فوران بزرگ خورشیدی به مدارگرد اروپا برخورد کرد

به گزارش وبلاگ دریا، مدارگرد خورشیدی اروپا، درست پیش از پرواز مهم خود به سمت سیاره زهره، با یک فوران بزرگ پلاسما از سمت خورشید روبه رو شد.

فوران بزرگ خورشیدی به مدارگرد اروپا برخورد کرد

یک رویداد بزرگ پرتاب جرم تاجی (CME) که فوران ذرات باردار از اتمسفر بالایی خورشید (تاج) است، روز 30 آگوست (8 شهریور) در خورشید روی داد و بخشی از آن به سمت سیاره زهره پرتاب شد. اندکی بعد، حبابی از مواد خورشیدی در حالی به مدارگرد رسید، که برای آخرین پرواز خود از کنار دومین سیاره منظومه شمسی آماده می شد.

خوشبختانه این کاوشگر ناسا و آژانس فضایی اروپا طوری طراحی شده است که این نوع فوران های شدید را مقدار گیری و به آسانی می تواند در برابر حمله خورشیدی مقاومت کند.

این فضاپیما دارای 10 ابزار علمی برای مشاهده سطح خورشید، جمع آوری داده ها درباره پرتاب جرم تاجی، باد خورشیدی و میدان مغناطیسی خورشید است. طبق اعلام آژانس فضایی اروپا بعضی از این ابزارها به علت خطر بالقوه تابش شدید نور خورشید از جو بسیار بازتابنده ناهید، در هنگام نزدیک شدن به این سیاره خاموش شدند.

با این حال، مدارگرد خورشیدی پیروز شد مقدار گیری های ارزشمندی از محیط خود در طول برخورد جرم تاجی خورشید انجام دهد و افزایش ذرات پر انرژی خورشیدی را شناسایی کند. در رویدادهای خشن خورشیدی، ذراتی مانند پروتون، الکترون و حتی اتم های هلیوم یونیزه شده از خورشید پرتاب و به سرعت های نسبیتی نزدیک می شوند.

چنین ذراتی خطر تشعشع را برای فضانوردان به همراه دارند و می توانند به فضاپیماها آسیب برساند. بنابراین درک حرکات و رفتار آن ها در فضا برای محافظت از حیات و فناوری چه در زمین و چه در فضا ارزشمند خواهد بود.

این فضاپیما پس از آن در ساعت 01:26 به وقت گرینویچ در 4 سپتامبر (ساعت 05:56 روز 13 شهریور به وقت تهران) به نزدیک ترین فاصله از سیاره زهره رسید. خوزه-لوئیس پلون-بیلون (Jose-Luis Pellon-Bailon) مدیر عملیات مدارگرد خورشیدی ناسا در این رابطه گفت: این گذر نزدیک، به لطف برنامه ریزی زیاد ما برای دینامیک پرواز و مراقبت جدی تیم کنترل پرواز، دقیقا طبق برنامه پیش رفت.

گذر نزدیک در درجه اول به این منظور انجام شد که مدارگرد بتواند مدار خود را تغییر دهد و به خورشید نزدیک تر گردد. با این حال، در طول پرواز کاوشگر پیروز شد مشاهدات بیشتری از میدان مغناطیسی اسرارآمیز سیاره زهره انجام دهد.

مدارگرد خورشیدی در سال 2020 به فضا پرتاب شد و دو سال و نیم از مأموریت ده ساله خود را برای تصویربرداری ثبت تصاویر خورشید از نزدیک ترین فاصله و مطالعه خواص میدان مغناطیسی آن، سپری نموده است. این فضاپیما برای تغییر راستا و کج کردن مدار خود به خارج از صفحه دایره البروج، که سیارات در آن به دور خورشید می چرخند، از گرانش سیاره ناهید استفاده می نماید.

این تغییر راستاها به همراه بازدید از زهره، در نهایت یاری می نماید تا مدارگرد خورشیدی برای اولین بار قطب های ناشناخته خورشید را هم رصد کند. این منطقه ها، کلید راهنمایی چرخه 11 ساله فعالیت ستاره است. چرخه فعالیت خورشید دوره اوج و فرود فراوری لکه های خورشیدی، شراره ها و فوران هاست که بر آب وهوای فضایی اطراف زمین هم تاثیر می گذارد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از مدارگرد خورشیدی اروپا

Credit: ESA

منابع: Space, Gizmodo

منبع: دیجیکالا مگ

به "فوران بزرگ خورشیدی به مدارگرد اروپا برخورد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوران بزرگ خورشیدی به مدارگرد اروپا برخورد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید