بلیط چارتر چیست ، به زبان ساده

به گزارش وبلاگ دریا، هدف ما این است که بدانیم نامی که در زمان خرید بلیط با آن زیاد برخود می کنیم چیست و به چه معنا است. این کلمه چارتر می باشد. اگر گذرتان به اینترنت افتاده باشد و یا در سطح شهر تبلیغاتی در این زمینه دیده باشید که در خصوص خرید انواع بلیط شما را هدایت نموده متوجه می شوید که انواع بلیط چارتر را به شما پیشنهاد داده اند حال در کنار هم با این واژه و این نوع بلیط بیشتر آشنا می شویم.

بلیط چارتر چیست ، به زبان ساده

چارتر چیست؟

بیشتر افراد فکر می نمایند که واژه چارتر فقط برای بلیط هواپیما استفاده می گردد اما این فکر درست نیست. چارتر در کشور های دیگر به غیر از بلیط هواپیما برای رزرو هتل، قطار و ... نیز به کار می رود. اما تفاوت آن با رزرو عادی این است که در چارتر چیزی را به صورت در بست اجاره می کنیم. برای آشنای بهتر و وضوح بیشتر مطلب با ما همراه باشید.

بلیط چارتر چیست؟

شرکت های چارتر یا اژانس های هواپیمایی بلیط هواپیماهایی که در مسیر های پر رفت و امد ترد می نمایند را به صورت عمده خریداری می نمایند، این خرید می تواند به دو صورت انجام گردد:

حالت اول: خرید تمام صندلی های یک هواپیما در یک مسیر.

حالت دوم: خرید تعدادی از صندلی ها.

البته باید بدانید که این خرید ها تنها یک بار انجام نمی گردد به عنوان مثال یکی از مسیر های پر رفت و آمد کشور ما مسیر تهران - مشهد است که در اول سال و یا در اول یکی از فصول به وسیله آژانس ها و یا شرکت هایی که کار چارتر را انجام می دهند، خریداری می گردد.

این نوع خرید که مانند خرید عمده می ماند در واقع نوعی در بستی است که طبیعتا قیمت ان هم مقرون به صرفه تر خواهد بود. این آژانس ها و شرکت ها که این نوع بلیط ها را خریداری می نمایند از تخفیف های قابل توجهی برخوردار می شوند که در واقع هم برای خودشان و هم برای مسافران بسیار به صرفه تر است.

مزایای بلیط چارتر چیست ؟

شاید شرحات بالا توانسته باشد تا حدودی معنی و مفهوم بلیط چارتر را برای شما روشن نموده باشد و متوجه شده باشید که بلیط های چارتر نوعی معامله است که هر در طرف معامله از آن سود می برند. می توان گفت روش کار به این صورت است که بلیط مسیر های پر رفت و آمد به صورت عمده و با قیمتی مقرون به صرفه تر از حالت معمول به شرکت ها و آژانس ها فروخته می گردد و آنها هم برای در دست گرفتن بازار و رقابت با یک دیگر سعی می نمایند این بلیط ها را با کمترین سود به مشتریان بفروشند تا هم مشتریان بیشتری را جذب نمایند و هم بازار را در دست خود بگیرند و هم تمامی بلیط هایشان را به فروش برسانند. در واقع سودشان را از تعداد فروش بیشتر به دست می آورند. البته گاهی تعدادی از این بلیط ها باقی می ماند و شرکت مورد نظر تا نزدیک به ساعت پرواز پیروز به فروش آنها نشده است که در این صورت باز هم به نفع مسافر است زیرا که این شرکت ها و آژانس ها برای اینکه حجم ضرر خود را تا حد امکان کاهش دهند این بلیط های به جای مانده را بسیار پایین تر و کمتر از قیمت خرید خودشان می فرو شند.

معایب بلیط چارتر

در کنار تمام مزایایی که نام بردیم این نوع بلیط ها معایبی هم دارند. به عنوان مثال در روز های شلوغ که حجم در خواست بلیط بالا می رود شرکت ها و آژانس های هواپیمایی که قبلا بلیط این مسیر ها را خریداری نموده اند، قیمت ها را بالا می برند. حتی تا انجا که بلیط چارتر گران تر از بلیط معمولی هم می گردد. یکی دیگر از عیوب این نوع بلیط ها این است که بر خلاف بلیط های عادی تفاوتی بین قیمت بلیط کودک و بزرگسال قائل نمی شوند. پس می بینیم که همواره خرید این نوع بلیط به نفع مشتری ها نمی باشد.

یکی دیگر از عیب هایی که این نوع بلیط ها دارند این است که پس از خرید این نوع بلیط امکان کنسل کردن ان وجود ندارد پس در این حالت بلیط و پول شما سوخت خواهد شد. بنا بر این در صورت اطمینان از سفر خود بلیط چارتر تهیه کنید.

انواع چارتر های هواپیما

انواع چارتر های هواپیما به شرح ذیل می باشند که بهتر است این اصطلاح ها را بدانیم و در موقع خرید بلیط به انها توجه کنیم .

1) فول چارتر ( Full Charter) یا اجاره کامل

در این نوع چارتر ها که به وسیله آژانس ها انجام می گیرد، تمامی صندلی های یک هواپیما برای یک دوره زمانی مشخص اجاره می شوند که در این حالت به طور معمول قیمت بلیط ها پایین تر از حالت دوم می گردد.

2) سیت چارتر (Seat Charter)

آژانس ها در این حالت فقط تعدادی از صندلی ها در یک مسیر (ترجیحا پر رفت و آمد) برای دوره ای مشخص را خریداری می نمایند.

اشتباه نکنید

جالب است که بدانید هواپیما های چارتر هم وجود دارند و با بلیط چارتر کاملا متفاوت هستند. در این نوع هواپیما ها تعداد محدودی صندلی (کمتر از 10 صندلی) وجود دارد که معمولا قیمت بسیار بالایی هم دارند. از این هواپیما ها بیشتر مواقع برای جابجایی افراد معروف و ثروتمند و بعلاوه افراد سیاسی استفاده می گردد.

بلیط چارتر را در بالا شرح دادیم، این بلیط ها صرفا نوع خاصی از بلیط در همان هواپیما های مسافری معمولی هستند.

منبع: همگردی

به "بلیط چارتر چیست ، به زبان ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلیط چارتر چیست ، به زبان ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید