سقف کاذب ضد حریق چیست و چه کاربردی دارد؟ مزایا و معایب

به گزارش وبلاگ دریا، سقف کاذب ضد حریق از جمله مصالح ساختمانی با کاربردهای خاص است. این نوع از سقف کاذب با اتکا به ویژگی هایی که دارد در مقابل درصد مشخصی از آتش و حرارت مقاوم است. سقف کاذب ضد حریق نیز مزایا و معایب خود را دارد. در این مقاله از ویکی ساختمون به آنالیز این نوع از سقف کاذب، ساختار، انواع و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

سقف کاذب ضد حریق چیست و چه کاربردی دارد؟ مزایا و معایب

سقف کاذب ضد حریق چیست؟

سقف کاذب های معمولی اغلب متشکل از خرده های چوب و گچ هستند. خرده های چوب، مقاومتی در برابر آتش و حرارت ندارند. در فراوری سقف کاذب ضد حریق به جای چوب از الیاف های معدنی مقاوم استفاده می نمایند.

به طور کلی مصالحی مانند گچ، پی وی سی، طلق و شیشه در فراوری این نوع از سقف های کاذب به کار برده می شوند که ترکیب آن ها با یکدیگر، تایل های سقف کاذب ضد حریق را به دست می دهند.

بیشتر بخوانید: سقف کاذب چوبی : از چیستی تا ایجاد حس زندگی و ارتباط با طبیعت

سقف کاذب ضد حریق کجا استفاده می گردد؟

اجرای این نوع از سقف های کاذب در هر مکانی ممکن است؛ اما هزینه بالای آن ها مانعی در برابر کاربرد گسترده از این نوع سقف شده است. از این رو در ساختمان ها و فضاهایی که احتیاج به عبور تأسیسات مکانیکی و الکتریکی است از سقف های کاذب استفاده می نمایند. در مواردی هم به منظور بهبود ایمنی ساختمان در برابر آتش سوزی نوع ضد حریق به کار برده می گردد.

  • اتاق سرورهای کامپیوتری
  • شرکت ها و کارخانه های صنعتی
  • بیمارستان ها و مراکز بهداشتی
  • راهروهای ساختمان های اداری.
  • قسمت هایی مانند موتورخانه و راهروها در بعضی از مجتمع های مسکونی.

ویژگی های سقف کاذب ضد حریق

از مهم ترین ویژگی های این نوع از سقف های کاذب می توان به چند مورد زیر اشاره نمود.

  • به صورت تایل هایی در اندازه های مختلف نصب می شوند.
  • عمده ترکیب آن ها متشکل از ژیپس یا همان گچ است.
  • در برابر رطوبت نیز مقاومت خوبی دارند.
  • به صورت آویزان نصب می شوند یعنی تایل های ضد حریق به یک چهارچوب فلزی متصل می شوند.
  • برای یک مدت زمان معین در برابر آتش مقاومت می نمایند و جلوی گسترش آتش سوزی را می گیرند.

بیشتر بخوانید: سقف کاذب گریلیوم چیست و چه کاربردی دارد؟ مزایا و معایب آن

سقف کاذب ضد حریق چگونه کار می نماید؟

این ویژگی منحصر به فرد تا حد زیادی به وجود ژیپس یا همان گچ مربوط می گردد. ژیپس به طور خالص حاوی 21 درصد آب و 79 درصد سولفات کلسیم است که در درجه حرارت های زیر 1200 درجه سانتی گراد مقاوم است.

نکته دیگر هم در مورد سقف های کاذب ضد حریق وجود مقدار بالایی آب در ساختار مولکولی ژیپس است. هنگامی که ژیپس تحت حرارت های بالا قرار می گیرد این مقادیر آب مولکولی به تدریج و به صورت بخار آب آغاز به آزاد شدن می نمایند.

اگر در معرض قرار گیری تایل های گچی سقف کاذب در برابر آتش به طول بیانجامد، تمامی مقدار آب موجود در ژیپس بخار می گردد. فرآیند آب زدایی ژیپس توسط آتش، تکلیس یا کلسینه شدن نامیده می گردد.

مرحله دوم مقاومت سقف کاذب ضد حریق در مقابل آتش با فرآیند کلسینه شدن آغاز می گردد. پوشش کلسینه شده شکل گرفته در سطح رو به آتش سقف کاذب، خود پوششی مقاوم در برابر آتش است. با ادامه این موضوع (قرار دریافت سقف کاذب در برابر آتش)، ضخامت پوشش کلسینه شدن افزایش می یابد.

در نهایت حتی با کلسینه شدن تمامی ضخامت سقف کاذب گچی، به جامانده آن یا همان سولفات کلسیم نیز به عنوان لایه ای عایق، در برابر آتش مقاومت می نماید.

مزایای سقف آتش ضد حریق

از مهم ترین مزایای این نوع از سقف های کاذب می توان به چند مورد زیر اشاره نمود.

  • مقاومت خوب و چند مرحله در مقابل آتش سوزی و به تأخیر انداختن گسترش آتش سوزی در ساختمان
  • نصب و اجرای سریع و آسان
  • فراهم کردن فضایی مناسب به منظور اجرای تأسیسات الکتریکی و مکانیکی
  • بسیار کاربردی برای فضاهای حساس مانند اتاق های سرور

معایب سقف کاذب ضد حریق

علی رغم همه خوبی های این نوع از سقف نباید از معایب آن نیز غافل بود. هزینه اجرایی زیاد مهم ترین نقطه ضعف این نوع از سقف کاذب است. از دیگر نقاط ضعف سقف های کاذب ضد حریق می توان به نامناسب بودن برای اجرا در همه فضاها به ویژه فضاهای مسکونی اشاره نمود.

جدیدترین تکنولوژی سقف کاذب ضد حریق

یکی از جدیدترین فناوری هایی که در ساخت و فراوری سقف های کاذب ضد حریق به کار گرفته شده است استفاده از فیبرهای کربن است. استفاده گسترده از این ماده به طور گسترده و پیدا کردن راهکارهایی مناسب به منظور پایین آوردن قیمت آن هنوز تحت آنالیز است.

این نوع از سقف های کاذب در طراحی و ساخت کارخانه ها و تأسیساتی که با مواد شیمی مانند نفت و گاز سر و کار دارند، بسیار می تواند مفید باشد.

سخن آخر

سقف های کاذب ضد حریق بدون شک یکی از بهترین مصالح در صنعت اختمان سازی به ویژه در فضاهای دارای اهمیت زیادی است. استفاده از این نوع سقف در ساختمان های اداری، تجاری، بهداشتی و درمانی و آموزشی بسیار دیده می گردد. در بالا به کاربردها، مزایا و معایب این نوع از سقف های کاذب اشاره شد.

به نظر شما استفاده از این نوع سقف به صرفه است؟

منبع: ویکی ساختمان

به "سقف کاذب ضد حریق چیست و چه کاربردی دارد؟ مزایا و معایب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقف کاذب ضد حریق چیست و چه کاربردی دارد؟ مزایا و معایب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید