استفاده از باکتری ها برای درمان تومورها

به گزارش وبلاگ دریا، با ظهور علم نانوتکنولوژی محققان در پی آن هستند که یک وسیله میکروسکوپیک ابداع نمایند تا در جریان خون به حرکت درآمده و مستقیما با بافت های هدف مثل تومور برود تا درمان به طور دقیق انجام بگیرد.

استفاده از باکتری ها برای درمان تومورها

استفاده از باکتری ها برای درمان تومورها

ترجمه: فرشته آل علی

با ظهور علم نانوتکنولوژی محققان در پی آن هستند که یک وسیله میکروسکوپیک ابداع نمایند تا در جریان خون به حرکت درآمده و مستقیما با بافت های هدف مثل تومور برود تا درمان به طور دقیق انجام بگیرد.

محققان دانشگاه پلی تکنیک مونترال کانادا از باکتری های زنده شناور استفاده نموده و آ نها را به یک مهره کوچک میکروسکوپیک متصل نموده اند تا این دو با هم در جریان خون راهنمایی شوند. در این طرح از خصوصیت حرکتی طبیعی باکتری برای به حرکت درآوردن وسیله میکروسکوپی استفاده شده است و برای راهنمایی آن در درون بدن از MRI یاری گرفته شده است.

در این طرح از باکتری هایی استفاده شده است که به طور طبیعی حاوی ذرات مغناطیسی هستند. در طبیعت این ذرات به باکتری ها یاری می نماید تا به درون آب های عمیقی که دور از اکسیژن است به حرکت درآیند. این ذرات کوچک زنجیره ای تشکیل می دهند که مثل سوزن مغناطیسی فشرده عمل می نماید. پروفسور مارتل، رییس این تیم تحقیقاتی معتقد است با تغییر میدان مغناطیسی اطراف باکتری با استفاده از سیستم دیگری که به دستگاه MRI متصل است می توان کاری کرد باکتری ها در جهتی که ما می خواهیم در درون جریان خون به حرکت درآیند.

باکتری هایی که در این تحقیق در درون جریان شناور شدند با استفاده از دنباله هایی پیچ مانند یا همان فلاژل به حرکت درمی آیند بنابراین سرعت و قدرت آنها بیشتر از سایر باکتری هاست. نکته مهم تر اینکه قطر آنها تنها دو میکرون است بنابراین به حد کافی کوچک هستند که از کوچک ترین عروق خونی بدن عبور نمایند. این تیم تحقیقاتی مهره پلیمری مورد نظر را در مقدار 150 نانومتر تهیه کردند و تحت پوشش آنتی بادی هایی قرار دادند که باکتری بتواند به این آنتی بادی ها بچسبد. در نهایت محققان طوری برنامه ریزی کردند تا مهره موردنظر به نحوی اصلاح گردد که بتواند داروهای از بین برنده تومور سرطانی را حمل کند.

محققان این طرح بر این باورند که طبیعت راه حلی استثنایی برای شناور کردن ذرات ریز در درون بدن به آنها نشان داده است. این روش در موش و خرگوش با موفقیت اجرا شده است. این قایق باکتریایی نمی تواند به تنهایی در عروق خونی عظیم حرکت کند چون جریان خون در این عروق بسیار شدید است.

براین اساس محققان این تیم تحقیقاتی از وسیله ای ظریف اما عظیم تر با خاصیت مغناطیسی استفاده نموده اند تا ذرات مورد نظر حتی در عروق عظیم تر حرکت نموده و به تومور نزدیک شوند. سرعت این ذره مغناطیسی 200 میکرون در ثانیه است و دانشمندان در پی آن هستند این ذره را با سیستم قلبی تلفیق نمایند تا به نتایج مطلوب تری برسند. در درمان تومورهای سرطانی اگر دارو به طور سیستمیک مصرف گردد می تواند به سایر سلول ها آسیب برساند. در حالی که اگر بتوان دارو را فقط به تومور رساند عوارض به حداقل رسیده و درمان کامل تری انجام می گردد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "استفاده از باکتری ها برای درمان تومورها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از باکتری ها برای درمان تومورها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید