معرفی اسباب نفیس مورد استفاده در حرم مطهر در نفایس حرم رضوی

به گزارش وبلاگ دریا، کتاب نفایس حرم رضوی که به معرفی اسباب نفیس مورد استفاده در حرم مطهر می پردازد، از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.

معرفی اسباب نفیس مورد استفاده در حرم مطهر در نفایس حرم رضوی

گستردگی، تنوع و در هم تنیدگی آثار موجود در حرم رضوی و نیز فراوانی زائران و شوق زیارت و بهره مندی از برکات معنوی آن تا حدی باعث شده بسیاری از ظرایف و هنر های به کار رفته در خلق این مجموعه از دیده ها پوشیده بماند؛ از این رو معرفی گوشه هایی از نفایس موجود در این مجموعه برای آشنایی و شناخت بهتر این آثارسودمند خواهد بود.

در این زمینه آثار فاخر و ارزشمندی تا به امروز تالیف و تدوین شده که هر یک از زاویه ای خاص به معرفی جلوه هایی از معماری یا هنر های تزئینی بارگاه رضوی پرداخته است.

اثر حاضر با در نظر گرفتن این آثار شناساندن بخشی از اشیا، اسباب و وسایل نفیسی را که از گذشته تا حال در حرم مطهر مورد استفاده بوده، مورد توجه قرار داده است.

اگر چه تعدادی از این آثار مانند آخرین ضریح و سنگ مرقد مطهر، بعضی از درها، پنجره ها، کتیبه ها، ساعت ها، چلچراغ ها، و خوانچه های جواهرات هنوز در مجموعه حرم مطهر مورد استفاده اند، اما بخشی دیگر مانند ضریح ها، صندوق ها و ضریح پوش های پیشین، محراب های زرین فام، شماری از درها، پنجره ها، کتیبه ها و ظروف و بعلاوه وسائل به دلایلی، چون قدمت و نفاست و جلوگیری از فرسودگی و نابودی یا به دلیل از بین رفتن کاربری آن ها و جایگزینی شان با وسایل و ابزارآلات تازه و بعلاوه در نتیجه تغییرات و توسعه فضا های داخلی حرم رضوی از جای اصلی خود جدا شده و به موزه انتقال یافته اند.

در این اثر به معرفی صندوق ها و ضریح ها، پوش ها، محراب های زرین فام، در های نفیس، پنجره های حرم، منبرها، ابزار و وسائل روشنایی، ساعت ها، کتیبه ها، ظروف و وسائل همراه با تصاویر آن ها پرداخته شده است.

بن مایه مطالب این کتاب برگرفته از بعضی مقالات دایره المعارف آستان قدس رضوی است که پس از جرح و تعدیل و متناسب سازی محتوای آن ها در قالب این اثر ارائه شده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی نفایس حرم رضوی به قلم محمد سوهانیان حقیقی، از پژوهشگران بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، در شمارگان 500 و قطع وزیری نگاشته شده و در اختیار علاقمندان و هنردوستان قرار گرفته است.

وبلاگ دریا خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "معرفی اسباب نفیس مورد استفاده در حرم مطهر در نفایس حرم رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی اسباب نفیس مورد استفاده در حرم مطهر در نفایس حرم رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید