بتن سبک سازه ای به یاری استحکام ساختمان ها آمد

به گزارش وبلاگ دریا، مقاوم سازی بنا ها در برابر زلزله به روش های مختلفی صورت می گیرد و کاهش وزن سازه ساختمانی یکی از راه کار های مناسب در این زمینه به شمار می رود.

بتن سبک سازه ای به یاری استحکام ساختمان ها آمد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ دریا، با توجه به اینکه بتن بخش عمده ای از وزن ساختمان را در بردارد؛ لذا استفاده از بتن های سبک سازه ای و مهندسی شده؛ راهی مناسب برای دستیابی به کاهش وزن بنا و مقاوم سازی آن در برابر آسیب های ناشی از زلزله خواهد بود. استفاده از این محصول می تواند وزن سازه را تا یک تن به ازای هر متر مکعب بتن ریزی نسبت به بتن های معمولی کاهش دهد. این محصول دانش بنیان به وسیله شرکت انبوه سازی مسکن بهدیس سامان امین و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراوری شده است.

با کاهش چشم گیر وزن، مقاومت بنا به هنگام وقوع زلزله افزایش می یابد این مزیت علاوه بر افزایش ایمنی ساختمان ها منجر به افزایش سرعت ساخت بنا نیز می گردد و اندازه استفاده از از آهن آلات و آرماتور ها را کاهش می دهد.

بتن هر ماده یا ترکیبی است که از یک ماده چسبنده با خاصیت سیمانی شدن تشکیل شده باشد. بتن از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که ویژگی اصلی آن مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن مواد اولیه است. یکی از محصولات بتنی پرکاربرد جدول بتنی است که در زمینه زیباسازی و شهرسازی استفاده می گردد. از جدول بتنی بیشتر به عنوان مرزبندی بین دو محیط مختلف استفاده می­گردد و بیشتر کاربرد آن ها در زمینه محوطه سازی است.

بتن مورد استفاده در فراوری جدول معمولا از سیمان و آب و سنگدانه ساخته می گردد و برای اصلاح خواص آن انواع مختلفی از مواد افزودنی به کار می رود. ماده افزودنی یا (Admixture) به صورت پودر یا مایع، به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده بتن، کمی قبل از اختلاط یا در حین اختلاط به آن افزوده می گردد.

کارایی و خواص بتن تا حد زیادی به میزان و ابعاد زیر ساختار های بکار رفته آن مثل ذرات C-S-H، ژل سیمان و کپیلاری ها بستگی دارد. بعضی از مواد تازه مانند نانوذرات با توجه به خواص ناشی از ابعاد بسیار ریز می توانند خواص بتن از جمله استحکام خمشی و مقاومت سایشی را افزایش دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بتن سبک سازه ای به یاری استحکام ساختمان ها آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بتن سبک سازه ای به یاری استحکام ساختمان ها آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید