معرفی تست IQ معتبر

به گزارش وبلاگ دریا، تست iq آزمونی است که هدف آن اندازه گیری ضریب هوشی افراد می باشد و طبق تقسیم بندی های اجرا شده 70 درصد مردم دارای ضریب هوشی معمولی می باشند.

معرفی تست IQ معتبر

این روزها استفاده از اصطلاح IQ بسیار رایج است اما شاید خیلی از ما ندانیم که دقیقا به چه معناست و تست iq چه چیزی را مورد ارزیابی قرار می دهد. IQ مخفف عبارت Intelligence Quantity است و معنای آن بهره هوشی یا ضریب هوشی است. ضریب هوشی یا IQ مربوط به مهارت های منطقی، حل مساله ریاضی و مهارت های زبان شناسی افراد است که بیش از سایر هوش ها به عنوان ملاک موفقیت آموزشی محسوب می شود.

نحوه محاسبه ضریب هوشی

ضریب هوشی معکمک است برای تقسیم بندی افراد از نظر هوشی به چندین گروه که به کمک تست iq به دست می آید. روانشناسان برای محاسبه بهره هوشی از فرمولی ساده استفاده می کنند. در این فرمول سن ذهنی فرد بر سن زمانی او تقسیم و سپس در عدد 100 ضرب می شود. اگر بخواهیم کمی این فرمول را ساده تر کنیم می توانیم بگوییم، اگر توانایی ذهنی فردی کاملا برابر با توانایی باشد که همسالان او در آن محدوده سنی دارند، بهره هوشی او مساوی با عدد 100 خواهد بود. البته کمی بالا یا پایین تر بودن از عدد 100 نشانه دهنده هوش بالاتر یا پایین تر نیست. متخصصان درباره تفسیر عدد به دست آمده با احتیاط زیادی عمل می کنند. در واقع به صورت معمول حد فاصل نمرات 90 تا 109 را به عنوان هوش متوسط در نظر می گیرند. طبق تقسیم بندی ها 70 درصد مردم دارای ضریب هوشی معمولی یا میانه، 12 درصد دارای ضریب هوشی بالاتر از معمولی و 2 درصد بسیار بالا و تنها 1 درصد از مردم به عنوان افراد نابغه گروه بندی می شوند و الباقی در گروه کم هوش و عقب مانده ذهنی جای می گیرند.

از نظر روانشناسان هر آزمونی دارای مقداری خطاست. این بدان معناست که به رغم دقیق بودن و اعتبار بالای یک تست iq باز هم ممکن است نتیجه به دست آمده صددرصد درست نباشد. به همین دلیل در زمان تفسیر نتایج لازم است کمی احتیاط کنیم چرا که ممکن است خطای آزمون باعث پایین آمدن چند نمره ای شده باشد.

درست است متخصصان همه تلاش خود را می کنند تا سوالات یک تست iq شامل مواردی باشد که تحت تاثیر آموزش نباشد، در عمل همیشه درصدی از سوالات در آزمون های هوش وجود دارند که می توانند پاسخ درست آنها آموخته شوند. این نکته از آن رو اهمیت دارد که امروزه و با دسترسی آسان به سوالات آزمون های هوش توسط افراد، نتایج به دست آمده می تواند تا حدی محل بحث قرار بگیرد.

همچنین هر تست iq با توجه به کشوری که در آن تولید شده است، تا حدی تحت تاثیر فرهنگ آن کشور است و می تواند روی نتایج آزمون تا حد کمی اثر گذار باشد. به رغم همه انتقاداتی که بصورت تخصصی به آزمون های هوش وارد است، هنوز بعضی آزمون های هوش مانند استنفورد - بینه یا وکسلر ابزاری کارآمد برای سنجش میزان بهره هوشی افراد است. اما شاید بهتر باشد درباره نتایج تست iq باز هم احتیاط کنیم چرا که مطالعات نشان داده است تست iq فقط بخشی از توانایی افراد را می تواند ارزیابی کند.

برای بدست آوردن بهره هوشی فرد، از وی آزمون های گوناگونی برای ارزیابی قابلیت های مختلف ذهنی وی گرفته می شود. یک تست هوش قابلیت های ذهنی مختلفی را اندازه می گیرد مانند:

  • توانایی شناخت حجم ها: توانایی اینکه فرد بتواند اشکال را با مهارت دست کاری کند و حجم آنها را درک کند.
  • توانایی حل مسائل ریاضیات: توانایی حل مسایل و استفاده از منطق.
  • توانایی بیان: توانایی تکمیل جملات و به یاد داشتن کلمات، زمانی که لغات حذف شده اند.
  • توانایی بالای حافظه: توانایی به یاد سپردن اشکال و اجسامی که قبلا دیده و یا شنیده شده است.

بعضی از افراد در بعضی از این حوزه ها بهتر پاسخگو هستند و در بعضی دیگر کمتر فعالند. اما محققان معتقدند که افرادی که در یکی از این حوزه ها نمره بالایی کسب کنند در دیگر حوزه ها نیز بسیار خوب هستند و اگر در دیگر حوزه ها ضعیف عمل کنند در دیگر حوزه ها هم ضعیف خواهند بود.

خیلی از افراد علاقمندند میزان هوش یا IQ خود را بدانند و از این رو تمایل زیادی برای پاسخ به تست iq دارند. تست های هوش متنوع و متفاوتی تهیه شده که بعضی از آن ها در مراکز معتبر و توسط متخصصین روانشناسی و روانسنجی مورد استفاده قرار می گیرد تا میزان دقیق ضریب هوشی فرد را مشخص کند و بعضی دیگر بیشتر جنبه سرگرمی دارد.

در ادامه توانایی هوش ریاضی خود را محک بزنید.

منبع: setare.com

به "معرفی تست IQ معتبر" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی تست IQ معتبر" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تست IQ معتبر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید