برق گرفتگی و درمان فوری آن

به گزارش وبلاگ دریا، آسیب رسیدن به بافت های بدن در پی عبور جریان برق را برق گرفتگی گویند. عبور جریان برق از بدن باعث فراوری گرمای شدید و سوختگی می گردد. یا گاهی سوختگی در اعضای داخلی بدن هم رخ می دهد، ولی تنها

برق گرفتگی و درمان فوری آن

نویسنده: احمد حاجی شریفی

آسیب رسیدن به بافت های بدن در پی عبور جریان برق را برق گرفتگی گویند. عبور جریان برق از بدن باعث فراوری گرمای شدید و سوختگی می گردد. یا گاهی سوختگی در اعضای داخلی بدن هم رخ می دهد، ولی تنها سوختگی های پوست قابل رؤیتند. برخی اوقات جریان برق باعث اختلال عملکرد قلب و مغز شده و کشنده است. عبور برق از قلب باعث اختلال ریتم قلب و ایست قلبی می گردد. با عبور برق از ساقه مغز که صندلی مرکز تنفسی است شوکی ایجاد می گردد که می تواند کشنده باشد. چنانچه فرد از این شوک نجات یافت آسیب مغزی، غیرقابل برگشت و اجتناب ناپذیر است. علل جراحات برق گرفتگی شامل: حوادث در منزل یا محل کار و غیره و هم چنین رعد و برق می باشند. این نوع جراحات در افراد شاغل در نیروگاه های مولد برق و محیط های صنعتی بیشتر رخ می دهند. مردان بیشتر از زنان در معرض برق گرفتگی هستند زیرا آن ها بیشتر در محیط های صنعتی کار می نمایند.

بیشتریت برق گرفتگی ها ناشی از تماس با سیم لخت برق، کلیدهای خراب و یا آب که به راحتی جریان برق را عبور می دهد می باشد و با حضور آب جراحات ناشی از برق افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید:اقدامات اولیه در برق گرفتگی و صاعقه

علایم عمومی برق گرفتگی عبارتند از:

- از دست رفتن هوشیاری به صورت گذرا.

- گیجی و رفتار آشفته.

- سوختگی پوست.

- تنفس سریع و کوتاه.

بیشتر بخوانید:ایست قلبی و تنفسی

شدت علایم با توجه به ولتاژ جریان برق و مدت زمان تماس فرق دارد. به علاوه عضلات سفت می گردد و شخص قادر نیست خود را از تماس با برق برهاند، انقباض های شدید عضلانی ممکن است باعث شکستگی استخوان گردد. بسته به راستا عبور جریان برق یک سری علایم اختصاصی رخ می دهد: عبور برق از قلب باعث اختلال ریتم قلب و ایست قلبی می گردد. با عبور برق از ساقه مغز که صندلی مرکز تنفسی است شوکی ایجاد می گردد که می تواند کشنده باشد. چنانچه فرد از این شوک نجات یافت آسیب مغزی، غیرقابل برگشت و اجتناب ناپذیر است.

اقدامات مؤثر:

یاری های پزشکی در مواقع برق گرفتگی ضروری هستند. در برخورد با فرد برق گرفته، اطمینان حاصل کنید که برق قطع است. تعداد تنفس و ضربان فرد مصدوم را کنترل کنید و در صورت لزوم اقدامات احیاء را انجام داده و تا زمانی که آمبولانس برسد این اقدامات را ادامه دهید. در جریان برق گرفتگی با رعد و برق هم همین اقدامات را انجام دهید.

در جریان برق گرفتگی با ولتاژهای بالا (بیشتر از 1000 ولت) هرگز به قربانی دست نزنید زیرا جریان برق به شما منتقل می گردد. در فاصله 18 متری از مصدوم باشید و به مرکز پزشکی اطلاع بدهید.

اقدامات پزشکی:

با پذیرش بیمار در بیمارستان، معاینه فیزیکی کامل و آنالیز آسیب اعضای داخلی صورت می گیرد، کنترل از نظر اختلالات ریتم قلب انجام می گردد، اکسیژن درمانی و تهویه مکانیکی در صورت ایجاد اشکالات تنفسی صورت می گیرند و داروهای ضد آریتمی (1) در بی نظمی های ضربان قلب تجویز می شوند. در صورت رسیدن یاری فوری و انجام یاری های اولیه بیشتر مصدومان نجات می یابند.

پی نوشت ها:

1.Antiarrhythmic Drug

منبع مقاله :

حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرة المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پازدهم.

منبع: راسخون

به "برق گرفتگی و درمان فوری آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برق گرفتگی و درمان فوری آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید