توسعه نهاد ها و ابزار های اقتصادی در دست اقدام است

به گزارش وبلاگ دریا، فدایی گفت: افزایش تعداد نهاد های اقتصادی، تنوع ابزار های سرمایه گذاری غیر مستقیم از جمله برنامه های توسعه ای در دست اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار است.

توسعه نهاد ها و ابزار های اقتصادی در دست اقدام است

به گزارش ️میثم فدایی مدیر نظارت بر نهاد های اقتصادی سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد برنامه های توسعه ای سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: افزایش تعداد نهادهای اقتصادی، تنوع ابزارهای سرمایه گذاری غیر مستقیم و بعلاوه افزایش دسترسی مردم در اقصی نقاط کشور به صندوق های سرمایه گذاری، رشد سرمایه گذاری به وسیله توسعه اپلیکیشن ها از جمله اقداماتی است که در حال حاضر نتایج آن در بازارسرمایه قابل مشاهده است.

فدایی در آنالیز مسائل بازار سرمایه در سال گذشته گفت: سال 99 در شرایطی شاهد ورود تعداد زیادی از مردم به بازار سرمایه بودیم که زیرساخت های مورد احتیاج در بخش های فنی و اجرایی آمادگی لازم را برای موقعیت تازه نداشتند.

او بیان نمود: طی این مدت در بخش فنی به خصوص هسته معاملات، شاهد نقص و نوسانات زیادی بودیم، از طرفی دیگر زیرساخت های اجرایی هم دچار مسائلی بودند؛ به طور مثال کارگزاری ها و شرکت های سبدگردان، توسعه فیزیکی خوبی پیدا نکرده و متقاضیان، دسترسی مناسبی به بسیاری از این ابزار ها نداشتند.

او توضیح داد: اکنون به رشد مناسبی در این بخش ها رسیده ایم، به طوری که دی ماه گذشته، 35 سبدگردان در بازارسرمایه فعالیت داشتند که اکنون و با ارائه دو مجوز دیگر تا چند روز آینده تعداد مجوز ها در این حوزه به 50 عدد می رسد.

فدایی اضافه نمود: از سوی دیگر سال گذشته تعداد صندوق های سرمایه گذاری که به اسم یک ابزار مهم در سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازارسرمایه فعال هستند، جوابگوی بازار سرمایه نبودند. سازمان بورس در آن برهه می توانست با افزایش سقف صندوق ها، ظرفیت این نهاد را برای سرمایه گذاری غیرمستقیم افزایش دهد. مجموع این عوامل سبب شد تا در سال گذشته، افراد زیادی به طور مستقیم به بازارسرمایه وارد شوند که پیرو این اتفاق شاهد نوسانات زیادی در سال 99 بودیم.

فدایی بیان نمود: در نظر داشته باشید که سال گذشته تعداد دارندگان واحد های صندوق ها از 2 میلیون نفر به 10 میلیون نفر رسید، یعنی رشد 5 برابری داشت. صندوق های سرمایه گذاری هم از 407 هزار میلیارد تومان به 540 هزار میلیارد تومان رسیدند که به معنی این است که، طی مدت 7 ماه، 140 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کردند. با نگاهی به این آمار، درمی یابیم که لازم و لازم است که مدیران شاغل در این حوزه ها از جسارت کافی برخوردار باشند که این امر در جهت رشد بازار خواهد بود.

او تاکید نمود: در کشور ما سرمایه گذاری بر روی زیرساخت های فنی نرم افزاری به نحو مطلوبی انجام نمی گردد، به طوری که کارگزاران و نهاد های اقتصادی ما در این حوزه سرمایه گذاری نکرده اند. بخشی از اختلالاتی هم که در روز های اخیر در بازار سرمایه شاهد هستیم ناشی از ضعف در این بخش است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "توسعه نهاد ها و ابزار های اقتصادی در دست اقدام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه نهاد ها و ابزار های اقتصادی در دست اقدام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید