سوغات زیبا و رنگارنگ لهستان

به گزارش وبلاگ دریا، اگر برای سفر به لهستان برنامه ریزی نموده اید و هنوز نمی دانید سوغات مخصوص این کشور چیست، این مطلب را تا سرانجام بخوانید تا با سوغات معروف لهستان آشنا شوید که از عروسک های سنتی برای بچه ها تا شکلات های وسوسه برانگیز را در برمی گیرد.

سوغات زیبا و رنگارنگ لهستان

1. زیورآلات با سنگ کهربا

کهربای بالتیک به طلای شمال هم شناخته می گردد. مجموعه ای بی شمار از زیورآلات نقره با کهربای نفیس مانند گردنبند، گوشواره، آویز، انگشتر و مجسمه در انتظار گردشگرانی است که به دنبال یک سوغاتی خاص از لهستان هستند. اگرچه شهر گدانسک (Gdańsk) معدن کهربای لهستان محسوب می گردد اما در شهرهای مختلف هم می توانید سوغاتی با کهربا را بیابید. کهربا در واقع صمغ درخت می باشد که سفت شده و میلیون ها سال در مجاورت ساحل دریای بالتیک هوا خورده و شسته شده است. جاده تجاری کهربا باعث شد که این سنگ تزئینی به گوشه و کنار جهان مانند رم باستان، یونان و مصر راه پیدا کند. درجه شفافیت سنگ های کهربا متفاوت و در رنگ های مختلفی از زرد کمرنگ تا قهوه ای، نارنجی، آبی، سبز و سفید با دیده می گردد.

2. مجسمه فرشته نگهبان

اگر شما هم به یک فرشته نگهبان در اتاق خواب یا دفتر کارتان احتیاج دارید به سراغ فرشته های سفالی، شیشه ای، کاغذی، چوبی یا خمیرنمکی جذاب در سوغات فروشی های لهستان بروید. مجسمه های فولکلور و سنتی همواره نقش مهمی در هنر لهستان داشته اند؛ به خصوص مجسمه های مذهبی که از محبوبیت بیشتری برخوردار بودند و در کنار قدیس های پرکاربرد، فرشته های نگهبان هم ساخته شدند. این مجسمه های لهستانی تنوع زیادی دارند و برای انتخاب فرشته نگهبان خودتان گزینه های بسیاری خواهید داشت.

3. عروسک با لباس محلی

اگر به دنبال سوغاتی برای بچه ها یا یک یادگاری بی نظیر از لهستان برای خودتان هستید، یکی از عروسک های با لباس های محلی رنگارنگ که پوشش نواحی مختلف این کشور را نشان می دهند را انتخاب کنید. عروسک ها از جنس پلاستیک یا سرامیک ساخته شده اند که تفاوت قیمت چندانی ندارند و در سوغات فروشی ها و مغازه های لوازم سنتی می توانید آن ها را بیابید.

4. محصولات لینن

لهستان محصولات لینن با بهترین کیفیت را به جهان عرضه می نماید. لینن پارچه ای محکم و بادوام است که به مدت هزاران سال در بین مردم شناخته شده و در زندگی روزمره آن ها کاربرد دارد. رومیزی، روتختی، پرده، دستمال سفره، زیر بشقابی و بسیاری کالاهای کاربردی دیگر را می توانید از لینن مرغوب لهستان با گلدوزی های سنتی و ظریف انتخاب کنید و یک سوغاتی شیک برای عزیزانتان ببرید.

5. ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی با کیفیت و قابل شستشو در ماشین ظرفشویی از لوازم پرکاربرد در هر خانه ای به شمار می آید. وقتی این ظروف با نقوش سنتی دستی همراه گردد چنین به نظر می رسد که بخشی از کشور مقصد را با خود به خانه آورده باشید. بشقاب، فنجان، کاسه و دیگر ظروف آشپزخانه سرامیکی با نقوش ظریف و پیچیده در لهستان شما را به خود جذب می نماید و سوغاتی بردن آن رنگ دیگری به سرویس غذای شما می بخشد. معروف ترین برند سرامیک لهستان به شهر بولسواویتس (Bolesławiec) و به همین نام تعلق دارد که محصولاتش را به نقاط زیادی صادر می نماید.

6. شیرینی زنجبیلی

شیرینی زنجبیلی لهستان اشکال و اندازه های مختلفی دارد چرا که سخن معروفی در لهستان وجود دارد که می گوید: تنوع چاشنی زندگی است. اگرچه این شیرینی زنجبیلی اساساً به لهستان تعلق ندارد اما به عنوان یکی از سنتی ترین شیرینی های آن به شمار می آید و در قرون وسطی خوردنی گران قیمتی بود که تنها ثروتمندان آن را می خوردند. اما امروزه در جشن کریسمس در هر خانه ای عطر این شیرینی می پیچد و در هر زمان از سال می توانید از فروشگاه ها آن را خریداری نموده و سوغاتی ببرید. پیرنیچکی (Pierniczki) شهر تورون (Toruń) معروف ترین برند آن است که از سال 1786 فراوری می گردد. عطر دلپذیر شیرینی زنجبیلی به واسطه ادویه هایی مانند زنجبیل، دارچین، وانیل، جوز، میخک همراه با فیلینگ عسل یا مربا و روکش شکلاتی این شیرینی را بسیار وسوسه نماینده می سازند.

7. صندوقچه چوبی منبت

یک صندوقچه چوبی خوش آب و رنگ وسیله ای کاربردی در هر خانه ای است. صندوقچه چوبی منبت کاری و نقاشی شده با طرح های سنتی لهستان یک سوغاتی مفید برای دوستانتان خواهد بود که در آن وسایل خرده ریز را نگه داری نمایند و میز خود را با آن زینت ببخشند. این جعبه ها در اندازه های کوچک تا عظیم وجود دارند و می توانید سایزی که انتقال آن برای شما راحت باشد را انتخاب کنید.

8. شکلات کروسکی

شکلات کروسکی (Krówki) یا گاوهای کوچک، شکلات فاج لهستانی است که به صورت سنتی از شیر، شکر و کره تهیه می گردد. بیرون شکلات سفت و درون آن نرم به نظر می رسد. این شکلات های اصیل و ساده را می توان جایگزینی سالم برای محصولات صنعتی جدید معرفی کرد چرا که از مواد طبیعی و بدون طعم دهنده و افزودنی های مصنوعی ساخته می گردد. کروسکی شکلاتی بسیار شیرین است و نمی توانید تعداد زیادی از آن را بخورید اما به خصوص تازه آن طعمی به یاد ماندنی برای شما خواهد داشت.

9. شکلات پتاشی ملچکو

شکلات پتاشی ملچکو (Ptasie Mleczko) به معنی شیر پرنده، شکلاتی از فوم شیری لطیف یا به طور صحیح تر از نوع مرینگو است و روکش شکلاتی دارد. این شکلات با اسانس های مختلفی عرضه می گردد که نوع وانیلی آن بیشتر از بقیه به چشم می خورد. این شکلات خوشمزه سریع در دهان آب می گردد و به همین جهت در جعبه های عظیم به فروش می رسد که برای هدیه بسیار مناسب و شکیل خواهد بود.

منبع: گردشبان

به "سوغات زیبا و رنگارنگ لهستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات زیبا و رنگارنگ لهستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید