چاپ کتاب برای رزومه در زنجان!، کاغذ گران شد، تیراژها آب رفت

به گزارش وبلاگ دریا، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در زنجان، چند سال است که با بالا رفتن قیمت کاغذ بسیاری از سرمایه گذاران از واردات این کالای استراتژیک حوزه کتاب کنار کشیده اند؛ آن هایی هم که در ماه های گذشته و حتی سال قبل اقدام به واردات کاغذ کرده اند، از عرضه آن خودداری می کنند و همین مسائل موجب گرانی قیمت کتاب هم شده است و در اثر این گرانی، مردم دیگر توان اندکی برای خرید یار مهربان دارند و کتاب از سبد مصارف فرهنگی خانوارها تقریبا حذف شده است.

چاپ کتاب برای رزومه در زنجان!، کاغذ گران شد، تیراژها آب رفت

افزایش قیمت کاغذ اما تبعات دیگری هم داشته است و آن اینکه همه مراحل چاپ کتاب با هزینه بیشتری انجام می شود، به همین علت ناشران راهکار دیگری برای بقا اندیشیده و به اجبار تیراژ کتاب های چاپی خود را کاهش داده اند.

با این شرایط، بازار کاغذ و به تبع آن کتاب، روزهای سختی را می گذارند و ناشران معدودی هستند که می توانند کتاب هایشان را با تیراژهای بالا منتشر کنند. از سوی دیگر قیمت کتاب با وجود همین تیراژهای پایین روز به روز افزایش پیدا می کند و توان خرید کتاب روز به روز کاهش می یابد.

هرچند که به گفته مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت)، زنجان در تولید کاغذ مسئله ای ندارد و حتی نیاز استان های همجوار هم از طریق زنجان تامین می شود، اما ناشران و فعالان حوزه فرهنگی نظر دیگری دارند.

در استان زنجان 40 ناشر مجوز فعالیت گرفته اند که بنا به دلایل مختلف فقط 24 ناشر فعالیت دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان درباره شرایط استان در توزیع کاغذ گفت: استان زنجان در بحث توزیع کاغذ به اندازه کافی عامل دارد.

ناصر فغفوری با اشاره به اینکه واحدهای کاغذسازی در زنجان علاوه بر نیاز استان، نیاز استان های همجوار را هم تامین می کنند، افزود: خوشبختانه استان زنجان جزو استان هایی است که در بحث کاغذسازی شرایط خوبی دارد.

وی در ارتباط با افزایش قیمت کاغذ و سوء استفاده برخی از دلالان از این شرایط هم گفت: هر گونه فروش کاغذ به قیمت بالا تخلف محسوب می شود و مردم می توانند گزارش گرانفروشی را به شماره تلفن 124 اعلام نموده و تقاضای کاغذ خود را با قیمت مصوب تامین کنند.

ناشران استان اما نظر دیگری دارند. مدیر انتشارات نیکان کتاب در استان زنجان درباره گرانی کاغذ و تاثیر آن در چاپ کتاب گفت: با توجه به گرانی کاغذ و افزایش قیمت کتاب، مردم دیگر تمایلی برای خرید آن ندارند.

شهین رومی با اشاره به اینکه کاهش خرید کتاب موجب شده است که مولفان هم راهکار دیگری در پیش بگیرند، افزود: چند سالی است که برای کاهش هزینه ها مولفان تیراژ کتاب های خود را کم کرده اند.

وی با اشاره به اینکه گرانی کاغذ تاثیری در تعداد کتاب های چاپ شده نداشته است، افزود: نیکان کتاب بهار امسال 19 کتاب چاپ کرده است اما تیراژ آنها کم بوده است.

مدیر انتشارات نیکان کتاب با بیان اینکه کتاب های چاپ شده در موضوعات مختلف مثل زمان، علمی و مذهبی بوده است، افزود: نکته جالب توجه در چاپ کتاب این است که برخی از نویسندگان فقط به خاطر رزومه و ارتقای علمی دست به چاپ کتاب زده اند.

رومی با اشاره به اینکه کاهش تیراژ کتاب برای انتشاراتی هم ضرر دارد، افزود: با توجه به زحماتی که برای کار اداری و چاپ کتاب کشیده می شود، کاهش تیراژ چیز جز زحمت برای ما انتشاراتی ها ندارد.

وی گفت: اگر مواد اولیه کتاب ارزان تر باشد قطعا قیمت کتاب هم کاهش پیدا خواهد کرد، اما امروز شاهد این هستیم که قیمت ها روز به روز افزایش پیدا کرده و از توان خرید روز به روز کاسته می شود.

مدیر انتشارات نیکان کتاب شیوع ویروس کرونا را هم بی تاثیر در حوزه نشر و کتاب ندانست و گفت: موضوع کرونا هم مزید بر علت شده است، اما امیدواریم با انتها کرونا و با حمایت دستگاه های مسؤول این شرایط بهتر است.

رومی با اشاره به اینکه در حال حاضر انتشارات نیکان کتاب به روش سنتی در حال چاپ کتاب است، گفت: شاید در آینده به روش های دیگری از جمله چاپ الکترونیکی کتاب پرداختیم.

مدیرمسؤول انتشارات قلم مهر در زنجان هم با اشاره به نقش تاثیرگذار مطالعه و کتاب در جامعه اعلام نمود: گرانی کاغذ تاثیر بسزایی در کاهش خرید و تیراژ کتاب ها داشته است.

مجید نیک راد با اشاره به اینکه در نتیجه گرانی کاغذ تیراژ کتاب ها از یک هزار نسخه به اعداد بسیار کمی مثل 50 تا 100 جلد رسیده است، افزود: درواقع برخی از چاپ کتاب ها برای رزومه کاری یا ارتقای شغلی انجام می شود.

وی با بیان اینکه قیمت کاغذ در چند سال اخیر چند برابر شده است، افزود: افزایش قیمت کتاب باعث می شود که مولف و خواننده کتاب متضرر شوند.

مدیرمسئول انتشارات قلم مهر با اشاره به اینکه افزایش قیمت باعث کاهش توانایی مخاطب در خرید کتاب شده است، گفت: همین افزایش قیمت موجب شده است که خواننده به سراغ روش های دیگری برای مطالعه کتاب مثلا تهیه نسخه پی.دی.اف برود.

نیک راد که در نمایشگاه مجازی کتاب تهران هم حضور داشت، گفت: حتی در نمایشگاه هم به خاطر اطلاع رسانی کمی که شده بود، فروش ما به یک سوم معمول رسید.

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت افزار فروشان زنجان هم درباره قیمت به روز کاغذ گفت: در حال حاضر قیمت 500 برگی کاغذ A4 حدود 60 هزار تومان است اما شاید فروش آن تا 80 هزار تومان هم برسد.

فریدون رستمخانی با اشاره به اینکه قیمت کاغذ نسبت به ماه قبل کاهش یافته است؛ افزود: این کاهش قیمت در حدود 10 هزار تومان است، اما با این حال نسبت به سنوات گذشته قیمت کتاب جهش داشته است.

یکی از نویسندگان زنجانی هم در واکنش به افزایش قیمت کاغذ گفت: شیوه من در جبران هزینه های چاچ کتابم، پیش فروش آن بوده است.

مرتضی حسینی با اشاره به اینکه چاپ کتاب بر اساس تقاضا موجب کاهش هزینه ها می شود، افزود: با توجه به هزینه های بالای قیمت کتاب، توان چاپ آن را در تیراژ بالا ندارم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "چاپ کتاب برای رزومه در زنجان!، کاغذ گران شد، تیراژها آب رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ کتاب برای رزومه در زنجان!، کاغذ گران شد، تیراژها آب رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید