تایید واکسن روسی کرونا: نجات بخش دنیا یا تصمیمی نسنجیده؟

به گزارش وبلاگ دریا، اعلام روسیه درباره تایید یک واکسن کووید-19 کمتر از دو ماه پس از شروع آزمایش انسانی آن باعث شده کارشناسان بهداشت جهانی هشدار دهند تا زمانی که داده های کامل کارآزمایی هایی این واکسن در دست نباشد، مشکل است بتوان به آن اعتماد کرد.

تایید واکسن روسی کرونا: نجات بخش دنیا یا تصمیمی نسنجیده؟

به گزارش وبلاگ دریا به نقل از رویترز روسیه که هدفش اول شدن در مسابقه جهانی برای ساخت واکسن بر ضد پاندمی کرونا است، هنوز کارآزمایی های بالینی مرحله سوم یا مقیاس بزرگ را بر روی این واکسن انجام نداده است تا داده های مربوط به موثر بودن واکسن در دسترس قرار گیرد- متخصصان ایمنی شناسی و بیماری های عفونی می گویند تایید کردن واکسن قبل از انجام آزمایش گسترده بالینی اقدامی نسنجیده است.

آیفر علی، متخصص پژوهش دارویی در دانشکده بازرگانی وارویک بریتانیا در این باره می گوید: روسیه در واقع دارد واکسن را در سطح جمعیت بزرگ آزمایش می کند.

او می گوید این تایید بسیار سریع یک واکسن بالقوه ممکن است باعث شود که عوارض جانبی بالقوه واکسن قبل از شروع واکسیناسیون جمعی کشف نشوند. او هشدار داد گرچه عوارض جانبی واکسن احتمالا نادر هستند، اما ممکن است وخیم باشند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی کند.

فایل آن را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

یک فیلم تبلیغاتی درباره واکسن روسی کرونا با نام اسپوتنیک V که یادآور موفقیت در فرستادن نخستین ماهواره به نام اسپوتنیک به مدار زمین بوسیله روسیه در دوران اتحاد شوروی است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه این واکسن که بوسیله انستیتوی گامالیای مسکو ساخته شده است، بی خطر است و به یکی از دخترانش هم تزریق شده است.

پوتین در سخنانی در تلویزیون دولتی روسیه گفت: اطلاع دارم که این واکسن بسیار موثر است، ایمنی قوی ایجاد می کند و تکرار می کنم همه وارسی های لازم درباره آن اجرا شده است.

فرانسوا بالو، کارشناس در انستیتوی یونیورسیتی کالج لندن می گوید تایید این واکسن تصمیمی نسنجیده و ابلهانه است.

او می گوید: واکسیناسیون جمعی با یک واکسن به درستی آزمایش نشده غیراخلاقی است. هر مسئله ای که کارزار واکسیناسیون روسیه ایجاد کند، از دو جنبه مصیبت بار خواهد بود، یکی از لحاظ اثر منفی بر سلامت مردم و دیگر به علت اینکه اثر منفی که بر اعتماد عمومی به واکسن ها می گذارد.

دنی التمن، استاد ایمنی شناسی در ایمپریال کالج لندن درباره آسیب جانبی به کار بردن هر واکسنی که هنوز بی خطر بودن و کارآمدی آن ثابت نشده است، هشدار می دهد که مسائل فراوان فعلی را بدتر کند.

در حالیکه روسیه پیروزی خود را در جنگ واکسن اعلام می کند، چند شرکت داروسازی در سراسر جهان در حال انجام کارآزمایی های پیشرفته در مقیاس بزرگ (کارآزمایی مرحله سوم یا نهایی) بر روی واکسن های بالقوه کووید-19 هستند که هر کدامشان شامل ده ها هزار نفر داوطلب برای آزمایش واکسن می شوند.

از جمله شرکت های پیشگام در این زمینه می توان به شرکت های مدرنا، فایزر و آسترا-زنکا اشاره کرد که امیدوارند تا سرانجام سال بی خطر و کارآمد بودن واکسن هایشان را تعیین کنند.

انتظار می رود همه این شرکت ها نتایج کارآزمایی های شان و داده های مربوط به بی خطر بودن واکسن هایشان را منتشر کنند و آن را در اختیار سازمان ّ های ناظر در ایالات متحده آمریکا، اروپا و کشورهای دیگر قرار دهند تا پیش کسب مجوز بررسی شوند.

تایید واکسن روسی بوسیله وزارت بهداشت روسیه پیش از انجام کارآزمایی های مرحله سوم که معمولا شامل هزاران مشارکت کننده برای آزمایش واکسن می شوند، اجرا شده است. چنین کارآزمایی هایی معمولا برای تایید واکسن های نامزدشده بوسیله سازمان های ناظر ضروری هستند.

پیتر کرمسنر، کارشناس در بیمارستان دانشگاهی توبینگن در آلمان که در کارآزمایی واکسن شرکت کیورواک (CureVac) هم اقدام روسیه را نسنجیده و بی ملاحظه می خواهند.

او می گوید: در شرایط عادی لازم است واکسن روی شمار بسیاری از افراد آزمایش شود تا بتواند مجوز بگیرد. به نظر من اگر قبلا این واکسن روی شمار زیادی از افراد آزمایش نشده باشد، تایید آن کار بی ملاحظه ای است.

بالاخره نبود داده های منتشرشده درباره واکسن روسیه، از جمله چگونگی ساخته شدن آن و جزئیات درباره بی خطر بودن، پاسخ ایمنی و توانایی آن در پیشگیری از عفونت کووید-19 مقامات بهداشتی و مردم را در بی اطلاعی نگه می دارد.

کیت نیل، متخصص همه گیرشناسی بیماری های عفونی در دانشگاه ناتینگهام بریتانیا در این باره می گوید: بدون ارائه مقاله علمی برای تجزیه و تحلیل داده ها نمی توان دانست واکسن روسیه موثر بوده است یا نه.

  • آیا روسیه در مسابقه واکسن کرونا برنده می شود؟

  • چرا ساختن واکسن کووید-19 این همه طول می کشد؟

منبع: همشهری آنلاین

به "تایید واکسن روسی کرونا: نجات بخش دنیا یا تصمیمی نسنجیده؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تایید واکسن روسی کرونا: نجات بخش دنیا یا تصمیمی نسنجیده؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید