سقف کوبیاکس چیست؟ کاهش هزینه ساخت با سقف دوست دار محیط زیست

به گزارش وبلاگ دریا، چه می شد اگر شما می توانستید تمام مزایای کاهش وزن یک سازه بتنی را به دست آورید؟ وزن بالای ساختمان های بتنی نه تنها فشار مضاعفی را بر سقف وارد می نمایند، بلکه سنگینی ناشی از نیروی مرده به تیرها و ستون ها را نیز افزیش می دهد.

سقف کوبیاکس چیست؟ کاهش هزینه ساخت با سقف دوست دار محیط زیست

اجرای سقف کوبیاکس را به بهترین ها بسپارید

ایجاد حفره های مهندسی شده توسط گوی هایِ پلاستیکی توخالی در دل سقف های بتونی که به اصطلاح سقف کوبیاکس نامیده می گردد، فرصتی عظیم برای کاهش هزینه های ساخت و ساز و تأثیرات محیطی زیستی عالی، بدون آسیب زدن به عملکرد کلی سازه است.

فناوری سقف کوبیاکس طی چند دهه اخیر در درجه اول برای کاهش وزن ساختمان ها معرفی شده بود و اکنون از نظر مقاومتی کاملاً قابل مقایسه با سقف های سنتی دال بتنی است. درهمین راستا، برخورداری از ایده های نوین ساختمان سازی همانند سقف کوبیاکس، این نگرش را در آدمی ایجاد می نماید که بتوان با احترام بیشتر به محیط زیست به پیشبرد برنامه های شهرسازی در راستای توسعه پایدار یاری کند؛ با وبلاگ دریا همراه باشید.

سقف کوبیاکس چیست؟

این سقف که در اصل دال دو محوره توخالی نام دارد که در ایران تحت برند کوبیاکس سوئیس (Cobiax) دارای نمایندگی است. این سقف با ایجاد حفره هایی توسط گوی های پلاستیکی توخالی (ساخته شده از پلی اتیلن) در یک شبکه مدولار از میلگردها (مش آرماتور) و سپس دفن شدن در بتن، حدود 35٪ از وزن سقف را کاهش می دهد. در حالی که تقریباً همان رفتار استاتیک و ماهیت سنتی دال جامد را حفظ می نماید، کاهش بار مرده دال بر تمام عناصر ساختاری ساختمان از جمله ستون، دیوارهای برشی و فونداسیون اعمال می گردد.

سقف کوبیاکس، یک سیستم دال دو طرفه است که نیروهای ناشی از بار مرده و زنده سقف را به صورت دو طرفه به تیرهای کناری منتقل می نماید. ضخامت کوبیاکس نسبت به سقف های تیرچه بلوک و سقف های سنتی دیگر کمتر است که با انتخاب های متنوعی برای پیکربندی سقف، می تواند از لحاظ مالی بسیار مناسب باشد.

نکته: گوی های کوبیاکس در دو شکل فراوری می شوند که نوع اول مدل های تخت و یا لهیده (Slim-Line) هستند و ارتفاعی در حدود 100 تا 260 میلی متر دارند. نوع دوم گوی های کروی (Eco-Line) هستند که ارتفاعی در حدود 315 تا 450 میلی متر دارند.

مزایا و معایب سقف های کوبیاکس

بسیاری از فرصت های صرفه جویی در وقت و هزینه با استفاده از این سقف فراهم می شوند که با فراوری و ساخت مواد آغاز شده و در طول عمر ساختمان گسترش می یابد. سهم مثبت از کاهش وزن این سقف به تنهایی مزایای تعجب آوری را برای صاحبان، طراحان و سازندگان فراهم می نماید.

در همه جای ساختمان وزن کاهش می یابد ؛ سقف کوبیاکس این کار را به صورت کارآمد و بدون به خطر انداختن ایمنی، قدرت و سازه انجام می دهد. تعداد کمی از سیستم های ساخت و ساز با کاهش وابستگی به منابع طبیعی، توانایی تحویل این میزان از ارزش افزوده را دارند.

سقف های کوبیاکس برای انواع ساختمان ها با دهانه های عظیم (فاصله های طولانی بین ستون ها)، آزادی عمل بیشتری را برای طراحی معماری ارائه می دهند. طراحان می توانند حجم ها و طرح های منحصربه فرد خود را برای پروژه های پیش رو اجرا نمایند.

استفاده از دال دو محوره توخالی به معنای کاهش هزینه بتن و فولاد تا 40 درصد و هم چنین تأثیرات زیست محیطی از فراوری و حمل و نقل آنها به محل کارگاه است. هنگام اجرای این سقف مقدار استفاده از بتن کاهش می یابد، زیرا حجم بیشتر سقف را گوی های توخالی اشغال نموده اند.

سازه های بتونی درصد زیادی از هزینه حمل بتن در محل را متحمل می شوند. سقف کوبیاکس با کاهش نیروی کار لازم جهت ساخت، کار بتن ریزی را آسان می نماید. صرفه جویی در زمان و سرعت عمل اجرا در راستای بهبود و پیشبرد مراحل ساخت پروژه، تأثیر دیگری از این سقف را نمایان می سازد.

سقف کوبیاکس بر پایه سقف های دوست دار محیط زیست خلق شده است، به همین دلیل ضایعات بسیار کمی فراوری می نماید. گوی های پلاستیکی 100 درصد قابل بازیافت هستند، این رویکرد باعث کاهش استفاده از کربن در ساختمان می گردد و از مصالح و مواد استفاده خوبی می گردد.

همچنین، انعطاف پذیری دال دو محوره توخالی برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون صنعت می تواند عمر مفید و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) ساختمان را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

بعضی از معایب این سقف به توضیح زیر است:

  • عدم تدوین استاندارد و آیین نامه تعیین برای طراحی (قوانینی برای این مورد به صورت بسیار محدود وجود دارد.)
  • مقرون به صرفه نبودن در پروژه های کوچک
  • عدم تحقیقات لازم در خصوص نیروهای جانبی همانند زلزله و باد با شرایط زلزله خیزی ایران

روش اجرای سقف کوبیاکس

نحوه اجرای این سقف در سه مرحله اجرا می گردد:

قالب بندی: برای قالب بندی این سقف می توان از قالب های فلزی به شکل کفراژ استفاده گردد. همچنین زیرسازی این سقف ها برای قالب بندی باید به صورتی باشد که مقدار خیز به سمت بالا داشته باشند تا در هنگام بتن ریزی منجر به تراز شدن شوند.

قرار دادن گوی ها: نخست با جاگذاری کیج ماژول های کوبیاکس آغاز می کنیم، برای این منظور می توان برای بالابردن دقت از شابلون های مخصوص استفاده کرد تا گوی ها به درستی در جای خود قرار گیرند. سپس برای ثابت ماندن شبکه گوی ها، آنها را با استفاده از مفتول به شبکه میلگردهای پایینی وصل می نمایند تا در زمان بتن ریزی حرکت ننمایند.

آرماتوبندی: شبکه میلگردهای بالایی با فواصل بیشتر و قطر کمتر نسبت به میلگردهای پایینی با رعایت فاصله از گوی ها و با استفاده از مفتول در دو جهت عمود بر هم تنیده می شوند. ناگفته نماند، میلگردهای پایینی قبل از قرارگیری گوی ها باید در محل طبق نقشه های سازه اجرا شوند.

بتن ریزی: برای بتن ریزی ضروری است نخست یک لایه 10 سانتی متری بتن ریخته و ویبره گردد. این کار به دلیل رسیدن بتن به آرماتورهای تحتانی و عدم تخلخل در این ناحیه انجام می گردد. سپس بلافاصله اقدام به بتن ریزی مرحله دوم نموده و در نهایت سقف را تسطیح می نمایند. همچنین بتن ریزی این سقف باید به وسیله پمپ هوایی انجام گیرد.

درخواست اجرای سقف کوبیاکس از متخصصین کارگشا

  • نکته: بتن مورد استفاده در سقف کوبیاکس از نوع بتن معمولی است و روانی بتن (اسلامپ) در حدود 10 الی 11 سانتی متر می باشد.
  • نکته: به کارگیری از روان نماینده ها در سقف کوبیاکس امری الزامی نیست، زیرا شکل کروی گوی ها به سهولت بتن ریزی یاری می نماید.
  • نکته: گوی های کوبیاکس در قفسه های نگه دارنده (کیج) قرار می گیرند تا در هنگام بتن ریزی گوی ها در جای خود ثابت مانده و حرکت ننمایند.

کاربردهای سقف کوبیاکس

سیستم سقف کوبیاکس به طور گسترده در انواع پروژه های عمرانی از جمله کارخانه ها، بیمارستان ها، هتل ها، مراکز تجاری و ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه به ویژه در کشورهای غربی این نوع سقف در بسیاری از پروژه های عمرانی به کار گرفته می گردد. همچنین در کشورهای شرقی برای ساخت سازه های مرتفع و آسمان خراش نیز این سقف استفاده می گردد.

اهمیت استفاده از سقف دال دو محوره توخالی

در حالی که هزاران سال از ساخت بتن (ملات سیمانی) می گذرد، ولی امروزه استفاده از این ماده دست ساز انسانی به فور افزایش یافته است. ولی آن چه باعث می گردد استفاده از بتن در ساختمان ها محدود گردد، وزن زیاد آنها است. در امتداد این موضوع، روش های ساخت سازه های بتنی به قدری توسعه یافته است که روش های نوین جای خود را به شیوه های سنتی داده اند. به همین دلیل، سیستم سقف کوبیاکس توانسته تحول عظیمی در صنعت ساختمان سازی ایجاد کند. استفاده از این سقف در مزایای بی شمارش نهفته است، کاهش وزن و هزینه های ساخت وسازبه همراه ویژگی های زیست محیطی نشان از اهمیت بی بدلیل این نوع سقف بتنی دارد.

منبع: ویکی ساختمان

به "سقف کوبیاکس چیست؟ کاهش هزینه ساخت با سقف دوست دار محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقف کوبیاکس چیست؟ کاهش هزینه ساخت با سقف دوست دار محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید