طرز تهیه سمبوسه بندری بهتر از فست فودی

به گزارش وبلاگ دریا، سمبوسه بندری یکی از خوشمزه ترین و کاربردی ترین خوراکی هایی است که می تواند به عنوان پیش غذا یا حتی غذای اصلی سرو گردد. پخت سمبوسه بیشتر در منطقه ها آسیایی و مدیترانه ای رایج است، اما در عین حال این غذا در تمام دنیا یک غذای شناخته شده محسوب می گردد. محبوبیت سمبوسه به قدری است که یک روز دنیای در تقویم به نام روز دنیای سمبوسه نام گذاری شده است. سمبوسه در ایران نیز به شکل های مختلفی مانند سمبوسه گوشت و قارچ و سمبوسه بندری وجود دارد که نحوه تهیه سمبوسه با روش های مختلف را پیش تر نیز آنالیز کردیم. در این مقاله به سراغ طرز تهیه سمبوسه بندری با سیب زمینی می رویم که فست فودی راحت و خوش طعم است. البته طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی را نیز در مطالب قبلی آموزش داده ایم.

طرز تهیه سمبوسه بندری بهتر از فست فودی

مواد اولیه برای تهیه سمبوسه بندری

  • سیب زمینی 3 عدد
  • پیاز 1 عدد
  • زردچوبه 1 قاشق چای خوری
  • جعفری خرد شده 1 قاشق غذاخوری
  • نان لواش به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم
  • نمک و فلفل قرمز به میزان لازم

مراحل تهیه سمبوسه بندری

1. پخت سیب زمینی و تفت دادن پیاز

برای آغاز به پخت سمبوسه بندری، اول از همه سه عدد سیب زمینی را کاملا شسته و همراه با میزانی نمک و روغن درون آب جوش می اندازیم تا بپزد. در زمان پخت سیب زمینی ها می توانیم سایر مواد میانی سمبوسه را آماده کنیم. برای این کار ابتدا یک پیاز سفید را به صورت نگینی خرد می کنیم. یک ماهیتابه را روی گاز قرار می دهیم و به آن فرصت می دهیم تا گرم گردد. پس از گرم شدن تابه، روغن را درون آن می ریزیم و پیازها را به آن اضافه می کنیم. پیازها را تا زمانی تفت می دهیم که تازه آغاز به طلایی شدن نموده باشند. پس از اینکه پیاز نسبتا سرخ شد به آن زردچوبه و پودر فلفل قرمز را اضافه می کنیم. بهتر است ادویه ها میزانی با پیازها تفت بخورند تا بوی خامی آن ها گرفته شده و عطر آن آزاد گردد. میزان فلفل قرمز را متناسب با ذائقه خودتان و میزان طعم تندی که دوست دارید در غذا احساس گردد تنظیم کنید.

2. ترکیب کردن مواد میانی سمبوسه بندری

بعد از اینکه ادویه و پیازها تفت خوردند، آن ها را از روی حرارت برداشته و کنار می گذاریم. سه عدد سیب زمینی در حال پخت داریم که با فرو کردن یک چنگال یا خلال دندان در آن ها میزان پخته بودنشان را میزان می گیریم. اگر سیب زمینی ها به خوبی پخته شده باشند، آن ها را آبکش می کنیم و می گذاریم قدری از حرارت بیفتند. سپس سیب زمینی ها را پوست کنده و درون یک ظرف، آن ها را به خوبی له می کنیم. بعد از له شدن سیب زمینی ها به آن ها جعفری خرد شده و نمک اضافه می کنیم. علاوه بر جعفری و نمک، مخلوط پیاز داغ و ادویه را نیز به ترکیب درون ظرف اضافه نموده و با هم مخلوط می کنیم تا مواد میانی کاملا یکدست شوند.

3. تا زدن نان و پیچیدن سمبوسه ها

بعد از آماده شدن مواد داخل سمبوسه بندری، حالا نوبت به پیچیدن و بستن سمبوسه ها رسیده است. برای این کار بهتر است از نان لواش نرم استفاده کنیم تا حین تا زدن، نان ترک نخورد و مواد داخل آن بیرون نریزند. یک عدد نان لواش را برداشته و از عرض به میزان حدودی ده سانتی متر برش می زنیم. بعد از این کار، دو قاشق غذاخوری از مواد سمبوسه برداشته و در انتهای برش نان قرار می دهیم. سعی کنید مواد را به خوبی در انتهای برش نان پهن و صاف کنید. حالا انتهای نان را مانند یک مثلث به داخل تا بزنید و کمی با دست فشار بدهید تا مواد و نان به هم بچسبند. سپس یک بار دیگر به شکل مثلثی نان را تا بزنید تا به انتهای آن برسید. اگر در انتهای نان میزانی از آن اضافه آمد که نمی شد آن را مجدد تا زد، این قسمت را به صورت تای پاکتی درون سمبوسه قرار داده و کمی فشار می دهیم تا در جای خود قرار بگیرد. این کار هم شکل بهتری به سمبوسه می دهد و هم موجب می گردد مواد درون آن هنگام سرخ شدن از قسمت باز آن بیرون نریزند.

4. سرخ کردن سمبوسه ها

بعد از اینکه تمام مواد را داخل نان قرار دادید و آن را به درستی تا زدید، زمان سرخ کردن سمبوسه هاست. درون یک تابه گود میزانی روغن می ریزیم و اجازه می دهیم تا روغن روی حرارت حسابی داغ گردد. بعد از اینکه روغن داغ شد، سمبوسه ها را درون آن قرار داده و سرخ می کنیم. سعی کنید سمبوسه ها درون روغن شناور باشند تا هر دو طرف آن به خوبی سرخ گردد. نباید فراموش کنید که سمبوسه را تا زمان طلایی شدن نان ، سرخ نموده و در حین سرخ شدن آن را به طرفین برگردانید. به نان سمبوسه زمان کافی بدهید تا به خوبی طلایی و تُرد گردد. بعد از اینکه سمبوسه ها سرخ شدند، آن ها روی یک دستمال حوله ای قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته گردد. سپس می توانید آن ها را درون ظرف سرو بچینید و در کنار یک کاسه سُس فلفل خانگی تند نوش جان کنید.

سوالات متداول درباره طرز تهیه سمبوسه بندری

اگر تا انتهای این مطلب را خوانده باشید، اکنون شما طرز تهیه سمبوسه بندری را یاد گرفته اید. اما برای داشتن یک سمبوسه بندری با طعم بهتر نکاتی وجود دارد که دانستن آن ها به شما در داشتن طعم و ظاهری بهتر یاری می نماید. به همین دلیل در ادامه مطلب به بعضی سوالات متداول درباره شیوه پخت سمبوسه پاسخ می دهیم.

برای پر کردن سمبوسه از چه مواد دیگری می توان استفاده کرد؟

برای مواد میانی سمبوسه به جز سیب زمینی از گوشت چرخ نموده و قارچ نیز می توانید بهره ببرید. سمبوسه پیتزایی با سوسیس و کالباس نیز رسپی محبوبی است. توجه داشته باشید اگر از سوسیس و کالباس استفاده می کنید، فلفل را به میزان خیلی کم استفاده نموده یا از مواد حذف کنید.

چه روشی برای تهیه سمبوسه رژیمی وجود دارد؟

به جای سرخ کردن سمبوسه ها می توانید آن ها را در فر قرار دهید. با این کار سمبوسه ها تُردی کمتری خواهند داشت، اما سالم تر هستند. در این روش سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و سمبوسه ها را روی آن می چینیم. با یک فرچه روی سمبوسه ها میزانی روغن بمالید و سپس آن ها را درون فر با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید. بعد از ده دقیقه که یک طرف آن ها گریل شد، سمبوسه ها را برگردانید تا سمت دیگر نیز پخته گردد.

به جای نان لواش از چه جایگزینی می توان استفاده کرد؟

شما می توانید برای پیچیدن سمبوسه ها به جای نان لواش از خمیر یوفکا نیز بهره ببرید. برای تهیه این خمیر، آرد و نمک را با هم مخلوط کنید و سپس روغن و آب گرم به آن اضافه کنید. سپس خمیر آماده را روی سطح آردپاشی شده پهن نموده و برای 5 دقیقه ورز بدهید تا کشدار گردد. در حین تهیه فیلینگ سمبوسه، حتما روی خمیر را بپوشانید تا خشک نگردد.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه سمبوسه بندری بهتر از فست فودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سمبوسه بندری بهتر از فست فودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید