چگونه ارور Disk Is Write Protected فلش مموری را رفع کنیم؟

به گزارش وبلاگ دریا، اگر در هنگام اتصال فلش مموری USB با ارور و خطای Disk Is Write Protected روبه رو شده اید و هیچ ایده ای هم ندارید که چطور باید این ارور را رفع کنید، در این مقاله به شما یاری می کنیم تا مجدد از فلش درایو خود بتوانید بهره ببرید.

چگونه ارور Disk Is Write Protected فلش مموری را رفع کنیم؟

احتمالا شما به تازگی چند فایل مهم به فلش مموری USB انتقال داده اید و می خواهید از اطلاعات موجود روی فلش استفاده کنید که با پیغام The Disk is write protected روبه رو شده اید. این ارور به صورت تحت اللفظی به دیسک قابل نوشته شدن نیست معنا می گردد. در این حالت تنها دو سناریو پیش روی شماست؛ یا باید حفاظتِ فلش درایو را نسبت به فرایند نوشتن (Write) بردارید یا از یک فلش مموری USB دیگر برای اهداف خود استفاده کنید. به هر ترتیب، به نظر می رسد سناریوی اول، رویه درست تر و بهتری باشد. علاوه بر این که اطلاعات مهمی قرار است روی فلش مموری مربوطه نقل و انتقال پیدا کند.

اگر فلش درایو دچار مشکل سخت افزاری نشده باشد می توان این قطعه را درست کرد. خوشبختانه برای رفع کردن ارور Disk Is Write Protected از جنبه نرم افزاری راهکار های ساده ای وجود دارد که در این مقاله به 9 راهکار اشاره خواهیم کرد.

فلش مموری کوئین تک مدل GLINK ظرفیت 64 گیگابایت

330,000

195,000

تومان

فلش مموری کوئین تک مدل QUICK C-PLUS ظرفیت 64 گیگا بایت به همراه مبدل usb-c otg

258,000

192,000

تومان

خرید برترین فلش مموری USB از وبلاگ دریا

مشاهده همه

1. شاید فلش مموری USB ویروسی شده باشد

هر مرتبه که شما فلش درایو USB یا هارد درایو اکسترنال خود را به داخل یک کامپیوتر متصل می کنید، باید از بابت احتمال وجود ویروس در داخل فلش اطمینان حاصل کنید؛ مگر این که خیالتان راحت باشد که فلش یا هارد درایو مورد نظرتان به هیچ سیستم غریبه و نامطمئنی متصل نشده باشد.

کارکرد و مکانیسم برخی از ویروس ها به این گونه است که به محض ورود به فلش درایو، فایل های بی مصرفی را روی فلش یا هارد درایو ایجاد می نمایند که در نهایت کاربر با ارور Disk Is Write Protected روبه رو می گردد.

بسته به نوع آنتی ویروسی که استفاده می کنید، شما باید به نرم افزار، دستور العمل اسکنِ فلش مموری USB را بدهید. معمولا در حال حاضر آنتی ویروس ها به محض اتصال یک فلش یا هارد به سیستم کامپیوتر، به طور اتوماتیک وسیله مورد نظر را اسکن می نمایند. اگر هم این اتفاق به هر علتی نیفتاد، شما می توانید با رفتن به This PC، راست کلیک روی درایو مربوط به فلش، گزینه اسکن آنتی ویروس را به طور دستی انجام دهید تا فرایند ویروس یابی آغاز گردد.

اگر ویروس خاصی پیدا شد، با استفاده از همان برنامه آنتی ویروس باید آن را حذف کنید. پس از این مرحله، پیشنهاد می گردد که یک اسکن کامل از سیستم کامپیوتر هم انجام گردد تا اگر ویروس به هارد داخلی مهاجرت یا یک نسخه از خود را روی کامپیوتر کپی نموده، از روی سیستم هم پاک گردد. البته پیش از هر گونه عملیات اسکن و ویروس یابی، از آپدیت بودن نرم افزار ویروس کش خود اطمینان حاصل کنید.

2. بدنه فلش مموری USB را آنالیز کنید

این پیشنهاد هم باید حتما جدی گرفت شاید بدنه فلش دچار صدمه فیزیکی شده باشد. البته، برخی از فلش های USB دارای یک دکمه مکانیکی کوچک هستند که به وسیله آنها می توان حالت Write Protect را فعال و غیر فعال کرد. معمولا این دکمه با آیکن و نماد قفل دیده می گردد. خوشبختانه این مدل فلش مموری USB که دارای دکمه هستند این روزها کمتر ساخته و به فروش می رسند.

فلش مموری سن دیسک مدل Cruzer Blade CZ50 ظرفیت 32 گیگابایت

173,000 تومان

مشاهده و خرید

3. مقدار فضای به جای مانده روی فلش درایو را آنالیز کنید

گاهی اوقات امکان دارد به علت پر بودن فضای فلش مموری USB، با ارور مربوطه روبه رو شوید. برای آنالیز این موضوع به This PC بروید. در این بخش، فلش درایو مربوطه را یافته و روی آن راست کلیک کنید. سپس گزینه آخر یعنی Properties را انتخاب کنید. در صفحه نو، درایو مورد نظر را می توانید رویت کنید که فضای خالی (Free Space) و فضای مورد استفاده (Used Space) به صورت یک نمودار به تصویر کشیده شده است.

اگر فلش درایو شما شبیه به تصویر بالا باشد، پس فضای کافی برای استفاده وجود دارد و قاعدتا ارور مذکور به علت پر بودن فلش نیست.

4. حذف برخی فایل ها با Write Protection

گاهی اوقات یک فایل می تواند مسبب یک خطای آزاردهنده روی سیستم کامپیوتر یا گجت های الکترونیکی گردد. یک فرضیه می تواند این باشد که یک فایل تحت برچسب تنها خواندنی (Read-only) نشانه گذاری شده و این فایل از حذف شدن از روی درایو به طور فعالانه خودداری می نماید. در این حالت چه اقداماتی می توان برای رفع کردن مشکل انجام داد؟

فلش درایو USB خود را باز نموده و در پی فایل با مشخصات مورد نظر بگردید. پس از یافتن، روی فایل راست کلیک و سپس گزینه Properties را انتخاب کنید. در بخش زیرین پنل، یعنی بخش Attributes، مطمئن شوید که تیکِ گزینه Read-only زده نباشد.

گاهی اوقات برخی فایل ها بنا به دلایلی در بخش نام دچار مشکل شده اند. علاوه بر این موضوع، گاهی اوقات امکان دارد نام فایل به مقدار ای طولانی باشد که مسبب ایجاد ارور گردد. به طور معمول، نام یک فایل نباید بیشتر از 255 کاراکتر باشد. فایل با نام بسیار طولانی به راحتی حذف نشده و برای حل این مشکل، با پیروی از دستور العمل این صفحه می توانید فایل مورد نظر را به راحتی از روی فلش درایو پاک کنید.

5. استفاده از DiskPart Command Prompt Utility

آیا با استفاده از Command Prompt آشنا هستید؟ در ویندوز 10 و 11 مواردی دیگری علاوه بر این آیتم تحت عنوان PowerShell و Windows Terminal وجود دارد. شما می توانید از دستورهای متعددی با این ابزارهای نرم افزاری استفاده کنید اما در این مقاله، قصد داریم با Windows Terminal ارور مربوطه را رفع کنیم. برخلاف ظاهرِ پیچیده ای که این ابزارها دارند، اگر دستور العمل ها را با دقت انجام دهید، اجرای فرمان با ویندوز ترمینال اصلا و ابدا کار سخت و ترسناکی نیست.

1. دکمه های Windows + X را فشرده و گزینه Windows Terminal (Admin) را از منو انتخاب کنید. عبارت diskpart را تایپ و سپس اینتر کنید (مورد شماره 1 در تصویر بالا).

2. در مرحله بعد، list disk را تایپ و سپس اینتر کنید. شما باید با یک فهرست از دیسک های در حال حاضر نصب شده روبه رو شوید (مورد 2 در تصویر بالا).

3. مطمئن شوید که درایو فلش مموری USB خود را می توانید ببینید. در این مثال، دیسک 4 مربوط به فلش درایو است. عدد دیسک تان را به خاطر داشته باشید. حالا فرمان زیر را وارد کنید:

  • Select disk [your disk number]

4. به محض انتخاب شدن دیسک، فرمان زیر را در ادامه اجرا کنید:

  • Attributes disk clear readonly

به همین راحتی شما هر فایل با برچسب read-only که روی فلش به جای مانده بود را برای همواره پاک کردید.

6. استفاده از Windows Registery برای پاک کردن Write Protection

اگر هیچ یک از راهکار های قبلی برای حل این مشکل کارساز نبود، نگران نباشید. هنوز چند راهکار به جای مانده است. در این مرحله به سراغ ویرایش به وسیله Windows Registry می رویم. اگر فکر می کنید دستکاری کردن رجیستری ویندوز کار درستی نیست می توانید از خیرِ این راهکار گذشته و به سراغ راه حل های بعدی بروید. در غیر این صورت، با فشردن دکمه های Windows Key + R دیالوگ Run را باز کنید. سپس regedit را تایپ و اینتر کنید. حالا به مسیر زیر بروید:

  • HKEY-LOCAL-MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlStorageDevicePolicies

در پی یک فایل به نام WriteProtect باشید. اگر چنین فایلی وجود دارد، دابل کلیک کنید. با این کار، یک باکس به نام Edit DWORD (32-bit) Value باز می گردد. شما می توانید دو مقادیر 0 و 1 را در این باکس وارد کنید. عدد 1 به معنای بله است؛ یعنی قابلیت Write Protect روی فلش درایو USB فعال خواهد شد. عدد 0 هم به معنای خیر است و این ویژگی روی فلش غیرفعال خواهد شد. طبیعتا شما باید عدد 0 را در این باکس وارد و سپس دکمه OK را کلیک کنید.

در برخی از سیستم ها امکان دارد هیچ ورودی رجیستری تحت عنوان WriteProtection وجود نداشته باشد. در این شرایط، شما می توانید خودتان یک فایل رجیستری بسازید. هر زمان ورودی رجیستری دچار عیب و ایراد شد، شما می توانید تنظیمات ویندوز رجیستری را به حالت پیش فرض ریست کنید.

7. فلش مموری USB را فرمت کنید

قبل از انجام این راهکار، در صورت امکان باید از تمامی فایل ها و اطلاعات سالمی که روش فلش درایو دارید یک فایل پشتیبان بگیرید؛ یعنی اطلاعاتتان را کپی و روی یک هارد یا سیستم دیگر پیست کنید. فرمت فلش مموری USB جزء آخرین راهکار ها حساب می گردد و با انجام فرایند فرمت، کل اطلاعات موجود روی فلش درایو یک بار برای همواره از بین خواهد رفت. با این حال، با فرمت کردن فلش شما می توانید مجدد مثل روز اولی که این وسیله را خریداری نموده اید، از آن استفاده کنید.

حتما به خاطر داشته باشید که فرمت فلش در درجه اول NTFS باشد؛ چراکه برای انتقال فایل های حجیم نمی توان از فلش با فرمت FAT32 استفاده کرد. فرمت FAT32 تنها برای زمانی مناسب خواهد بود که شما قصد دارید فلش درایو را به وسیله خاصی که تنها از این فرمت پشتیبانی می نماید متصل کنید.

فلش مموری سن دیسک مدل Ultra Flair CZ73 ظرفیت 64 گیگابایت

248,000 تومان

مشاهده و خرید

برای فرمت کردن فلش ابتدا به This PC رفته، فلش مموری USB را یافته و روی آن راست کلیک کنید. سپس گزینه Format را انتخاب کنید. در صفحه نو با گزینه های متعددی روبه رو می شوید. به جز File System که همان طور به آن اشاره نموده ایم بهتر است روی NTFS باشد، گزینه های دیگر را بهتر است دستکاری نکنید. در بخش Volume label می توانید یک نام برای درایو فلش مموری USB انتخاب کنید. تیکِ Quick Format را هم باید بزنید تا فرایند فرمت فلش به سرعت انجام گردد. در نهایت روی دکمه استارت (Start) کلیک کنید.

تنها در صورتی تیکِ Quick Format نباید زده گردد که فلش به اصطلاح فنی دچار بد سکتور (bad sector) شده است؛ یعنی بنا به دلایلی بخشی از فلش در خواندن و نوشتن از کار افتاده است. اگر بد سکتور به دلایل نرم افزاری اتفاق افتاده باشد، یکی از راهکار ها برای رفع کردن این موضوع، فرمت فلش به همراهِ برداشتن تیک مربوط به Quick Format تلقی می گردد.

8. برنامه های BitLocker یا Encrption را غیر فعال کنید

اگر شما از BitLocker استفاده می کنید، مطمئن شوید که این برنامه خاموش است. برای این کار، ابتدا File Explorer را باز نموده و سپس روی BitLocker partition راست کلیک نموده و گزینه Manage BitLocker را انتخاب کنید. در پنجره BitLocker Drive Encrption، درایو مورد نظر را انتخاب و روی Turn off BitLocker کلیک کنید. بیت لاکر آغاز به غیرفعال شدن می نماید. زمانی که این فرایند انجام شد، شما می توانید به ویرایش و ذخیره فایل ها بدون دریافت ارور مورد نظر بپردازید.

اگر از یک نرم افزار شرکت ثالث برای رمزگذاری فلش مموری USB قبلا استفاده نموده بودید، شما می توانید از همان ابزارها برای غیرفعال کردن گزینه محافظت استفاده کنید.

9. یک فلش مموری USB نو بخرید

اگر هیچ یک از راهکار های این مقاله برای حل ارور Disk Is Write Protected مفید واقع نشد و از طرفی نمی توان فلش مموری را به هیچ وجه فرمت کرد، شاید بهتر باشد نسبت به خرید یک فلش مموری USB ارزان اقدام کنید. اگر نسبت به آسیب فیزیکی به فلش مموری USB هم دو به شک هستید، این احتمال قوت می گیرد که فلش به علت سقوط از یک ارتفاع، پرتاب شدن یا حتی فشار فیزیکی بسیار زیاد به این ارور دچار شده باشد.

فلش مموری کوئین تک مدل QUICK C-PLUS ظرفیت 64 گیگا بایت به همراه مبدل usb-c otg

26 %

258,000

192,000 تومان

مشاهده و خرید

قبل از خرید به خاطر داشته باشید که قیمت فلش مموری ها بر اساس نوع USB 2.0 یا USB 3.0 متغیر است. طبیعتا اگر در پی خرید یک فلش مموری USB ارزان قیمت هستید، باید در پی خرید یک فلش مموری USB 2.0 باشید. از آنجایی که مبدل USB-C OTG قیمت آنچنان زیادی ندارد، می توانید فلش مموری ارزان ای را بخرید که دارای این نوع مبدل است. فایده چنین محصولی این است که دیگر شما برای نقل و انتقال فایل از داخل گوشی به فلش مموری USB به یک سیستم کامپیوتر یا لپتاپ احتیاج پیدا نخواهید کرد. این نوع مبدل ها ابزار مفیدی هستند که شما می توانید اطلاعات مورد احتیاجتان را به طور مستقیم از موبایل یا تبلت به داخل فلش مموری USB و بالعکس انتقال دهید.

فلش مموری های متنوعی در سطح بازار به فروش می رسد اما اگر از لحاظ بودجه با مضیقه خاصی روبرو نیستید، پیشنهاد می گردد از فلش مموری هایی استفاده کنید که از نوع USB 3.1 هستند. بعلاوه بر اساس آنالیز تفاوت های قیمتی، خرید یک فلش مموری با ظرفیت کمتر از 32 گیگابایت چندان عقلانی و منطقی نیست؛ چراکه با خرید فلش مموری با ظرفیت های بسیار پایین بعدها در ذخیره و انتقال فایل های حجیم با مشکل روبه رو شده و مجدد باید یک فلش مموری را بخرید. ظرفیت کمتر از 32 گیگابایت بیشتر به درد افرادی می خورد که برای مثال می خواهند از فلش مموری صرفا برای ذخیره قطعات موسیقی و پخش در ضبط صوت ماشین استفاده نمایند.

فلش مموری کوئین تک مدل GLINK ظرفیت 64 گیگابایت

330,000

195,000

تومان

فلش مموری کوئین تک مدل QUICK C-PLUS ظرفیت 64 گیگا بایت به همراه مبدل usb-c otg

258,000

192,000

تومان

خرید برترین فلش مموری USB از وبلاگ دریا

مشاهده همه

منبع: makeuseof

سوال و جواب های رایج

چه زمان به جای تعمیر فلش مموری USB باید یک مدل نو را خریداری کرد؟

اگر فلش مموری USB به هیچ وجه قابلیت فرمت شدن ندارد، بهتر است برای خرید یک فلش مموری نو اقدام کنید.

علت به وجود آمدن Disk Is Write Protected چیست؟

ارور Disk Is Write Protected اغلب به علت فعال بودن نرم افزارهای حفاظتی مثل بیت لاکر ظاهر می گردد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه ارور Disk Is Write Protected فلش مموری را رفع کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه ارور Disk Is Write Protected فلش مموری را رفع کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید