علت پریود نشدن چیست؟

به گزارش وبلاگ دریا، خبرنگاران - سلامت - با وجود اینکه بارداری شایع ترین علت پریود نشدن است اما دلایل دیگری هم بر چرخه قاعدگی تأثیر می گذارند. کاهش وزن شدید، بی نظمی هورمون ها و یائسگی از دیگر علل شایع پریود نشدن هستند.

علت پریود نشدن چیست؟

شما ممکن است برای یک یا دو ماه پریود نشوید، یا ممکن است آمنوره کامل را تجربه کنید که به معنای پریود نشدن به مدت سه ماه یا بیشتر است. در این مقاله قصد داریم 10 علل شایع برای پریود نشدن را بررسی کنیم.

دلیل های شایع پریود نشدن

1. استرس

شایع ترین دلیل پریود نشدن استرس است. استرس شدید باعث تولید هورمون گونادوتروپین می شود؛ هورمونی که در تخمک گذاری دخالت کرده و مانع از قاعدگی منظم می شود.

اگر بیش از یک دوره ازدست رفته داشتید و با اضطراب شدید روبرو شدید، حتماً با پزشک خود صحبت کنید و از او بخواهید به شما کمک کند، برای مقابله با استرس چه کاری انجام دهید. هنگامی که استرس شما به سطح قابل کنترلی رسید، ممکن است چند ماه یا بیشتر طول بکشد تا چرخه قاعدگی شما به حالت طبیعی برشود.

2. ورزش بیش ازحد و تمرینات سخت

ورزش شدید می تواند در هورمون های هیپوفیز و تیروئید تغییراتی ایجاد کند که این امر منجر به تغییر در چرخه تخمک گذاری و چرخه قاعدگی می شود. در صورت انجام روزانه یک تا دو ساعت ورزش، نگران از دست رفتن چرخه قاعدگی خود نباشید. تمرین هایی که روزانه در ساعت های طولانی انجام می شود، منجر به تغییرات هورمونی می شود.

3. بیماری

یکی دیگر از موارد مربوط به دلیل پریود نشدن می تواند بیماری هایی از قبیل تیروئید، سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، تومورهای هیپوفیز، بیماری های غده فوق کلیه، کیست تخمدان، اختلال عملکرد کبد و دیابت باشد. هنگامی که هر یک از این بیماری ها با چرخه شما همراه شد، ممکن است تا هنگام درمان بیماری، چرخه شما به حالت طبیعی برنشود. بیماری های ژنتیکی ارثی مانند سندروم ترنر و سندروم عدم حساسیت آندروژن به طورمعمول منجر به مسائل قاعدگی و باروری می شوند و اغلب با آمنوره همراه هستند.

بیماری های حاد مانند پنومونی، حمله قلبی، نارسایی کلیه یا مننژیت می توانند منجر به کاهش وزن سریع یا اختلال در عملکرد هورمون ها شوند که این امر می تواند موجب از دست رفتن دوره شما هنگام بیماری شود. پس از اتمام بیماری، ممکن است چند ماه طول بکشد تا چرخه قاعدگی شما به حالت طبیعی برشود.

4. تغییر در برنامه زمانی

تغییر در برنامه زمانی می تواند ساعت های بدن شما را با اختلال روبرو کند. اگر اغلب شیفت کاری خود را تغییر می دهید، دوره شما می تواند نسبتاً غیرقابل پیش بینی باشد. به طورکلی تغییر در برنامه زمانی کاملاً باعث از دست رفتن دوره شما نمی شود، اما می تواند زودتر یا دیرتر از آنچه انتظار دارید شروع شود.

5. داروها

مصرف برخی از داروها می تواند دلیل پریود نشدن شما باشد. برخی از داروها، مانند داروهای ضدافسردگی، داروهای ضد روان پریشی، داروهای تیروئید، داروهای ضد تشنج و برخی از داروهای شیمی درمانی، ممکن است باعث شود دوره قاعدگی شما به تعویق بیفتد.

داروهای هورمونی مانند آمپول دپوپروورا (Depo-Provera)، قرص های شیردهی MiniPill و آی یو دی میرنا، می توانند چرخه شما را تحت تأثیر قرار دهند. هر یک از این دوره های بارداری در چرخه قاعدگی اثرات متفاوتی دارند؛ برخی دوره هایی طولانی را در پی دارند، برخی دوره هایی کوتاه و برخی آمنوره.

6. تغییرات وزن بدن

چربی اضافه، وزن کم یا تغییرات شدید در وزن، همه و همه چرخه شما را تحت تأثیر قرار می دهند. چاقی بر استروژن و پروژسترون تأثیر گذاشته و ممکن است باعث کاهش باروری شود. کاهش وزن زنان چاق می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی آن ها کمک کند.

وزن کم بدن هم باعث به هم خوردن چرخه قاعدگی منظم می شود. هنگامی که بدن فاقد چربی و سایر مواد مغذی باشد، نمی تواند هورمون ها را به شیوه درست تولید کند. خانم های مبتلا به کم خونی یا خانم هایی که با استفاده از ورزش کالری بیشتری را می سوزانند ممکن است آمنوره را تجربه کنند. در این روش بهتر است وزن خود را افزایش دهید تا چرخه قاعدگی تان به حالت نرمال برشود.

تغییرات سریع وزن که می تواند شامل افزایش یا کاهش وزن به دلیل بیماری، مصرف دارو یا تغییرات غذایی باشد، ممکن است در تولید یا رهاسازی هورمون ها دخالت کند و موجب از دست رفتن یک یا چند دوره از چرخه شما شود.

7. دوره های اخیراً شروعشده

چرخه طبیعی قاعدگی در خانم ها 21 تا 35 روز طول می کشد، اما طول این چرخه می تواند متفاوت باشد. این چرخه به ویژه برای دخترخانم های جوانی که به تازگی چرخه قاعدگی آن ها شروع شده یا خانم هایی که برای چندین سال پریود نشده اند و دوباره چرخه آن ها شروع شده صدق می کند. دخترخانم جوانی که تنها چند دوره را گذرانده، ممکن است تا شروع الگوی منظم قاعدگی، چند ماه پریود نشود. خانم هایی که به دلیل استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری، درمان های هورمونی یا بیماری پریود نشده اند، ممکن است به مدت چند ماه چرخه قاعدگی منظمی نداشته باشند.

8. پری منوپاز و یائسگی

پری منوپاز یا دوران پیش از یائسگی، دوره گذر از سن باروری به سن ناباروری است که معمولاً 2 تا 8 سال قبل از یائسگی اتفاق می افتد. قاعدگی ها در این دوره ممکن است کوتاه تر، طولانی تر، بیشتر یا کمتر شوند. یائسگی زمانی رخ می دهد که شما در زندگی خود به نقطه ای رسیده اید که دیگر تخمک گذاری یا قاعدگی نخواهید داشت. میانگین سن یائسگی 51 سال است.

9. شیردهی

ممکن است هنگام شیردهی اصلاً دوره ای نداشته یا دوره های بسیار نادری داشته باشید، به ویژه اگر تمام کالری های کودک تنها از طریق شیر شما تأمین شود. بسکمک از خانم ها معتقدند شیردهی یک روش کنترل تولد است، اما چنین نیست. حتی اگر در دوران شیردهی پریود نشدید، باز هم احتمال بارداری وجود دارد، بنابراین بهتر است برای جلوگیری از بارداری از روش کنترلی دیگری استفاده کنید.

10. بارداری خارج رحمی

اگر فکر می کنید به دلیل داشتن IUD (دستگاهی که درون رحم قرار داده می شود) نمی توانید باردار شوید، احتمال کمی دارد که دوره ازدست رفته شما نشانه بارداری خارج رحمی باشد. بارداری خارج رحمی گاهی اوقات به دلیل شکل دستگاه اتفاق می افتد. برای اطمینان از بارداری خارج رحمی، پزشک معاینه لگن یا سونوگرافی انجام می دهد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

از دست دادن یک یا دو دوره از چرخه قاعدگی، حتی زمانی که فکر می کنید دلیلش را می دانید، موضوعی است که باید از طریق پزشک موردبررسی قرار گیرد. در صورت مشاهده یکی از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • سردردهای نو
  • تغییرات بینایی
  • تهوع یا استفراغ
  • تب
  • ریزش مو
  • ترشحات پستان یا تولید شیر
  • رشد بیش ازحد مو

نتیجه گیری

دلیل پریود نشدن می تواند عوامل مختلفی را شامل شود و با وجود اینکه، بیشتر این عوامل خطرناک نیستند، اما اگر بیش از یک دوره چرخه قاعدگی از دست رفته داشتید، حتماً به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید. اینکه چگونه دوره ازدست رفته را درمان می کنید بستگی به دلیل پریود نشدن شما دارد. درمان می تواند شامل تغییر در سبک زندگی مانند رژیم غذایی یا دوری از استرس، یا جایگزینی هورمون ها باشد.

برگرفته از: verywellhealth

منبع: مجله انگیزه

به "علت پریود نشدن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت پریود نشدن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید