چرا تاکسی های شهر کرمان غیب شدند؟

به گزارش وبلاگ دریا، براساس آمار ها کمتر از 50 درصد رانندگان تاکسی که مجوز فعالیت گرفته اند در سطح شهر کرمان فعال هستند، مدیران شهر و تاکسیرانی این شهر به این موضوع واکنش نشان دادند و قرار است با تاکسیران های متخلف برخورد شود.

چرا تاکسی های شهر کرمان غیب شدند؟

به گزارش ایرنا، در کلانشهر مرکز استانی که اتوبوس های شهری آن واقعیتی کم دسترس و بی آرتی (اتوبوس های تندرو) و مترو در آن واقعیتی دور از دسترس هستند همه چشم امید ها برای حمل و نقل و جابه جایی مسافر به تاکسی هاست؛ تاکسی هایی که وجود و حضورشان در سطح شهر آن هم در ساعات اوج کاری، خاطر مسافران زیادی را آسوده کند؛ اما زهی خیال باطل.

علاوه بر مسافران سرگردان و چشم انتظار تاکسی، این روز ها مسئولان شهری کرمان نیز که به نظر نمی رسد خیلی هایشان سال ها از تاکسی یا اتوبوس استفاده کرده باشند دیگر صدایشان از حضور غایب تاکسی های این شهر درآمده، زیرا بالاخره گلایه های مردمی به آنان می رسد و کننده منتخب همین مردم هستند.

واقعیت اینکه براساس آمار ها کمتر از 50 درصد رانندگان تاکسی که مجوز فعالیت گرفته اند در سطح شهر کرمان فعال هستند.

مطابق نبودن تعداد تاکسی های دارای مجوز در سطح شهر کرمان با آمار واقعی آن ها در خیابان خود حدیث مفصل و پرابهامی در این شهر شده است؛ فتح الله مویدی عضو شورای شهر کرمان 14 شهریور امسال گفت که چهار هزار و 500 تاکسی در سطح شهر داریم، اما کمتر از 2 هزار مورد آن ها فعال هستند و خدمات رسانی می کنند.

فرسودگی، علت کمبود تاکسی؟

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان با اشاره به اینکه چهار هزار و 500 دستگاه تاکسی اعم از پژو، پراید، ون و پیکان در شهر کرمان وجود دارد، یکی از علت های کمبود تاکسی در سطح این شهر را فرسودگی تاکسی ها دانست و اضافه کرد: بالای 78 درصد خودرو های تاکسی این شهر فرسوده است.

محمد مهدی نژاد ادامه داد: از سال 93 تا 94 تا به امروز هیچ اعتباری برای نوسازی تاکسی های فرسوده از سوی دولت تخصیص پیدا نکرده و پیروز نشدیم ناوگان تاکسیرانی را نوسازی کنیم البته این موضوع در کل کشور وجود دارد و ناگاون تاکسیرانی های شهر های کشورمان بالای 70 درصد فرسود است.

او تاکید کرد: متاسفانه هرچه برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کرمان مکاتبه شده فعلا تا به امروز دولت هیچ اعتباری به این موضوع تخصیص نداده است و از طرفی خودرو های سمند و پژو نیز که برای نوسازی تاکسی ها در گذشته معرفی شده بودند اردیبهشت امسال از چرخه تولید خارج شدند.

مهدی نژاد شرح داد: در کلانشهر هایی مانند مشهد، شیراز و اصفهان شهرداری هایی که وضع (مالی) بهتری داشتند هزینه این نوسازی تاکسیرانی را برعهده گرفتند و به رانندگان وام هایی برای نوسازی خودرو های فرسوده شان دادند، اما شهرداری کرمان متاسفانه واقعا این بودجه را نداشت.

بهانه فرسودگی تاکسی ها قابل قبول نیست

اما رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر کرمان در گفتگو با خبرنگار ایرنا معتقد است: چهار هزارو 500 مورد تاکسی در شهر کرمان داریم که دولت بیمه این تاکسی ها را می پردازد و این تاکسی ها از سوخت یارانه ای هم استفاده می کنند، اما از این تعداد نصف مواردشان آن هم تنها در جهت های خطی فعال هستند.

فتح الله مویدی ادامه داد:، ولی در سطح شهر تاکسی هایی که مردم را کورسی سوار کنند مشاهده نمی کنیم که در این راستا تذکر های لازم به سازمان تاکسیرانی شهر کرمان نیز داده شده است، اما تاکسیرانی می گوید این تاکسی ها فرسوده شده اند که برای ما این موضوع قابل قبول نیست و خواسته ایم که برای رفع کمبود سرویس های مدارس که واقعا با کمبود روبرو است تاکسیرانی کمک کند.

سوءاستفاده از کارت های سوخت تاکسی ها

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان همچنین اضافه کرد: اگر سازمان تاکسیرانی شهر کرمان از طریق گزارش های ارسالی یا نظارت بازرسان متوجه شود که یکسری رانندگان تاکسی ها در عرصه حمل و نقل مسافر فعالیت نمی کنند و عمدا عرضه خارج از شبکه سوخت تاکسی هایشان را دارند با آنان قاطع برخورد خواهیم کرد.

او با اشاره به شرایط تاکسی های فرسوده و استفاده از کارت سوخت آن ها گفت: بازرسان تاکسیرانی همچنین از رانندگان تاکسی هایی که خودرویشان فرسوده است تعهد می گیرند که از کارت سوختشان استفاده ای در سایر مصارف نداشته باشند.

البته این مدیر شهری به تبصره ای برای استفاده از کارت سوخت خودرو های تاکسی فرسوده اشاره کرد و اضافه کرد: رانندگان تاکسی که خودرو های فرسوده دارند اگر خودرویی را معرفی کنند که در آژانس و در بحث مسافرکشی فعالیت دارد سازمان تاکسیرانی این اجازه را می دهد که صاحبان خودرو فرسوده از طریق در اختیار گذاشتن کارت سوخت خود به این خودرو ها امرار معاش کنند.

مهدی نژاد بیان کرد: رانندگان تاکسی های فرسوده هم باید امرار معاش کنند از این رو ما اجازه می دهیم یک تاکسی دیگری به صورت فرد دوم کمکی باشد تا از این طریق راننده خودرو فرسوده امرار معاش کند و این کارت سوخت نیز در شیفت دوم یک تاکسی دیگر اجاره داده شود و به عنوان کمکی در سرویس دهی به مسافران کار کند.

فعالیت در تاکسی های اینترنتی

او همچنین برخی علت های دیگر کمبود تاکسی های سطح شهر را به تمایل رانندگان به عضویت در شرکت های تاکسی اینترنتی مرتبط ندانست و گفت: در مواردی تاکسی های شهر کرمان در شرکت های تاکسی اینترنتی فعالیت دارند و ما مسئله ای از این جهت نداریم، چون به هر حال کار تاکسی های اینترنتی سرویس دهی به مسافران و مردم است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان با اشاره به اینکه شرکت های اینترنتی تاکسی تا تیرماه پارسال با شهرداری کرمان قرارداد داشتند و هزینه ای را نیز به علت استفاده از زیرساخت های شهری به شهرداری پرداخت می کردند، تاکید کرد: البته اینک فقط به تعداد محدودی از تاکسی های گردشی، آن هم برای تامین خرج و مخارج زندگیشان در شهر کرمان اجازه عضویت در این شرکت های تاکسی اینترنتی را علاوه بر فعالیت در حوره تاکسیرانی دادیم.

راه برخورد با تاکسی های غیرفعال؟

مهدی نژاد مدیرعامل تاکسیرانی در عین حال درباره نوع برخورد با تاکسی های غیرفعال معتقد است: سازمان تاکسیرانی از بیستم هر ماه تا بیستم ماه بعد اسامی رانندگان تاکسی یا لیست خودرو های تاکسی که غیرفعال هستند را به اتحادیه تاکسیرانی اعلام می کند و به صورت موقت کارت سوخت این خودرو ها غیر فعال خواهد شد.

سعید شعرباف شهردار کرمان نیز چند روز پیش در نشست شورای شهر موضوع لغو بیمه تاکسیرانان غیرفعال را به عنوان یک گزینه برای حل این مشکل مطرح نمود و درعین حال تاکید داشت که لیست تاکسی های غیرفعال باید ارائه شود.

منبع: فرارو

به "چرا تاکسی های شهر کرمان غیب شدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تاکسی های شهر کرمان غیب شدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید