تحرک زمستونی بچه ها مهمه

به گزارش وبلاگ دریا، در فصل سرما، تحرک داشتن به مراتب سخت تر است و به همین علت والدین باید بچه ها خود را ترغیب به فعالیت بدنی بیشتر نمایند.

تحرک زمستونی بچه ها مهمه

نویسنده: دکتر احمد صیادی

در فصل سرما، تحرک داشتن به مراتب سخت تر است و به همین علت والدین باید بچه ها خود را ترغیب به فعالیت بدنی بیشتر نمایند.

در فصل زمستان به علت کوتاه بودن روزها و زود تاریک شدن هوا، معمولاً انگیزه افراد برای بیرون رفتن از خانه برای انجام فعالیت های فیزیکی مثل ورزش و پیاده روی کمتر است.

به گزارش سای سنترال، راه چارههایی می تواند به فعال ماندن بچه ها در فصل سرما یاری کند. اگر والدین، زمان های کاربری بچه ها از وسایل الکترونیکی مانند کامپیوتر، تلویزیون، آیپاد، تبلت و ... را محدود نمایند، آن ها مجبور به انجام فعالیت های دیگری می شوند. این راه چاره حتی می تواند به افزایش فعالیت و روابط اجتماعی آنها مانند همکاری با دیگران، ارتباط بیشتر و صحبت با خانواده و اطرافیان یاری کند و موجبات خلاقیت و رشد قدرت تخیل را هم در آن ها فراهم کند. شما بعلاوه می توانید با انجام بازی هایی که به فعالیت جسمی بیشتری احتیاج دارند و کودک تان به آن ها علاقه مند است او را از سبک زندگی بی تحرک دور نگه دارید.

اگرچه استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی توصیه نمی گردد اما یکی از سودمندی های این وسایل ویدئوهای آموزشی است.

از فصل سرد و سرما نترسید، کودک تان را با لباس مناسب بپوشانید و بیرون بروید چرا که فعالیت های بیرون از خانه، تحرک بیشتر، استفاده از هوای آزاد ونور خورشید را برای کودک و والدین به همراه دارد. بازی در حیاط هم این مزیت را دارد و برای سلامت جسمی، روانی و عاطفی کودک مفید است.

چگونگی کنترل پرخاشگری در بچه ها

عصبانیت، یک واکنش طبیعی و کاربردی است اما اگر این واکنش خارج از کنترل گردد باید به شیوه صحیح، آن را آنالیز کرد و در کنترل درآورد.

روان شناسان اطفال به والدین توصیه می نمایند که در صورت مشاهده پرخاشگری در بچه ها نباید از شناسایی دلایل عصبانیت و رویارویی با آن در فرزندشان هراس داشته باشند و باید هر چه زودتر برای بهبود و کنترل آن اقدام نمایند. یاری به بچه ها برای مقابله با عصبانیت در آنها، مزایای بسیاری دارد که در کوتاه مدت از استرس کودک و خانواده جلوگیری می نماید و در بلند مدت هم به آن ها در حل مسائل شان یاری نموده و راه مقابله با این واکنش را به آن ها می آموزد. از این رو توصیه می گردد که در روبروه با عصبانیت بچه ها نکات زیر را در نظر بگیرید:

* کودک تان را به خاطر پرخاشگری اش مورد قضاوت قرار ندهید.

* به کودک تان برای مقابله با پرخاشگری یاری کنید. شما با این روش به کودک تان می گویید که مشکل اصلی، عصبانیت است و خود کودک گناهی ندارد.

* شما حتی می توانید به عصبانیت آنها یک نام بدهید و بگویید که آن را نقاشی نمایند. برای مثال این پرخاشگری می تواند اسم یک آتشفشان را داشته باشد که درنهایت فوران می نماید.

* به یاد داشته باشید که نحوه برخورد شما با پرخاشگری کودک تان بر واکنش فرزندتان به عصبانیتش تأثیر می گذارد. در واقع برخورد مناسب شما به هر دوی تان یاری می نماید.

* عوامل ایجاد پرخاشگری را شناسایی کنید.

* با فرزندتان در تشخیص عوامل پرخاشگری همکاری کنید. با اینکار می توانید علائم اولیه افزایش عصبانیت را تشخیص دهید.

* بعلاوه در ارتباط با راه چارههایی که هر دو می توانید برای مقابله با عصبانیت به کار برید با یکدیگر صحبت کنید در این زمینه می توانید از فرزندتان بخواهید در این موقعیت ها تا 10 بشمارد یا موقعیتی را که او را عصبانی می نماید ترک کند.

* اهداف تان را تعیین کنید.

* به کودک تان بگویید که در صورت همکاری با همدیگر به او پاداش می دهید. شما می توانید یک صفحه ستاره روی دیوار نصب کنید و در صورتی که او در هر روز آرام بود یک ستاره به آن اضافه کنید.

* از کودک تان قدردانی کنید

* عکس العمل مثبت والدین بسیار مهم است حتی در صورت کم بودن کوشش فرزندتان از او قدردانی کنید چرا که این موضوع اعتماد به نفس او را افزایش می دهد و حس همکاری را در او به وجود می آورد.

* هر چقدر زمان بیشتری برای تقدیر از کوشش کودک تان وقت بگذارید احتمال تنبیه او کمتر می گردد.

به کودک تان نوشابه انرژی زا ندهید

متخصصان تغذیه می گویند هزاران کودک پس از مصرف نوشابه های انرژی زا با عوارض جانبی جدی و حتی کشنده این نوشیدنی ها رو به رو می شوند.

نتایج یک تحقیق تازه نشان می دهد در فاصله سال های 2010 تا 2013 میلادی بیش از 5000 نفر بر اثر بیماری های مرتبط با مصرف نوشیدنی های انرژی زا به مراکز کنترل مسمومیت آمریکا مراجعه نموده و تقریبا نیمی از آنان بچه های بودند که به نوع نوشیدنی مصرفی آگاهی نداشته اند. آنالیز های صورت گرفته حاکی از آن است که بسیاری از بچه ها مصرف نماینده این نوع نوشیدنی ها با عوارض جانبی جدی آن همانند تشنج، ضربان نامرتب قلب و بالا رفتن شدید فشار خون رو به رو می شوند. نوشابه های انرژی زا اغلب حاوی میزان زیادی قند و بعلاوه کافئین است. در سال 2007 ، دکتر استیون لیپشولتز مشاهده کرد تعداد قابل توجهی از بچه ها و افراد بزرگسال به علت مصرف نوشیدنی های انرژی زا به اورژانس مراجعه می نمایند. وی سپس به جمع آوری اطلاعاتی از مراکز کنترل مسمومیت در دنیا پرداخت. در سال 2011 متوجه شدند بیماری های مرتبط با مصرف نوشیدنی های انرژی زا افزایش شدیدی داشته و با عوارض جانبی همانند مسائل قلبی، نارسایی کبد، تشنج و حتی مرگ همراه است. بعلاوه در تازهترین آنالیز این تیم تحقیقاتی آمده است در سال های 2010 تا 2013 میلادی 5156 نفر به مراکز کنترل مسمومیت آمریکا مراجعه نموده که 40 درصد آنان بچه ها زیر 6 سال بودند و به علت مصرف نوشیدنی های انرژی زا بیمار شده اند. به گزارش لایوساینس، این نوشیدنی ها حاوی افزودنی های خاص از قبیل آمینواسیدها و عصاره های گیاهی هستند که نسبت به نوشیدنی های حاوی نوع پودری کافئین، مسائل جدی تری را ایجاد می نماید. بعلاوه این عصاره ها حاوی کافئین مازاد هستند در حالی که روی بر چسب محتویات نوشیدنی، میزان دقیق آن ذکر نمی گردد.

شوینده ها عامل اصلی مسمومیت

مسمومیت اتفاقی ناشی از بسته بندی های مواد شوینده و ظروف آن ها که گاهی با اسباب بازی یا شکلات اشتباه گرفته می شوند تعداد قابل توجهی از بچه ها را روانه بیمارستان می نماید.

پزشکان آمریکایی با بیان اینکه کما و تشنج از جدی ترین مسائل ناشی از این گونه مسمومیت هاست، اظهار داشتند: طی دو سال بیش از 700 کودک در این کشور بر اثر مسمومیت ناشی از مواد شوینده روانه بیمارستان شدند. بچه ها کمتر از شش سال معمولاً در معرض مسمومیت ناشی از مصرف مواد شوینده و بازی با ظروف محتوی آن ها هستند. هر چند بعضی از تولیدنمایندگان این گونه مواد شیمیایی سعی نموده اند در نوع بسته بندی محصولات خود بازنگری نمایند تا برای بچه ها ایمن تر باشد. در این آنالیز کارشناسان آمریکایی اظهار داشتند: مسمومیت و مجروحیت همانند سوختگی دهان، گلو و چشم در این بچه ها اتفاق افتاده است. بعلاوه 30 مورد رفتن به کما و 12 مورد تشنج هم گزارش شده است. قرار گرفتن در معرض محصولات شوینده خانگی جزو عوامل اصلی مسمومیت بچه ها خردسال است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کارشناسان به والدین توصیه می نمایند ظروف حاوی مواد شوینده را از دسترس بچه ها دور نمایند و اجازه ندهند فرزندشان با این مواد سروکار داشته باشند.

یاری کنید کودک تان راحت بخوابد

بعضی از بچه ها هنگام خواب با ترس و توهماتی روبه رو می شوند که بر کیفیت خواب آن ها تأثیر سوء می گذارد. این ترس ها که بعضی بچه ها از ابراز آن امتناع می نمایند منجر به تشدید اضطراب در آن ها می گردد و خواب راحت را از کودک می گیرد. یک مقاله تازه راه چارههایی را به والدین پیشنهاد می نماید که بتوانند وقت خواب را برای فرزندشان مناسب و آرام سازند:

* در خصوص ترس فرزندتان با او صحبت کنید و او را مطمئن سازید که موجودات خیالی در فکر او واقعی نیستند.

* برای فرزندتان قوت قلب باشید اما او را متقاعد سازید که در تخت خود بخوابد و با جایزه دادن، او را به این کار تشویق کنید.

* در طول روز حس اعتماد به نفس و ارزشمند بودن را در فرزندتان تقویت کنید.

* مطمئن شوید که کودک تان در زمان رفتن به رختخواب طبق برنامه عادی هر شب، آرام و شاد است و موضوع نگران نماینده و دلهره آوری فکر او را مشغول ننموده است.

پیشگیری از یک بیماری واگیردار پوستی

بچه ها بیشترین مبتلایان به زرد زخم هستند، زرد زخم یک بیماری واگیردار پوستی است و می تواند در تمام سنین ایجاد گردد و در صورت عدم درمان می تواند خطرناک باشد.

دکتر امیر هوشنگ احسانی با اشاره به اینکه زرد زخم یک عفونت باکتریایی مسری و شایع پوست است که لایه های سطحی پوست را دچار تغییر می نماید، گفت: این بیماری به صورت تاولی و غیر تاولی ایجاد می گردد و اغلب در پوست صورت، بازوها و پا بروز می نماید.

گزش پشه و آب و هوای گرم و مرطوب، از دلایل بروز این بیماری است و حساس بودن پوست به نور خورشید به خصوص در فصل تابستان یا منطقه ها گرمسیر و مواد تحریک نماینده و شیمیایی که در صابون ها و مواد آرایشی وجود دارد، در بروز این بیماری مؤثر است.

علائم شایع بیماری زرد زخم به صورت پوسته های زرد رنگ و همراه با تاول های کوچک و متعدد روی پوست نمایان می گردد که این تاول ها ممکن است احساس خارش زیادی را در بیمار ایجاد کند.

زرد زخم طی 7 تا 10 روز بهبود می یابد، برای درمان موارد خفیف این بیماری از پمادهای ضد عفونی نماینده موضعی استفاده می گردد. در موارد شدیدتر احتیاج به مصرف داروهای آنتی بیوتیک خوراکی است که به بهبود بیماری یاری می نماید.

شستن و تمیز نگه داشتن زخم ها به فرایند بهبود بیماری یاری می نماید، باید ضایعات با گاز و صابون ضد عفونی نماینده شسته گردد زیرا تمیز نگه داشتن زخم یکی از راه چارههای مؤثر در بهبودی بیماری است. استفاده از صابون های ضد باکتریایی هم در بهبود فرایند بیماری مؤثر است.

رعایت بهداشت فردی در جلوگیری از بروز این بیماری بسیار مؤثر است. اگر فردی با ضایعه های پوستی که تاولی شکل است، روبرو شد و تب خفیفی داشت، باید حتماً به پزشک مراجعه کند تا زودتر بتوان برای بهبودی بیمار دارو تجویز کرد.

منبع مقاله :

نشریه زیبایی سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دی ماه 1393

منبع: راسخون

به "تحرک زمستونی بچه ها مهمه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحرک زمستونی بچه ها مهمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید