سفر به خراسان شمالی ، گنجینه فرهنگ ها

به گزارش وبلاگ دریا، استان خراسان شمالی که از 8 شهرستان به نام های بجنورد، اسفراین، گرمه، فاروج، شیروان، جاجرم، مانه و سملقان و رازوجر گلان تشکیل شده در شمال شرق ایران زمین چشم نوازی می نماید. شهرهای استان خراسان شمالی زیباست و بعلاوه این استان بیش از 1000 روستا دارد که مردمانی با فرهنگ های متنوع درون آن ها زندگی می نمایند. استان خراسان شمالی از شمال با کشور ترکمنستان حدود 281 کیلومتر مرز مشترک دارد و از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان همسایه است. گرچه این استان کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته، اما زیبایی های بی حد و مرزی دارد. فرهنگ متنوع در کنار طبیعتی زیبا برای گردشگران دلنشین است. سفر به خراسان شمالی را با ما در مجله گردشگری خبرنگاران تجربه کنید و لذت ببرید.

سفر به خراسان شمالی ، گنجینه فرهنگ ها

حوضه آبریز رود اترک

بستر نخستین فرهنگ ها و تمدن های شمال شرق ایران

در نوار جنوبی استان خراسان شمالی رشته کوه آلاداغ با قله های مشهور شاه جهان، سالوک و بهار و در نوار شمالی ارتفاعات کپه داغ دشت های وسیعی را در راستای شرقی- غربی شکل داده اند که در طول تاریخ زمینه آمد و شدها و تحولات تجاری، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی مهمی بوده است. رودخانه اترک به مثابه یک شریان حیات بخش، در دره حدفاصل این دو رشته کوه جریان داشته و ضمن آبیاری تمام دشت های مسیر خود باعث شکل گیری مراکز مسکونی کهنی در این منطقه شده است. کاوش های اجرا شده در شهرهای استان خراسان شمالی و شهر باستانی بلقیس، تپه یام فاروج، محوطه باستانی معصوم زاده، استقرارگاه قلعه خان، تپه ریوی در مانه و سملقان، تپه باستانی ارگ نادری در شیروان، جیران تپه اسفراین، تپه پهلوان و محوطه باستانی چلو در دشت جاجرم همگی نشان از وجود تمدنی چندین هزارساله در این منطقه دارد.

دیار اقوام و فرهنگ ها

اقوام ساکن در خراسان شمالی را بیشتر تات ها، کرمانج ها، ترک ها، ترکمن ها و فارس های مهاجر از سایر استان ها تشکیل می دهند. علاوه بر این قومیت ها به تعداد محدودی اقوام عرب، بلوچ و لر نیز در چند روستای استان سکونت دارند. هنگام سفر به خراسان شمالی وجود اقوام مختلف با فرهنگ ها و آداب و رسوم متفاوت سبب شده این استان به گنجینه فرهنگ ها معروفیت یابد. در سفر به خراسان شمالی به ملاقات اقوام بروید و از فرهنگ زیبایشان بشنوید.

تات ها بومیان این استان هستند که به زبان تاتی با گویش خراسانی سخن می گویند. به گفته محققان منشا و تبار مشترک همه تات های ایران به مادها باز می گردد. فرهنگ تاتی یک فرهنگ شفاهی است، لذا مهم ترین و اصلی ترین محمل فرهنگی آن ها، زبان شان بوده که سنت فرهنگی شان را در طی سال ها و قرون متمادی تا به امروز انتقال داده است.

کردهای این استان شاخه ای از کرمانج ها هستند. لفظ کرمانج در شهرهای استان خراسان شمالی هم به چادرنشینان کرمانج زبان و در مفهوم عام تر به کردهایی که گویش کرمانجی دارند اطلاق می گردد و هرگاه سخن از کرمانج است کردنژادان کرمانج زبان مدنظر می باشند. کلیم الله توحدی مولف کتاب چند جلدی حرکت تاریخی کرد به خراسان معتقد است کرمانج های خراسان که عمدتا تحت عنوان سه ایل بزرگ زعفرانلو، شادلو و قراچورلو این منطقه شدند، در اوایل دولت صفوی برای مقابله با تاخت و تاز ترکمانان و ازبکان به مرزهای شمال ایران کوچانده شدند.

مردم ترک نژادی که امروزه در پهنه خراسان زندگی می نمایند، طی دوره ها و قرون مختلف وارد خراسان شده اند و بعضی نیز بومی خراسان می باشند. از کتب تاریخی به جا مانده، نقل های بسیاری دیده می گردد مبنی بر این که پیش از اسلام ماورالنهر و خراسان تحت تسلط ترک ها بوده است و این تسلط، طی چند حکومت و امپراتوری استمرار داشته است. بی شک وجود امپراتوری های بزرگ ترک تبار در مرزهای شمال و شمال شرق ایران نشان از این دارد که ترک ها از زمان های بسیار دور با خراسان در ارتباط بوده اند و گاها در این سرزمین مسکن گزیده اند.

ترکمن های مسلمان و اهل سنت استان که سکونت گاه آنان عمدتا در بخش جرگلان شهرستان راز و جرگلان است از ایل گو کلان، طایفه مستقل نخورلی، طایفه مستقل تکه و طایفه مستقل تیره اتا تشکیل می شوند. هر یک از طوایف در دوره ای به دلایلی به این منطقه آمده و در آن ساکن شده اند. به طور مثال محل سکونت گو کلان ها در گذشته، سواحل دریای خزر از جمله استان بلخان ترکمنستان کنونی و بخش های مرکزی استان گلستان کنونی بوده که بر اثر نبردهای قبیله ای با طایفه یموت ها به سوی منطقه ها کوهستانی شرقی رانده شدند. طایفه تکه نیز در دوره ای از منطقه خوارزم به این سرزمین تبعید شدند.

سیمای طبیعت استان

استان خراسان شمالی را می توان به علت تنوع اقلیمی و غنای اکوسیستم گونه های گیاهی و جانوری، نماد تنوع زیستی در کشور دانست.

در خراسان شمالی 56 گونه پستانداران از 197 گونه موجود در کشور، 150 گونه پرنده از 532 گونه موجود، 68 خزنده از 28 گونه، 4 گونه دوزیست از 20 گونه و 8 گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می نمایند بعضی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، پلنگ، بالابان و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند. گفته می گردد از 150 گونه حیات وحش کشور 120 گونه در این منطقه زیست می نمایند. یکی از گونه های جانوری خاص این استان نوعی قوچ می باشد که با دارا بودن یک کروموزوم اضافی در جهان بی نظیر است.

به گفته کارشناسان طبیعت گردی، خراسان شمالی یکی از برترین استان ها به لحاظ طبیعت گردی و به تعبیری بهش طبیعت گردان است. وجود پرندگانی نایاب این موضوع را بیش از پیش نمایان می نماید. تحقیقات نشان می دهد در این استان نوعی عندلیب وجود دارد که سه ماه به طور شبانه روز آواز می خواند و پرنده گلوآبی که در هیچ جای ایران نیست و تاج طلایی که فقط در استان خراسان شمالی و در بخشی از روسیه زندگی می نماید، از دیگر ذخایر طبیعی این استان محسوب می گردد. بعلاوه استان خراسان شمالی یکی از منطقه ها پایلوت برای آنالیز و مطالعه بر روی پرندگان آوازخوان در ایران است.

در سفر به خراسان شمالی اکوسیستم های طبیعی بی نظیر سرتاسر استان را فرا گرفته است. 220 گونه گیاهی از ذخایر طبیعی این استان محسوب می شوند. ارتفاعات آلاداغ و کپه داغ که قله های مهمی همانند یادمان داغی، سالوک، چوپان و شاه جهان را دارند. از گستره زیست کوهستانی خراسان شمالی محسوب می شوند. در این میان، رودخانه اترک به عنوان تنها شریان حیاتی دائمی در شمال شرق کشور و وجود نهرها و چشمه سارهای متعدد حوزه آبریز آن، سیمای این کلان اکوسیستم را کامل تر می نماید. شهرهای استان خراسان شمالی بیش از 13 هزار و 695 هکتار ذخیره گاه جنگلی از گونه های ارس، زالزالک، فندق، گردو، انجیر، انار، بلوط، انگور وحشی و... دارد. تعداد گونه های گیاهی در این استان 1100 گونه است که بین 110 تا 150 گونه گیاهان دارویی، 70 تا 90 گونه گیاهان انحصاری در معرض خطر و 40 تا 50 گونه گیاهان آسیب پذیر وجود دارد. تنوع و رویش طبیعی گیاهان دارویی به علت شرایط اقلیمی خاص این استان و شرایط توپوگرافی منطقه است. آنغوزه، باریجه، گون، کتیرا، کندل، بومادران، افسطین، کاسنی، خاکشیر اصل، کاکوتی (آنخ)، شیرین بیان، مریم گلی، زرشک و زیره سیاه از جمله گیاهان دارویی شاخص خراسان شمالی هستند.

منبع: همگردی

به "سفر به خراسان شمالی ، گنجینه فرهنگ ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به خراسان شمالی ، گنجینه فرهنگ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید