چرا کولر ماشین باد گرم می دهد؛ مهمترین دلایل و راه چاره

به گزارش وبلاگ دریا، گجت نیوز نوشت: در گرمای تابستان گاهی باد کولر ماشین گرم است. در ادامه به مهم ترین دلایل باد گرم کولر ماشین می پردازیم و راهکار آنها را توضیح خواهیم داد.

چرا کولر ماشین باد گرم می دهد؛ مهمترین دلایل و راه چاره

سال جاری هوا به شدت گرم است و از زمین و آسمان آتش می بارد. فرض کنید در چنین روز تابستانی داغی که عرق از سر و کله شما پایین می آید، سوار ماشین می شوید و کولر خودرو به جای خنک کردن هوا، باد گرم بیرون می دهد. دلیل باد گرم کولر ماشین چیست و چگونه می توان آن را حل کرد؟

مهمترین دلایل باد گرم کولر ماشین

معمولا صاحبان خودرو بعد از این که سوار ماشین شده و استارت می زنند، کولر می گیرند و انتظار دارند سریعاً اوضاع تغییر کند. وقتی ماشین چند ساعت خواب بوده (خصوصاً زیر نور مستقیم خورشید) نباید انتظار باد خنک داشته باشیم و باید به ماشین فرصت دهیم تا خود را بازیابی کند.

البته وقتی چند دقیقه می گذرد و همچنان باد گرم از کولر بیرون می آید، باید نسبت به صحت و سلامت خودرو شک کرد و به فکر راه حل و دلایل آن افتاد. به احتمال زیاد در چنین شرایطی از فرط گرما و عرق ریزان حال مساعدی ندارید و چنین حالی می تواند روی شرایط رانندگی تان هم اثر بگذارد. در ادامه با 7 دلیلی که باد گرم از کولر بیرون می آید آشنا خواهیم شد و سپس سعی می کنیم راه حلی برای آن پیدا کنیم.

چرا کولر باد گرم می دهد؟

خروج باد گرم از کولر نشان دهنده این است که سیستم تهویه در حال فعالیت است و اوضاع چندان بد نیست. احتمالا خنک شدن خروجی باد به دلیل عیبی است که در سیستم تبرید یا خنک سازی وجود دارد. یکی از اجزای سیستم تبرید می تواند دچار مشکل شود و باد کولر را گرم کند. وقتی چنین شرایطی به وجود می آید، می توان با اندکی هزینه و گذاشتن زمان مشکل را حل کرد و از رانندگی در تابستان هم لذت برد.

1. گاز کولر نشتی می نماید

یکی از مهمترین و نخستین ایرادهایی که باید به آن شک کرد، کم شدن سطح سیال مبرد در سیکل تبرید است. با بروز این مشکل باد کولر گرم و آزاردهنده خواهد شد. سیال مبرد همان گاز کولر خودمان است که در تمام سیکل خنک سازی بین اجزایی نظیر کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور در جریان و چرخش است.

مایع گاز کولر در مخزنی بین کندانسور و ورودی اواپراتور قرار گرفته و حالت گازی آن بین خروجی کمپرسور تا ورودی کندانسور واقع شده است. درست تر این است که به گاز کولر همان سیال مبرد گفته شود، زیرا همان طور که ملاحظه می کنید گاز کولر به دو حالت مایع و گاز وجود دارد.

اگر در مسیر خطوط لوله و اتصالات سیستم تهویه کولر نشتی به وجود آید، سطح سال مبرد کم می شود و وقتی سطح این گاز کاهش یابد، ظرفیت سیستم سرمایشی با نقصان روبرو شده و تأثیر به سزایی روی باد خنک می گذارد. به همان مقداری که سطح سیال مبرد کمتر شود، عملکرد کولر ضعیف تر خواهد شد و اگر کلا باد گرم از سیستم کولر بیرون می آید، نشان دهنده این است که سیال مبردی وجود ندارد.

برای این که بتوان مشکل نشتی را حل کرد ابتدا می بایست به دقت محل نشتی تعیین شود. مسلماً برای یافتن این نقص باید پیش متخصص کار بروید تا به طور دقیق نشتی ها را پیدا کند. متخصصان به طور معمول برای یافتن نشتی از محلول آب و کف و چراغ قوه استفاده می نمایند. پس از یافتن مشکل باید نسبت به برطرف آن اقدام کرد.

پس از حل مشکل باید نسبت به شارژ گاز کولر اقدام نمود و بدین ترتیب سیستم تهویه ظرفیت از دست رفته خود را بازیابی خواهد نمود. توصیه می کنیم پیش از شروع تابستان ماشین خود را پیش تعمیرکار ببرید تا شرایط کولر خودرو را آنالیز کند.

2. کندانسور و مسائل آن

یکی از اجزای مهم سیستم کولر خودرو، کندانسور است. وقتی کولر ماشین را روشن می کنیم، گاز یا سیال مبرد با فشار و دمای بالا از کمپرسور بیرون می آید و به سمت کندانسور حرکت می نماید. کندانسور موظف است سیال مبرد را سرد کند. بدین ترتیب وقتی سیال مبرد از کمپرسور خارج می شود، در خروجی کندانسور به مایع تغییر می نماید و دچار کاهش دمای شدیدی می شود. در واقع کندانسور همان رادیاتور خودرو است.

به عبارت دقیق تر اگر بخواهیم شرح دهیم، کندانسور تبدیل نماینده حرارتی است. محل تعبیه این قطعه در نزدیکی رادیاتور بوده و سیال مبرد یا گاز کولر به وسیله خطوط لوله و در تماس غیر مستقیم با هوای آزاد قرار می گیرد. تبادل حرارت باعث می شود گاز کولر سرد شود. متاسفانه کندانسور در معرض هوای بیرون واقع شده است و احتمال نشستن گرد و غبار روی آن وجود دارد. کثیفی این قطعه روی تبادل حرارت اثر سوء می گذارد.

کندانسور دارای یک فن است که وظیفه انتقال هوا را با سرعت و فشار به سمت لوله های حاوی گاز کولر دارد. وقتی پره های فن آسیب ببینند، ظرفیت خنک سازی کندانسور کاهش خواهد یافت و بدین ترتیب دمای هوا به درستی سرد نخواهد نشد. با وجود چنین مسائلی نباید انتظار باد خنک از کولر خودرو داشته باشید.

برای حل مشکل مذکور و زدودن گرد و غبار باید بدنه کندانسور را تمیز کنید و اگر مشکل به این راحتی حل نشد، نسبت به تعویض فن آسیب دیده اقدام کنید. با انجام همین چند کار ساده، کندانسور شرایط بهتری پیدا خواهد نمود و ظرفیت خنک سازی آن افزایش می یابد.

3. نقص در اواپراتور سیستم تهویه

اواپراتور بیشترین نقش خود را در هوای اتاق خودرو ایفا می نماید و مثل کندانسور وظیفه مبادله کردن حرارت خودرو و کاهش آن را دارد. گاز کولر یا سیال مبرد از شیر انبساط می گذرد و در دما و فشار پایین وارد اواپراتور خواهد شد. در واقع گاز کولر از درون لوله های اواپراتور عبور نموده و به طور غیر مستقیم با هوای گرم اتاق ماشین در ارتباط است.

این قطعه گرمای موجود را جذب خود خواهد نمود و بدین ترتیب سرمای هوا را تشدید می نماید. گاز کولر از دیگر اجزا گذر نموده و با شتاب از فن به درون کابین وارد می شود. اواپراتور دقیقاً مشابه کندانسور دارای قطعه الکتریکی نیست و از این طریق خراب نمی شود. تنها مسئله ای که می تواند برای این قطعه به وجود آید، کثیف شدن آن و تجمع گردوغبار روی سطح بدنه آن است. بنابراین بهتر است نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید.

4. ترموستات و خرابی های آن

وظیفه ترموستات مقدار گیری دما است. این قطعه مکانیکی سوار بر اواپراتور شده و در سیکل تبرید واقع شده است. ترموستات دمای هوای ورودی به اواپراتور را مقدار گیری می نماید و بدین ترتیب دمای عملیاتی را حفظ خواهد نمود. ساده تر آن که وقتی دمای گاز کولر در بدو ورود به اواپراتور کمتر از مقدار مجاز باشد، کمپرسور متوقف خواهد شد.

بالعکس قضیه بالا وقتی است که دمای سیال مبرد بیشتر از حد مجاز است و در این حالت سیگنالی مبنی بر روشن شدن کمرپسور صادر خواهد شد. ترموستات وقتی خراب شود باد کولر گرم می شود. در این شرایط گاز کولر با دمای بالا به اواپراتور ورود پیدا می نماید و دیگر نمی تواند گرمای هوای کابین را جذب کند. ترموستات در چنین مواقعی باید تعویض شود.

5. نقص سیستم برق رسانی

سیستم برق رسانی یکی از مهم ترین اجزای کولر خودرو به شمار میرود و مهمترین قطعه ای که با این قسمت در ارتباط است، کمپرسور خواهد بود. احتیاج است تا سیال مبرد فشرده شده و سپس در چرخه خود ادامه یابد. کمپرسور به وسیله تسمه دینامی که به موتور خودرو متصل است نیروی لازم برای این فشرده سازی را فراهم می نماید.

بنابراین اگر در سیستم برق رسانی خودرو خللی به وجود آید، جریان الکتریکی کاهش یا افزایش یابد، کمپرسور نمی تواند عملیات فشرده سازی را به درستی انجام دهد. از این ها که بگذریم در سیستم تهویه خودرو اتصالات مختلف الکتریکی نظیر رله و فیوز قرار گرفته که ایراد در آنها دردسرساز خواهد شد.

اگر هر یک از قطعات مذکور دچار مشکل شوند، کولر ماشین عملکرد مطلوب خود را از دست خواهد داد. با این اوصاف به جای باد خنک، باد گرم از خروجی ها بیرون می آید و برای این که بتوانید مشکل را حل کنید توصیه می کنیم ابتدا سایر عیوب را آنالیز کنید و در مرحله بعد نزد متخصص برق خودرو بروید تا عیب یابی سیستم مذکور را انجام دهد.

6. خرابی کمپرسور کولر

در قسمت قبلی گفتیم که کمپرسور با سیستم برق رسانی در جریان است و گاز کولر یا سیال مبرد را فشرده می نماید. در صورت خرابی یا مشکل دار شدن کمپرسور، کولر خودرو نمی تواند به درستی کار کند و افت دما پیدا خواهد نمود. بروز چنین مسئله ای می تواند کولر را به کلی از کار بیندازد؛ به طوری که حتی روشن نشود، چه برسد به این که باد گرم از آن خارج شود.

در بعضی از ماشین ها کمپرسور وقتی مشکل دار می شود که سرعت بالا است. نمی توان راهی برای حل این معضل پیدا کرد، ولی اگر ایراد از خرابی تسمه کمپرسور باشد، باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. پیشنهاد دیگر این است که کولر خودرو را ماهی یک مرتبه روشن نموده و چند دقیقه این کار را ادامه دهید. استفاده نکردن طولانی مدت از کولر باعث بروز مشکل مربوطه خواهد شد.

7. ایراد سنسور فشار گاز کولر

یکی دیگر از موارد مهمی که باید به دقت آنالیز شود، فشار گاز کولر است. در اغلب خودروهایی که می بینیم، فشار گاز کولر باید در حالت ایده آل بین 5.2 تا 19 بار قرار داشته باشد. در صورتی که فشار باد کمتر از این مقدار شود، توان و قدرت خنک سازی کاهش یافته و باد گرم خارج خواهد شد.

برای این که فشار سیال مبرد کنترل شود، حسگری به نام سنسور فشار گاز کولر در سیستم تهویه خودرو قرار گرفته است. سنسور مذکور مقدار دقیق فشار گاز را مقدار گیری می نماید و اطلاعات جمع آوری شده را در اختیار کنترل مرکزی کولر قرار می دهد. وقتی این قطعه خراب می شود، مقدار گیری به درستی انجام نمی شود و فشار کاهش خواهد یافت.

سخن پایانی

در مطلب فوق سعی کردیم 7 دلیلی که باعث می شود باد کولر گرم شود را معرفی کنیم. کولر ماشین مثل وسایل سرمایشی منزل احتیاج به نگهداری و سرویس دوره ای دارد. در طول سال و حتی در زمستان برای این که آسیبی به کمپرسور و بعضی از قطعات دیگر سیستم سرمایشی نرسد بهتر است ماهی یک مرتبه نسبت به روشن کردن کولر اقدام کنید. نظر شما درباره علل باد گرم کولر ماشین چیست؟

227227

منبع: خبرآنلاین

به "چرا کولر ماشین باد گرم می دهد؛ مهمترین دلایل و راه چاره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کولر ماشین باد گرم می دهد؛ مهمترین دلایل و راه چاره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید