ایران، رتبه 93 گردشگری سال 2017

به گزارش وبلاگ دریا، رتبه 93 گردشگری برای ایران در سال 2017

با اینکه در سالیان اخیر اتفاقات مختلف سیاسی، اجتماعی، مالی و حتی حوادث طبیعی شوک های ناگهانی زیادی را به صنعت گردشگری دنیا وارد نموده اند اما این صنعت نشان داده که مقاومت زیادی دارد و می توانند با وجود همه این شرایط همچنان مسیری رو به رشد را طی کند و هر روز پیشرفت بیشتری نسبت به دیروز داشته باشد. در این میان ایران هم به رتبه 93 گردشگری در سال 2017 رسیده است. شاید برایتان جالب باشد که درباره رتبه ایران در زمینه گردشگری بیشتر بدانید پس در ادامه این خبر خبرنگاران را همراهی کنید.

ایران، رتبه 93 گردشگری سال 2017

به گفته روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و توریستی، شش سال پشت سر هم است که توریستی در در میان بخش های مختلف اقتصاد دنیای بیشترین رشد را داشته است، اتفاقی که به زندگی کسانی که در این صنعت اشتغال دارند رونق زیادی بخشیده و نقش زیادی را کم کردن فقر در جوامع مختلف داشته است. روستا و جزیره ای دورافتاده را در نظر بگیرید که امروز به مکانی دنیاگردی تبدیل شده و حضور توریستان در آن فرصت های زیادی را برای محلی ها به وجود آورده تا خانه های خود را به رستوران و یا مکان های اقامتی تبدیل نمایند و صنایع دستی خود را به عنوان سوغات به مشتری ها بفروشند. از این دست از روستاها در دنیا کم نداریم مکان هایی که شاید تا چند سال گذشته در آن ها اثری از توسعه نبوده ولی با پیشرفت صنعت توریستی و نقش این صنعت در بهبود شرایط مالی، امروز آن ها به جایگاهی رسیده اند که محلی هایشان از فقری که در سال های گذشته گریبانشان را گرفته بود نجات پیدا نموده اند.

اینکه امروز خیلی از افرادی که در زمینه توریستی فعالند به اشتغال دائمی و ماندگار رسیده اند مدیون این صنعت است، صنعتی که به خوبی افراد مختلف از سراسر دنیا را که فرهنگ هایی کاملا متفاوت از هم دارند به هم نزدیک نموده و در شناسایی این فرهنگ ها به هم نقش پر رنگی را ایفا می نماید. امروز دیگر کشورهای زیادی به نقش صنعت توریستی در اشتغال و رونق مالی پی برده اند و همه کوشش خود را به کار گرفته اند تا دنیاگرد های بیشتری را به کشورشان بکشانند. در این عرصه رقابت مجذوب کنندهی هم به وجود آمده که کار توریستان را برای انتخاب سخت نموده است؛ دنیاگردان نمی دانند در بین این همه مقصد مجذوب کننده کدام یک را برای گذراندن تعطیلات انتخاب نمایند اما در این بین، کشورهایی که امتیازات خاصی را برای توریستان قائل هستند عرصه رقابت را به سود خود تمام می نمایند و کشورهایی که توریستان کمتری دارند را به فکر می اندازند تا با دست زدن به اقداماتی زمینه را برای جذب توریستان بیشتر فراهم نمایند. در این سال ها کشورهایی مثل تایلند، سنگاپور، دبی، هند و … در صنعت توریستی به پیشرفت های زیادی رسیده اند و توریستان زیادی را از جای جای دنیا به خود جذب می نمایند.

فقط در سال 2016، توریستی در GDP بیش از 3 درصد پیشرفت نموده و حتما برایتان جالب است بدانید در همین سال 6 میلیون نفر به واسطه این صنعت شاغل شده اند. به گفته مدرس دانشگاه تهران، 10 درصد از فراوری ناخالص دنیای را صنعت توریستی به وجود آورده است و از مقدار کل اشتغال هایی که در دنیا رخ داده یک دهم آن ها متعلق به صنعت توریستی بوده است. اگر بخواهیم این بحث را بازتر کنیم در بخش توریستی، 6.6 درصد صادرات کل دنیا و 30 درصد صادرات بخش خدمات هم انجام شده است. کارشناسان معتقدند که با پیشرفتی که صنعت توریستی دارد تا سال 2013، دنیا نزدیک به 2 میلیارد توریست بین المللی دارد و این طور که به نظر می آید تا 5 سال دیگر باید شاهد این باشیم که از میان هر 10 شاغلی که در دنیا وجود دارند 1 نفر آن ها شغلی مرتبط با توریستی داشته باشد. ایران جاذبه های زیادی دارد که اگر بخواهیم آن ها رابا شاخص های یونسکو مطابقت دهیم به این نکته جالب میرسیم که سرزمینمان ایران در فهرست 10 کشوری قرار گرفته که بیشترین جاذبه ها را دارند. صنعت توریستی در ایران در این سال ها رو به رشد است و توریستان خارجی زیادی سال جاری به خصوص به شهرهایی مثل اصفهان و یزد رفته اند برای همین است که ایران از نظر شاخص رقابت پذیری در زمینه توریستی در سال 2017 در مکان 93 دنیا ایستاده است.

کشورهایی مثل اسپانیا، فرانسه و آلمان در بالای این فهرست هستند و به غیر از کشورهای اروپایی ژاپن هم در این سال ها پیشرفت زیادی داشته و توانسته خودش را به 5 کشور بالای این فهرست برساند. حوزه توریستی برای ایران 10 میلیارد دلار فراوری ناخالص داخلی و 2.2 درصد اشتغال دارد و همه این آمار و ارقام ها در حالی است که طبق منظره سال 1404 ایران باید در این سال 20 میلیون توریست خارجی داشته باشد و در این بخش به درآمدی معادل 20 میلیارد دلار برسد. به گفته نایب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، در کشور اشتغال به یک موضوع حیاتی تبدیل شده و نرخ بیکاری در حال حاضر حدود 12 درصد است. از آنجایی که ایران در چند سال اخیر شرایط تغییر اقلیم و خشکسالی را می گذراند کشاورزی چندان شرایط مساعدی ندارد و اینجاست که صنعت توریستی برای اشتغال به موضوعی مهم تبدیل می گردد. وقتی به زمینه اولویت بخشی به بخش توریستی توجه می کنیم ایران را در رتبه 117 می بینیم، جایگاهی که نشان می دهد با وجود اینکه همه، نقش پر رنگ صنعت توریستی در رونق مالی و اشتغال رامی دانند اما کوشش کمی برای رشد این صنعت در ایران وجود دارد.

منبع: الی گشت

به "ایران، رتبه 93 گردشگری سال 2017" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران، رتبه 93 گردشگری سال 2017"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید