آماده سازی زیرساختهای لازم برای انتقال تعدادی از الواح هخامنشی به موزه تخت جمشید

به گزارش وبلاگ دریا، ایرنا/ براساس خبرهای واصله، آماده سازی زیرساختهای لازم برای انتقال تعدادی از الواح هخامنشی به موزه تخت جمشید صورت می گیرد.

آماده سازی زیرساختهای لازم برای انتقال تعدادی از الواح هخامنشی به موزه تخت جمشید

مجتبی درودی، سرپرست موزه تخت جمشید اعلام کرد: نگهداری و نمایش اشیای تاریخی به 2 صورت نمایشگاه موقت و ایجاد ویترین ویژه و اختصاصی برای نگهداری و نمایش دائمی انجام می گردد که در این صورت نیازمند زیرساختهایی استاندارد و فضایی متناسب است.

وی اضافه نمود: کوشش موزه تخت جمشید بر این است تا با فراهم کردن زیرساختهایی مانند ویترین های ویژه شرایط را برای انتقال تعدادی از گل نبشته های بازگشته از آمریکا مهیا کند و پایگاه جهانی تخت جمشید نیز همکاری خوبی در این زمینه دارد.

سرپرست موزه تخت جمشید با بیان اینکه این موزه بیشترین کتیبه ها را دارد، مطرح کرد: هم اکنون نیز الواح منحصر بفردی در این موزه تاریخی نگهداری می گردد که بعضی از آنها از جمله لوح سنگی خشایارشاه از نظر تاریخی در جهان بی همتاست.

درودی گفت: در طرح توسعه موزه تخت جمشید در پی راه اندازی تالار الواح هستیم.

مسئول مرکز پژوهش های کتیبه شناسی یادآور شد: همه سه هزار و 506 لوح بازگشته به کشور در این مرحله از تخت جمشید به آمریکا رفته و اکنون در صورت فراهم شدن زیرساختها، بخشی از آن به موزه تخت جمشید منتق می گردد.

وی یادآور شد: سال گذشته نیز 110 لوح بازگشته به ایران با عنوان بازگشت به خانه در موزه تخت جمشید به نمایش عایدی که با استقبال بسیار خوبی روبرو شد.

سرپرست موزه تخت جمشید با اشاره به راه اندازی بخش گالری این موزه گفت: در این بخش آثار شاخص عکاسی و نقاشی از میراث تاریخی استان نگهداری می گردد که امروز نخستین ماکت هوشمند دروازه ملل نیز در این بخش جای گرفت.

وی درباره این ماکت اعلام کرد: تیمی از هنرمندان و کارشناسان تاریخی نوعی از بارکد را به تابلویی از تخت جمشید الطاق نموده اند که در نخستین بخش آن اطلاعات دروازه ملل را به بازدید کنندگان ارائه می نماید.

درودی یادآور شد: موزه تخت جمشید از کهن ترین موزه های ایرانی است که نزدیک به یکصد سال از راه اندازی آن در کاخ تاریخی خشایارشاه میگذرد.

وی اضافه نمود: این موزه چهارمین موزه قدیمی کشور است که از سوی ارنست هرتسفلد با بازسازی کاخ باستانی راه اندازی شد و بازدید کنندگان از این موزه یک کاخ هخامنشی را می بینند و اشیای تاریخی به غنای آن می افزاید.

سرپرست موزه تخت جمشید گفت: در این موزه شاهد تطور و تسلسل تاریخی هستیم، چرا که دشت مرودشت آثار برجای مانده از دوران پیش از تاریخ تا دوره اسلامی دارد.

درودی بخشهای آثار هخامنشی، ساسانی، اشکانی و دوران اسلامی را از بخشهای موزه تخت جمشید برشمرد و اظهار کرد: این موزه ظرفیت بالایی برای توسعه و استفاده از همه فضای داخلی کاخ دارد و باید این روند توسعه ای را به جریان بیندازیم.

منبع: همگردی

به "آماده سازی زیرساختهای لازم برای انتقال تعدادی از الواح هخامنشی به موزه تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماده سازی زیرساختهای لازم برای انتقال تعدادی از الواح هخامنشی به موزه تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید