احساس طعم شبه فلز در دهان پس از خوردن مواد غذایی

به گزارش وبلاگ دریا، گاهی پیش آمده که افراد پس از خوردن آجیل یا دانه کاج، طعم فلز مانندی در دهان خود احساس کنند، اما این حالت همچنین می تواند به استفاده طولانی مدت از دارو، مسائل دندانی، عفونتهای تنفسی، بارداری، و غیره نسبت داده شود.

احساس طعم شبه فلز در دهان پس از خوردن مواد غذایی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

گاهی پیش آمده که افراد پس از خوردن آجیل یا دانه کاج، طعم فلز مانندی در دهان خود احساس کنند، اما این حالت همچنین می تواند به استفاده طولانی مدت از دارو، مسائل دندانی، عفونتهای تنفسی، بارداری، و غیره نسبت داده گردد. این مقاله دلایل داشتن طعم غیرطبیعی در دهان را به صورت فهرست فراهم ساخته است.

زبان اندام حس چشایی است. حدود 10000 جوانه چشایی بر روی زبان وجود دارد. بعضی هم در پشت گلو یا سقف دهان موجود می باشند. گیرنده های حسی که در اطراف جوانه های چشایی وجود دارند، به ما اجازه شناسایی و تشخیص بین مزه های شیرین، شور، ترش، تلخ، و مزه تند و گوشتی یا خوش طعم را می دهند. بوی مواد غذایی از طریق گیرنده های بویایی موجود در دیواره بینی تشخیص داده می شوند. گیرنده های بویایی و گیرنده های موجود در جوانه های چشایی به طور مشترک و هماهنگ عمل کرده و به ما در تشخیص طعم های مختلف کمک می کنند. گاهی، این گیرنده ها به دلیل تغذیه نامناسب، مسائل مربوط به سلامتی، استفاده از دارو، و غیره، ممکن است قادر به عملکرد صحیح نباشند. در نتیجه موجب ایجاد طعمی غیر طبیعی در دهان می شوند.

از نظر پزشکی، تغییر غیر طبیعی در طعم و مزه را نارسایی چشایی (dysgeusia) گویند. Metallogeusia، که یکی از انواع خاص dysgeusia است، می تواند به دلایل متعددی به وجود آید.

عوامل تأثیرگذار

برفک دهان

اگر همراه با احساس طعم تلخ در دهان پس از خوردن، همچنین علائمی مانند پوششی سفید رنگ بر روی زبان داشته و یا در حین غذا خوردن و بلع احساس درد و سوزش دارید، آنگاه ممکن است دچار برفک دهان شده باشید که یک عفونت قارچی ناشی از کاندیدا آلبیکنس (Candida albicans) است. این عفونت قارچی به ایجاد نقطه های سفید بر روی زبان منجر شده، که عملکرد جوانه های چشایی را تغییر می دهند. در چنین شرایطی، فرد مبتلا ممکن است پس از خوردن، طعمی گندیده، نامطبوع و یا شبه فلز را تجربه نماید.

عفونتهای تنفسی

گاهی، metallogeusia را می توان به عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، سینوزیت، رینیت آلرژیک، و یا پیدایش پولیپ بینی نسبت داد. وجود تراکم در مجراهای بینی می تواند به طور منفی بر حس بویایی تأثیر بگذارد که این هم به نوبه خود ممکن است حس چشایی فرد را مختل سازد.

مسائل دهان و دندان

طعم و مزه بد در دهان همچنین می تواند به مسائل دندانی مانند التهاب لثه یا بیماری پریودنتال نسبت داده گردد. چنانچه لثه خونریزی کند یا دردناک و عفونی گردد، می تواند به بوی بد دهان، و همچنین طعم غیر طبیعی دهان منجر گردد. احساس طعم ناخوشایند و فلزمانند همچنین می تواند به مشکل خشکی دهان نسبت داده گردد.

دانه کاج

یکی از مواد غذایی بسیار معمول که به ایجاد طعم فلز مانند معروفیت دارد، دانه کاج می باشد. دلیل احساس چنین طعم غیرمعمولی معین نشده است. این تغییرات معمولاً حدود یک روز یا بیشتر پس از مصرف دانه کاج احساس می شوند. این شرایط، خود به خود از بین می رود. اگر این طعم خیلی شما را اذیت می کند، می توانید از خوردن دانه کاج صرفه نظر کنید.

مصرف دارو

گاهی اوقات، فرد ممکن است به دلیل مصرف دارو، دچار طعم تلخ در دهان گردد. استفاده از آنتی بیوتیکهایی مانند مترونیدازول، داروهای ضد قارچ، کورتیکواستروئیدها، دیورتیک ها، لیتیوم، مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، آنتی هیستامین ها، نیکوتین، و غیره، می توانند عوامل دخیل در این امر باشند. همچنین، افرادی که تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی سر و گردن قرار دارند هم ممکن است طعم و مزه غیر طبیعی در دهان احساس کنند.

بارداری

بعضی از خانمها در دوران بارداری همچنین از طعم فلزی در دهان شکایت می کنند. این اتفاق به دلیل تغییرات هورمونی در بدن زن در طول این دوران رخ می دهد.

علاوه بر عوامل فوق، افراد مبتلا به دیابت، کم خونی، مسائل تیروئید، یا عوارض پزشکی مرتبط با کبد یا کلیه ها هم می توانند نارسایی چشایی را تجربه کنند. بنابراین، درمان آن بسته به دلیل زمینه ای تفاوت خواهد کرد. به محض اینکه دلیل اصلی مداوا گردد، مسئله نارسایی چشایی هم حل می گردد. چنانچه این عارضه همراه با درد و بوی بد دهان باشد، آنگاه بهترین کار مراجعه به یک دندانپزشک می باشد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "احساس طعم شبه فلز در دهان پس از خوردن مواد غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احساس طعم شبه فلز در دهان پس از خوردن مواد غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید