آثار هنری غول پیکر با طعم بستنی و خمیر دندان!

به گزارش وبلاگ دریا، غذاها، وسایل بازی، تیر و کمان، خمیر دندان و ... مهمترین سوژه های ساخت آثار هنری اوست. هنرمندی که استعداد عجیبی در خلق آثار غول پیکر دارد و برای ساخت آثار هنری نیز از ساده ترین وسایل زندگی روزمره ایده می گیرد. او را در دنیا به خلق آثار غول پیکر با طرح های ساده که در فضاهای شهری تعبیه می شوند، می شناسند و آثارش از عظیم ترین موزه های هنرهای معاصر دنیا سردرآورده اند.

آثار هنری غول پیکر با طعم بستنی و خمیر دندان!

به گزارش وبلاگ دریا، کلاس اولدنبرگ (Claes Oldenburg)، هنرمند سوئدی به واسطه ساخت تندیس ها و مجسمه های بزرگ در سطح شهرها در جهانی هنر شهرت یافته است. او که نقش مهمی در تقویت هنرهای مردمی و خیابانی داشته است، اغلب مجسمه های خود را در اندازه های غیرواقعی اما از اجسام عادی زندگی روزمره انسان ها می سازد.

اولدنبرگ که از مواد سخت چیزهای نرم و از مواد نرم چیزهای سخت می سازد از جمله مشهورترین هنرمندان پاپ آرت جهان به حساب می آید که متاثر از فرهنگ عامه و تجاری است. یکی از آثار معروف او مجسمه دو همبرگر آبدار است که تقریباً دوبرابر اندازه واقعی هستند. این همبرگرها که ممکن است در نگاه اول واقعی به نظر برسند در واقع از پارچه های ضخیم ساخته شده اند که با گچ رنگ شده سخت روی آن ها پوشانیده شده است.

کلاس اولدنبرگ که در سال 1929 در استکهلم به جهان آمد، فارغ التحصیل رشته مجسمه سازی است. او سال 1956 به نیویورک رفت و به دنبال آشنایی با گروهی از هنرمندان جوان از جمله جیم داین، رد گرومز و آلن کاپروف و همکاری با آنها در بعضی از پروژه های هنری پا به عرصه هنر پاپ آرت گذاشت و دیگر هم جدا نشد؛ البته آثار او به نوعی با سایر هنرمندان پاپ آرت متفاوت است و وجه تمایزش نیز در رنگ های درخشان و اندازه های بسیار بزرگ، خلاصه می گردد.

تمرکز اولدنبرگ در میانه دهه 1960 میلادی، روی پرفورمنس هایی بود که فرم دیگری از هنرهای نمایشی بودند و در خیابان ها و محله های فقیرنشین شهر نیویورک اجرا می شدند. طبیعتا تفاوت میان هنری که عرضه می کرد با آنچه آن موقع به عنوان هنر در میان جامعه پذیرفته شده بود، باعث شد که خیلی زود مورد توجه قرار بگیرد. هرچند تب تند هنرهای مردمی در سال های بعد خوابید، اما اولدنبرگ در راستای که در آن گام نهاده بود ثابت قدم ماند و به خلق آثار هنری در سبک پاپ آرت ادامه داد و همچنان در نهمین دهه زندگی نیز دست از خلق آثار هنری برنداشته است.

به باور بسیاری از کارشناسان هنری، آنچه در آثار هنری اولدنبرگ توجه مخاطب را جلب می نماید، سادگی است. او برای خلق مجسمه های بزرگ الجثه اش سراغ موضوعات پیچیده و عجیب و غریب نمی رود تا شاید یادمان بیاورد که لذت بردن از ساده ترین موضوعات را در میان پیچیدگی های زندگی، فراموش نکنیم؛ لذت بستی خوردن از جمله همین حس های خوب است که در میان سختی های زندگی فراموشش نموده ایم. اولدنبرگ اما با قرار دادن یک بستنی قیفی وارونه روی سقف ساختمان یک مرکز تجاری در کلن کوشش کرد تا این موضوع را به یاد راهگذران بیاورد.

او در ادامه راستا حرفه ای بعضی از آثار معروفش را به یاری ون بروگن، همسرش خلق کرد که در سال 2009 از جهان رفت. یکی دیگر از آثار مشترک او و همسرش که بسیار نیز مشهور است، پل قاشق و گیلاس است. از میان دیگر آثار مشترک این زوج هنرمند می توان به بطری یادداشت ها، گیره لباس، پاک کن ماشین تایپ و چتر کروزوئه اشاره نمود.

اولدنبرگ به خوبی توانست با بهرگیری از هنر، هم انسان را به اندیشه وا دارد و هم اینکه در عین خلق آثار انتقادی، حال جامعه را خوب کند. شاید خلق آثار غول پیکر و تعبیه آنها در مرکزی ترین نقاط شهر که توجه هر رهگذری را به خود جلب می نماید، باعث گردد که دیگر به راحتی از کنار موضوعات ساده زندگی گذر نکنیم. فرقی نمی نماید، بستی یا یک وسیله بازی یا یک خوراکی، اولدنبرگ کوشش کرد بگوید همین لذت های کوچک فراموش شده، در پیچ وتاب های زندگی همچنان هستند، فقط ما آنها را از یاد برده ایم.

در ادامه نمونه هایی از آثار محیطی این هنرمند را مشاهده می کنید:

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آثار هنری غول پیکر با طعم بستنی و خمیر دندان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار هنری غول پیکر با طعم بستنی و خمیر دندان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید