10 کاراکتر ماندگار فیلم های سینمایی که عینک به چشم می زنند

به گزارش وبلاگ دریا، در طول تاریخ دور و دراز و متفاوت عینک ها، یک چیز همواره ثابت به جای مانده است: افرادی که عینک می زنند، اغلب به وسیله هم نوعان خود در جامعه طرد می شوند. گرچه این موضوع بیشتر جنبه ای از سلسله مراتب اجتماعی دنیای انسان ها است، متاسفانه برای مردم امری عادی است که حدس و گمان هایی درباره دیگران داشته باشند؛ یک نمونه از این حدس و گمان های درباره افرادی است که عینک به چشم می زنند. این وسیله تنها فقره از لباس و اجزای پوشیدنی است که اگر کنار هر تی شرت و لباس راحتی بیاید، آن را به لباس آدم بچه مثبت تبدیل می نماید. نیازی به گفتن نیست که عینک ها به نظر چیزی در خود دارند که سبب می گردد کسی که آن را به چشم می زند، از دیگران متمایز گردد. در سینما هم عینک به عنوان ابزاری ساده و کارآمد برای شخصیت پردازی مورد استفاده قرار گرفته است.

10 کاراکتر ماندگار فیلم های سینمایی که عینک به چشم می زنند

ما افراد عینکی را به عنوان دانشمند، پزشک، معلم، بچه مثبت، ریش سفید، مخترع یا هر کهن الگویی که معمولا پیدا می گردد و عینک به چشمان خود می زند، می شناسیم. در دنیای فیلم درست مثل دنیای واقعی آن هایی که عینک به چشم دارند، اغلب برچسب ناخوشایند عینکی یا چهارچشم زده می گردد و جوری مورد خطاب قرار می گیرند که انگار با فردی به شدت کودن یا به شدت تیز هوش روبرو شده اند. برای برترین کاراکتر هایی که در قاب دوربین قرار می گیرند، بینایی معیوب آن ها کاری چندانی به جز تکمیل وجه زیبایی شناختی آن ها انجام نمی دهد. برای دیگران شاید بتواند به عنوان منبع اصلی فلاکت و بدبختی آن ها در ماجرا باشد. هر چه که هست، مطمئن باشید روی لنز های خود دستمال کشیده اید و قبل از اینکه بیشتر از این صفحه را پایین بکشید، با 10 کاراکتر ماندگار عینک به چشم در فیلم های سینمایی آشنا شوید.

10. کارل فردریکسن در انیمیشن بالا (Up)

  • محصول: 2009
  • کارگردان: پیت داکتر

در سال 2009 انیمیشن بالا عرضه شد، محصولی از دیزنی و پیکسار با 10 دقیقه نخست به یاد ماندنی خود که شاید خالصانه ترین و احساسی ترین 10 دقیقه تاریخ سینما باشد. در طول این 10 دقیقه، مخاطب به سرعت به درون داستان زندگی قهرمان اصلی انیمیشن کارل فردریکسن از گذشته تا زمان حال برده می گردد. او در حالی دیده می گردد که در کل طول عمر خود عینک به چشم داشته است نه صرفا در سنین پیری و این خصیصه، به عنوان بخش اصلی طرح این کاراکتر در بخش اعظم فیلم و به عنوان راهی برای تبلیغات اثر استفاده می گردد.

کارل که صداپیشگی او بر عهده اد اسنر فقید است، شخصیت بدخلقی دارد. طراحی این شخصیت بر عهده پیت داکتر بود و طراحی فراوری انیمیشن بر عهده ریکی نیروا است و شکل واقعی او دارای معنی برای شخصیتش است. سر بزرگ مربعی شکل کارل و عینک با چارچوب مربعی درشت او در ظاهر نشان می دهد که او واقعا و عینا چقدر آدم بی شیله و پیله و صادقی است. برای بسیاری از افراد، او تجسمی از سیمای واقعی یک مرد مسن بانمک عینک به چشم است.

9. رالفی در فیلم داستان کریسمس (A Christmas Story)

  • محصول: 1983
  • کارگردان: باب کلارک

رالفی از فیلمی کلاسیک برای تعطیلات تمام دوران یعنی داستان یک کریسمس، پسر کوچک عینک به چشمی است که چیز خطرناکی برای کریسمس می خواهد. تفنگ شکاری رد رایدر بی بی از دیوانه وار ترین رویاهای او است که در لیست آرزو های کریسمسش واقع شده است و تنها به میزان ماه دسامبر با آن فاصله دارد. به رغم تمامی کوشش هایش و با درخواست از پدر و مادر، از معلم مدرسه و حتی از خود بابانوئل، رالفی انتظار ندارد که آن تفنگ بی بی صبح روز کریسمس به دستش برسد. هر بزرگسالی در زندگی اش به او می گوید: تو چشم خودت را با تفنگ درمی آوری، بچه.

در پیچشی طعنه آمیز همراه با دست تقدیر، رالفی از این شگفت زده می گردد که تفنگ رد رایدر بی بی صبح روز کریسمس به دستش رسیده است. وقتی او برای اولین بار آن را شلیک می نماید، گلوله تفنگ از درخت کمانه می نماید و درست به عینک رالفی می خورد. چیزی که به عنوان پشت بند طراحی لباس پسر بامزه جوان به نظر می رسد، ثابت می نماید که جزئی اساسی از عناصر داستان است، جایی که آن سپر به تنهایی او را از شلیک به چشم محافظت می نماید.

8. ویموند وانگ در فیلم همه چیز همه جا ناگهان (Everything Everywhere All at once)

  • محصول: 2022
  • کارگردان: دنیل کوان و دنیل شاینرت

طوفان فیلم همه چیز همه جا ناگهان دنیا را در سال 2022 درنوردید، با آن عیش و برداشت سورئالی از دنیا های چندگانه. فیلمی فراموش نشدنی که دقیقا زمینه های موضوعی تقاطع ها و انتخاب های مهم در زندگی را آنالیز می نماید. که هوی کوآن که برای بازی در این فیلم برنده اسکار برترین بازیگر در نقش مکمل شد، بازی از خود ارائه می نماید که همانقدر که احساسی است، سرگرم نماینده و خنده دار نیز هست. پیرنگ دنیا چندگانه فیلم، نسخه های متفاوت و متعددی از ویموند را در تمامی واقعیت های ممکن ارائه می نماید و به شکلی طبیعی این کار را انجام می دهد.

آن بازیگر خردسال ایندیانا جونز که به عینک زدن در زندگی واقعی مشهور است، برای اولین بار است که برای بازی در فیلم عینک می زند. گرچه تعداد بی نهایتی از واقعیت های ممکن از ویموند وانگ وجود دارد، به نظر می رسد که بسیاری از آن ها به عینک احتیاج دارند. با این حال طی نبرد طولانی از دفتر مالیات تا در خروجی ویموند کله خر بیشتر نبرد را بدون احتیاج به عینک راهنمایی می نماید. شاید به نسخه ای از خود پرتاب شده است که بینایی بی نقصی دارد و این برای ما معین نیست اما یقینا ممکن است.

7. سایکلاپس در فیلم مردان ایکس (X-Men)

  • محصول: 2000
  • کارگردان: برایان سینگر

سایکلاپس عضوی از زیرگونه های انسان ها است که با نام جهش یافته ها شناخته می شوند و یکی از برجسته ترین ابرقهرمان های تمام دوران است که عینک به چشم می زند. او که در نخستین فیلم از سری فیلم های مردان ایکس و چند فیلم دیگر از این مجموعه حضور داشته است، این قدرت را دارد تا اشعه های قدرتمند حامل انرژی مخرب را از چشمان خود ساطع کند. او تنها می تواند با یاری عینکی مخصوص انرژی را کنترل کند و به این علت است که آن را باید همواره به چشم داشته باشد. گرچه این عینک طی فیلم های مختلف فرنچایز مردان ایکس طراحی های مختلفی داشته است، حضور و کاربرد آن ها ثابت بوده است. او شاید یکی از جالب ترین شخصیت های عینک به چشم باشد که اگر آن را از چشم خود بردارد، به شکل غیرقابل کنترلی از تخم چشمانش اشعه لیزر شلیک می نماید. هیچ وقت او را چهارچشم خطاب نکنید!

6. میرابل مادریگال در انیمیشن افسون (Encanto)

  • محصول: 2021
  • کارگردان: جرد بوش و بایرون هاوارد

شخصیت عینک به چشم دیگر از دیزنی و پیکسار میرابل مادریگال از انیمیشن افسون است که اخیرا بین هواداران پیکسار محبوب شده است. این فیلم انیمیشنی درباره خانواده مادریگال است که همگی اعضای خانواده آن، دارای قدرت های جادویی یا موهبت های یکسانی هستند که نسل اندر نسل در خانواده منتقل شده است. همه در خانواده مادریگال دارای چنین موهبت هایی هستند به جز میرابل.

میرابل به نوعی خجالت زده است که تنها عضوی از خانواده است که هیچ قدرت ویژه ای ندارد و به همان میزان عجیب تنها عضوی از خانواده است که عینک می زند. شاید میرابلی که عینک می زند، انتخابی آگاهانه از طریق طراحان این شخصیت باشد که او را از دیگر اعضای خانواده متمایز کند و ظاهرا به این طریق زیرکانه این روش نمایش بصری از تجسم تفاوت او از دیگر اعضای خانواده به عنوان عضوی بدون نیرویی خاص است.

5. کلارک کنت در سری فیلم های سوپرمن (Superman)

برترین تغییر چهره برای خود دیگر غیرنظامی ساده ترین ابرقهرمان به عینک کلارک کنت می رسد. سوپرمن یکی از قدیمی ترین و پیروز ترین ابرقهرمان های تاریخ هالیوود است. طی سال های متمادی بازیگران مختلفی در نقش این موجود هرکول مانند کریپتونی ظاهر شده اند. ویژگی یکسان تمامی بازیگران این بوده که همگی به شدت خوش تیپ و خوش چهره بوده اند. در حالی که این سوپرمن های عینک به چشم از خود واقعی او کمتر تنومند و قوی هیکل نیستند، عینک زدن کاراکتر کلارک کنت تاثیر خودش را می گذارد.

کلارک کنت که قوی ترین مرد روی زمین است، کار سختی پیش روی خود دارد تا با دیگر روزنامه نگاران در روزنامه دیلی پلنت همراه و اخت گردد. به همین دلیل سوپرمن کاری را که از پس آن بر می آید، انجام می دهد تا قدرتش را به عنوان کلارک کنت پنهان کند. گرچه عینک کار خاصی در پنهان کردن چهره او نمی نماید، ابزاری برای سوپرمن محسوب می گردد تا از طریق آن کاراکتری را که می خواهد بازی کند به نمایش بگذارد. کلارک کنت ضعیف است و اعتماد به نفس ندارد اما این صرفا یک ادا است تا او خود را بیش از پیش در امان نگه دارد و هویتش را به عنوان سوپرمن مخفی کند. گرچه او کاراکتر عینکی ماندگاری است، اما برترین قسمت های فیلم ها زمانی اتفاق می افتد که او عینک را از چشم خود در می آورد.

4. آستین پاورز در سری فیلم های آستین پاورز (Austin Powers)

آستین پاورز که تقلید و تمسخری از از فیلم های جاسوسی دهه 60 میلادی است، یک کاریکاتور بریتانیایی غیرعادی است. کل وجه زیبایی شناختی آستین پاورز در قدرت دارو های روان گردانی نهادینه شده است که در فرهنگ دهه 60 میلادی نفوذ نموده بود. با موی ژولیده و عینک به چشم چهره او شاید به نوعی یادآور چهره جان لنون باشد. شاید بدین سبب از عینک در طرح کاراکتر او استفاده شده است تا بریتانیایی بودن او برجسته گردد. هدفی که بعلاوه با دندان مصنوعی این کاراکتر که از طریق بازیگر این نقش مایک میرز زده شده، به طرز خنده داری اجرا شده است.

3. ولما دینکلی در سری کارتون های اسکوبی دو (Scooby Doo)

شخصیت ولما معمولا با عینکی که شیشه های مربعی شکل بزرگی دارد، شناخته می گردد. با این حال در اسکوبی دو 2: هیولاهای آزادشده ولما در حالی دیده می گردد که لباس معمولی خود را در بیشتر طول فیلم پوشیده اما در پرده سوم پوشش او تغییر می نماید. یک زیرداستان عاشقانه در ماجرای فیلم وجود دارد که ولما به دافنه اجازه می دهد که ظاهر او را تغییر دهد تا کوشش کند توجه زوج مقابلش را به خود جلب کند.

تغییر استایل همراه با نق زدن وقتی تکمیل می گردد که ولما با یک لباس سرهم دیده می گردد و عینکش را از چشم برداشته است. در نسخه های دیگری از اسکوبی دو ولمایی که عینکش را کنار می گذارد، چیزی بیشتر از یک ابزار مقرون به صرفه برای تغییر داستان و اضافه کردن آشوب به کارتون نبرد با هیولاهاست. این کار ابزاری برای تغییر است که خودانگاری ولما را دگرگون می نماید و به او اعتماد به نفس می دهد تا به مردی که به آن علاقه دارد، نزدیک گردد.

2. مورفیوس در سری فیلم های ماتریکس (The Matrix)

مورفیوس که شاید یکی از باحال ترین و خفن ترین کاراکتر ها در تاریخ سینما است، عینک رودماغی و بدون دسته مشهورش را می زند تا چشمان خود را بپوشاند. در ماتریکس ایجنت ها و گروه مرتدان همواره عینک به چشم هستند تا چشمان خود را بپوشانند و کسانی را که به آن ها نگاه می نمایند، منعکس نمایند. این برداشت معمولا برای مورفیوس در فیلم در حالی انجام می گردد تا نئو بر روی لنز عینک او منعکس گردد. الان که ماتریکس به واژه رایجی تبدیل شده است، نقش آفرینی لارنس فیشبرن از مورفیوس عینک به چشم بیشتر به این موضوع ارتباط پیدا خواهد نمود.

1. هری پاتر در سری فیلم های هری پاتر (Harry Potter)

هری پاتر که یحتمل مشهورترین کاراکتر عینک به چشم در دنیا است، عینک با لنز های گرد کوچک خود را از همان ابتدا و آغاز مجموعه فیلم ها به چشم زده است. بازیگر این شخصیت دنیل ردکلیف با نقش آفرینی در این نقش بزرگ شد و از آن موقع تا حال فیلم های جالب توجه بسیاری داشته است. گرچه در کوشش برای دورشدن از هری پاتر، او شاید دیگر با لنز های گرد کوچک دیده نگردد.

گرچه از عینک پاتر هیچ وقت به عنوان ابزاری در خدمت پیرنگ استفاده نمی گردد، این وسیله به همراه زخم رعد شکل او اجزایی جدایی ناپذیر از طرح کاراکتر او هستند. زخم و عینک او که باید گفت نماد کاراکتر او است، فورا در هر جایی قابل شناسایی هستند.

منبع: Movieweb

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 کاراکتر ماندگار فیلم های سینمایی که عینک به چشم می زنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 کاراکتر ماندگار فیلم های سینمایی که عینک به چشم می زنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید