گردشگر یا توریست؛ کدام مجذوب کننده تر است؟

به گزارش وبلاگ دریا، آیا مفهوم گردشگر و گردشگر یکی است؟ جواب قطعا مثبت است.

گردشگر یا توریست؛ کدام مجذوب کننده تر است؟

آه! نه! من توریست نیستم! من یک توریست هستم. ممکن است این جمله را در پاسخ به سوال: آیا شما توریست هستید؟ بشنوید. این گفت و گو می تواند هر جایی اتفاق بیفتد؛ کافه ای در ملبورن، خیابان های بانکوک، کنار رودخانه ونیز، زیر برج ایفل، بیابان های امارات، جایگاه متروی سنت پترزبورگ، روی دیوار چین و حتی کشور خودمان ایران. اما مگر چه فرقی بین این دو کلمه وجود دارد؟

با نگاهی به اسامی مسافران بزرگ و ماندگار تاریخ سفر و گردشگری مثل کریستف کلمب یا هوسان تسانگ، می فهمیم تاریخ پر از مسافران مشهور به توریست است.

توریست یا توریست؛ مسئله این است!

کلمه یتوریستاز توریسم می آید که به معنی سفر برای لذت و سرگرمی است. افرادی که برای لذت، کسب و کار یا هر کار دیگری به مکان های دور می فرایند و برای دوره نهایتا یک ساله آنجا می مانند، توریست نامیده می شوند.

بعلاوه توریست کسی است که بدون قصد اقامت دائمی به مکان های دور می رود. او ممکن است برای مسافرت یا کسب و کار به سفر برود. توریست به بازدید اقوام و دوستان خود می رود، یا در برنامه های فرهنگی یا فستیوال هایی که در کشورهای دیگر برگزار می گردد، حضور پیدا می نماید. ممکن است که توریست صرفا علاقه مند به گشت و گذار باشد، یا برای شرکت در یک رویداد یا بازدید به خارج از کشور رفته باشد.

امروزه توریسم تبدیل به یک فعالیت تجاری بین کشورها شده است. صنعت گردشگری عایدی بسیاری با خود به همراه می آورد.سازمان دنیای توریستی به عنوان معتبرترین سازمان دنیای در زمینه صنعت گردشگری در سال 2012 در گزارشی به معرفی پرعایدیترین کشورهای دنیا از محل صنعت گردشگری پرداخت که در آن آمریکا، اسپانیا، فرانسه و چین رتبه های اول تا چهارم بوده اند. (گفته می گردد که آمریکا بیشتر عایدی خود را از بخش گردشگری درمی آورد، این کشور سالانه 139.6 میلیارد دلار از صنعت گردشگری عایدی دارد).

اما با همه این تفاسیر، امروزه کلمه توریست بار منفی خاصی را به همراه دارد. انگار می گوید فرد مورد نظر به تنهایی توانایی کسب تجربه تازه و ماجراجویی را ندارد. کسی که به صورت کاملا وابسته، همراه چندین نفر دیگر، آن هم به مدت بسیار محدود و فشرده، باید از اماکن توریستی تماشا کند و از سرگرمیات از قبل معین شده لذت ببرد.

مسافر یا توریست، کلمه مورد استفاده برای فرد در سفر است. در طول این مقاله مقصود ما از توریست یا مسافر همان traveller است. توریست برای مقصد خود و مکان های مجذوب نماینده پیش روی خود مانند توریست برنامه ریزی نمی نماید. ماجراجویان حقیقی بلیطی برای ورود و خروج خود تهیه نمی نمایند. مسافران از جاذبه های توریستی و نشانه های تاریخی بازدید می نمایند، اما آن ها فقط از این مکان ها عبور می نمایند، در حالی که توریست ها برای جزئیات سفر خود برنامه ریزی می نمایند و اغلب همراه یک راهنما به قصد صرفه جویی در زمان و تماشا همه چیزهای مهم محل، به سفر می فرایند.

توریستان ترجیح می دهند گول ظاهر مکان های سرگرمیی و توریستی را نخورند. آن ها ترجیح می دهند به تمام راستا های ممکن سفر نمایند و از نزدیک با افراد مختلف و بومی (نه کارکنان فروشگاه هایی که عموما برای جلب نظر مشتری برترین برخورد را به نمایش می گذارند) هم صحبت می شوند. در خانه های آن ها (نه هتل ها) می خوابند.

آیا واقعا عادلانه است بگوییم سفر و ماجراجویی کسی که تعطیلات را با راه پیمایی وسط جنگل های آمازون، برای چند هفته از غذاهایی که بومیان از آن ارتزاق می نمایند، مصرف می نماید، با کسی که چیزی برایش لذت بخش تر از نشستن در اتوبوسی در بارسلونا همراه با گروهی از توریست ها و گوش دادن به صحبت های راهنمای تور است، برابر است؟ آیا این موضوع سلیقه ای است؟

به هر حال روش سفر کردن هر کس به خودش مربوط است و مثل موزیک ، غذا و رنگ کاملا سلیقه ای است. برخی ها سعی دارند با دوربین همه لحظات را ثبت نمایند، در حالی که عده ای دیگر به حافظه خود اعتماد دارند و همه لحظات را در فکر خود حفظ می نمایند. برخی ها در پی برترین رستوران و برترین غذاها هستند و عده ای دیگر در پی کلبه ای که یک غذای تازه را امتحان نمایند.

Marcel Theroux گوینده و دنبال نماینده همیشگی وب سایت Telegraph Travel می گوید:

من با افتخار یک توریست هستم. فروتنی و تواضع خاصی در کلمه توریست نهفته است. اما توریستان (travellers) همیشه در حال لاف زدن و بزرگ نمایی سفرها و رویایی بودن ماجراجویی های خود هستند.

او اضافه می نماید:

تاو ته چینگ می گوید: خردمندان، بدون سفر می دانند! چون که خردمندان توریست هستند، نه مسافر!

مسافران توریست عموما نگران این هستند که قرار است در مرحله بعدی چه اتفاقی رخ دهد، توریست ها با برنامه ریزی قبلی و معین خود از منظره ها و تماشای ها لذت می برند. توریست بودن افتخار بزرگی است که فقط نصیب انسان های با اعتماد به نفس بالا می گردد. یعنی باید آنقدر جسور باشید تا بی خیال تمام فشارهای جامعه درباره توریست ها و بی توجه به نظرات فالور های اینستاگرام تان که شما را با واژه های توریست یا مسافر قضاوت می نمایند، شوید و فقط و فقط به راحت ترین حالت خود و آنچه که می پسندید، فکر کنید.

Anthony Peregrine در مصاحبه با یکی از مجلات راهنمای سفر، تمام قد در دفاع از توریست ها ایستاد و گفت:

آیا از این که توریست هستم، خجالت می کشم؟ به هیچ وجه! تنهایی سفر کردن، تنها بار دردناکی بر روی گردن است. واقعا چرا نباید مکانی که بازدیدنمایندگان عادی به آن سفر می نمایند، مجذوب نماینده باشد؟

او ادامه داد:

توریست ها صادق تر هستند و در سرانجام باید بگویم که دقیقا لحظه ای که هرکس از خانه خود به قصد لذت و خوش گذرانی بیرون می رود، یک توریست محسوب می گردد! و این همان نکته ای است که travellerها هنوز نفهمیده اند.

خلاصه تفاوت های بین توریست و توریست (traveller) به روایت تصویر

حالا شما یک توریست هستید یا یک توریست؟

منبع: کجارو / The Daily Telegraph

به "گردشگر یا توریست؛ کدام مجذوب کننده تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگر یا توریست؛ کدام مجذوب کننده تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید