نرخ اجاره خودروی خارجی؛ روزانه 28 میلیون تومان!

به گزارش وبلاگ دریا، رنت یا اجاره خودرو به دلایل بسیاری از جمله بالا رفتن قیمت خودرو های وارداتی، رونق زیادی در سال های اخیر داشت. در حال حاضر نرخ اجاره خودروی خارجی در بعضی مدل ها به 28 میلیون تومان هم رسیده است.

نرخ اجاره خودروی خارجی؛ روزانه 28 میلیون تومان!

به گزارش تجارت نیوز، در سال های اخیر، در پی ممنوعیت واردات خودرو به ایران و به تبع آن افزایش سرسام آور قیمت ها، نرخ اجاره خودروی خارجی به شکل نجومی افزایش یافته است. تا جایی که در بعضی مدل ها استفاده یک روز از خودروی خارجی 28 میلیون تومان رقم می خورد.

البته رنت خودرو محدود به محصولات خارجی نیست و با روند فزاینده قیمت خودرو در بازار داخلی، بسیاری از شهروندان قدرت خرید خودرو را از دست داده اند. از این رو بازار اجاره خودرو های داخلی هم این روز ها داغ است. اجاره خودروی داخلی با ارقام کمتری امکان پذیر است و با 500 هزار تومان هم می توان یک روز محصولات داخلی را در اختیار داشت.

نرخ اجاره خودروی خارجی و داخلی

نرخ های روزانه رنت خودرو در مراکز مختلف، متفاوت بوده و براساس نوع خودرو، مدل و اندازه کارکرد خودرو و قوانین هریک از مراکز، متغیر است. در این میان قیمت اجاره خودرو های ایرانی از حدود 500 هزار تا 700 هزار تومان شروع می گردد و در بعضی مدل ها تا حدود پنج میلیون تا شش میلیون تومان هم پیش می رود.

اما همان طور که از قیمت خرید و فروش خودرو های وارداتی مشخص است، نرخ اجاره خودروی خارجی نیز بسیار بالاتر از داخلی های بازار است. طوری که نرخ اجاره روزانه بعضی از خودرو های پرطرفدار خارجی از 28 میلیون تومان هم بیشتر است.

البته باید درنظر داشت که با شرایط محدودتر و خودرو های مدل پایین تر، نرخ اجاره محصولات وارداتی یا مونتاژی در بعضی موارد به محدوده شش میلیون تومان هم می رسد. (منظور از شرایط محدودتر، محدودیت پیمایش روزانه خودرو تا 300 کیلومتر است.)

چرا مردم به سراغ رنت خودرو می روند؟

یکی از مهم ترین دلایل رنت یا اجاره خودرو که در ابتدای گزارش نیز به آن اشاره شد، افزایش سرسام آور قیمت خودرو ها و کاهش توان خرید مردم است. به این صورت که مردم به علت نداشتن توان خرید خودرو، آن را برای مدت کوتاهی اجاره می نمایند تا احتیاجشان را رفع سازند.

از دیگر دلایل رنت خودرو می توان به شرایط اجتماعی حاکم بر جامعه اشاره نمود. آن طور فعالان این صنف می گویند و جامعه شناسان نیز روی آن صحه می گذارند، در سال های اخیر شرایط جامعه طوری شده که بعضی افراد جهت جلب توجه و احترام از سوی دیگران، به سراغ اجاره خودروی خارجی می روند. باور کلی این است که داشتن یک خودروی خارجی، سطح اجتماعی افراد را ارتقا می بخشد و به همین جهت در مراسم مختلف و حتی در مواردی برای زدن دوری در خیابان به وسیله متقاضیان اجاره می گردد.

قوانین و مقررات اجاره خودرو

قوانین و مقررات مربوط به رنت خودرو بسیار زیاد است و حتی از نمایشگاهی تا نمایشگاه دیگر تفاوت در آن دیده می گردد. به طور کلی رنت و اجاره خودرو دنیای خود را دارد و اتفاقات جالب و گاه عجیبی در آن رخ می دهد.

آن طور که فعالان صنف اجاره خودرو می گویند، گاه ممکن است بعضی به قصد سرقت اقدام به اجاره خودرو نمایند، از این رو بیشتر خودرو هایی که برای این کار در نظر گرفته می شوند، دارای ردیاب یا GPS هستند. افرادی نیز که در باند های خلافکاری عضویت دارند ممکن است گوشه چشمی به خودرو های اجاره ای داشته باشند.

از این رو اجاره خودرو در ایران قوانین مختص خود را دارد و افراد می توانند در قرارداد های منحصر به هر خودرو، شرایط آن را برای موجر و مستأجر مشخص نمایند. اما در این قسمت به بعضی از مهم ترین آن ها اشاره می گردد:

  • مدت اجاره باید مشخص باشد.
  • زمان تحویل خودرو از مالک به مشتری، از زمان امضای قرارداد به وسیله طرفین محاسبه می گردد.
  • شخص اجاره دهنده، یا باید مالک و یا مالک وکالت خودرو باشد.
  • تمامی مزیت ها و مشخصات ذکر شده در قرارداد خودرو، باید با همان خودروی تحویلی به مشتری منطبق بوده و سلامت آن تضمین گردد.
  • شخص اجاره نماینده خودرو می تواند آن را به فرد دیگری اجاره دهد؛ مگر اینکه در قرارداد یا اجاره نامه، این مورد منع شده باشد.
  • درصورتی که خودروی کرایه ای دچار عیب یا نقصی گردد، مشتری حق فسخ قرارداد را دارد. درصورتی که شخص اجاره دهنده، نقص خودروی فوق را رفع کند به طوری که مشتری متضرر نگردد، حق فسخ قرارداد را ندارد.
  • تمامی مخارج تعمیر خودرو و قطعات مورد احتیاج برعهده مالک بوده، مگر اینکه خلاف آن در قرارداد ذکر گردد.
منبع: فرارو

به "نرخ اجاره خودروی خارجی؛ روزانه 28 میلیون تومان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ اجاره خودروی خارجی؛ روزانه 28 میلیون تومان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید