جدیدترین تصاویر از سیارکی که به استخوان سگ شبیه است!

به گزارش وبلاگ دریا، گروهی از ستاره شناسان در آنالیز خود، تصاویر جدیدی را از سیارکی که به استخوان سگ شباهت دارد، ثبت نموده اند.

جدیدترین تصاویر از سیارکی که به استخوان سگ شبیه است!

به گزارش وبلاگ دریا و به نقل از سی ان ان، ستاره شناسان پیروز شده اند تصاویر تازهی را از سیارک موسوم به کلئوپاترا 216 (Kleopatra 216) ثبت نمایند که دو قمر دارد و به استخوان سگ شبیه است.

این تصاویر تازه با استفاده از تلسکوپ وی ال تی (VLT) به دست آمده اند که به رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) تعلق دارد. وضوح بالای تصاویر، به دانشمندان یاری نموده است تا اطلاعات بیشتری را در خصوص جرم و شکل سه بعدی این سیارک به دست بیاورند. این اطلاعات می توانند نحوه شکل گیری سیارک کلئوپاترا 216 و دو قمر آن را بیشتر معین نمایند.

نزدیک ترین فاصله سیارک کلئوپاترا 216 با زمین، 200 میلیون کیلومتر است.

در این پژوهش، دو آنالیز در خصوص سیارک کلئوپاترا 216 اجرا شده اند که یکی از آنها بر شکل سیارک و دیگری بر جرم و بعلاوه قمرهای آن تمرکز دارند.

فرانک مارکیس (Franck Marchis)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: کلئوپاترا 216 واقعا یک جرم منحصر به فرد در منظومه شمسی به تعداد می رود. علم به لطف آنالیز اجرام عجیب دور از دسترس، پیشرفت زیادی می نماید. من باور دارم که کلئوپاترا 216 یکی از این اجرام است و درک این سیستم پیچیده و چند سیارکی می تواند به ما در یادگیری بیشتر درباره منظومه شمسی یاری کند.

این سیارک که شکل غیرمعمولی دارد، در کمربند اصلی سیارک ها میان مریخ و مشتری واقع شده است و به دور خورشید می شود. مشاهدات راداری که 20 سال پیش در خصوص کلئوپاترا 216 انجام شدند، شکل آن را آشکار کردند.

مارکیس و گروهش در سال 2008، دو قمر را کشف کردند که به دور این سیارک می چرخند و الکسهلیوس (AlexHelios) و کلئوسلین (CleoSelene) نام دارند.

ابزارهای موجود در تلسکوپ وی ال تی، تصاویری از کلئوپاترا 216 را بین سال های 2017 تا 2019 ثبت کردند. این کار به ستاره شناسان یاری کرد تا کلئوپاترا 216 و قمرهای آن را از زوایای مختلف ببینند و شکل سه بعدی آن را بهتر درک نمایند. این گروه پژوهشی، مشاهداتی هم انجام دادند تا مدارهای دو قمر کلئوپاترا 216 را بهتر درک نمایند.

میروسلاو بروش (Miroslav Brož)، پژوهشگر دانشگاه کارل (Charles University) در جمهوری چک گفت: این موضوع باید آنالیز می شد، زیرا اگر در مدارهای قمری اشتباهی صورت می گرفت، در همه چیز از جمله جرم کلئوپاترا 216، اشتباه پیش می آمد.

یافته های تازهترین پژوهش انجام شده روی قمرها، به پژوهشگران امکان داد تا بفهمند که گرانش این سیارک چگونه بر حرکت قمرها تاثیر می گذارد. بعلاوه ستاره شناسان توانستند جرم این سیارک را محاسبه نمایند که 35 درصد کمتر از برآورد قبلی بود.

چگالی کلئوپاترا 216، کمتر از نصف چگالی آهن است. این بدان معناست که اگرچه این سیارک ترکیبات فلزی دارد، اما احتمالا یک سیارک متخلخل با توده قلوه سنگ است. چنین سیارک هایی، خوشه ای از سنگ های فضایی هستند که به هم متصل می شوند و معمولا پس از تجمع مجدد قطعات که در پی یک برخورد عظیم مانند برخورد یک سیارک عظیمتر با یک سنگ فضایی دیگر انجام شده است، شکل می گیرند.

این واقعیت که کلئوپاترا 216 یک سیارک با توده قلوه سنگ است هم می تواند علت وجود دو قمر را شرح دهد. این سیارک آن قدر سریع می چرخد که ممکن است مواد در صورت برخورد با هر چیزی حتی کوچک، از سطح بلند شوند. ممکن است که در گذشته، تکه هایی از کلئوپاترا 216 جدا شده و قمرهای الکسهلیوس و کلئوسلین را تشکیل داده باشند.

مارکیس گفت: بی صبرانه منتظر هستم تا کلئوپاترا 216 را با تلسکوپ بسیار عظیم اروپایی (ELT) مورد آنالیز قرار دهم و ببینم که آیا قمرهای بیشتری هم وجود دارند یا خیر و بعلاوه مدارهای آنها را برای شناسایی تغییرات کوچک اصلاح کنم.

این پژوهش در مجله Astronomy & Astrophysics به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "جدیدترین تصاویر از سیارکی که به استخوان سگ شبیه است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین تصاویر از سیارکی که به استخوان سگ شبیه است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید