توصیه های هواشناسی به کوهنوردان

به گزارش وبلاگ دریا، کارشناس هواشناسی کوهستان گفت: کوهنوردان در برنامه های کوهنوردی، دیواره نوردی و دره نوردی شرایط جوی را با دقت بیشتری بررسی کنند.

توصیه های هواشناسی به کوهنوردان

به گزارش وبلاگ دریا، سازمان هواشناسی با اشاره به رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید در 16 استان تا آخر هفته نسبت به وقوع سیلاب ناگهانی و آبگرفتگی معابر در 7 استان هشدار داده است.

بر اساس تحلیل نقشه های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی امروز در بعضی منطقه ها هرمزگان، ارتفاعات کرمان، جنوب فارس، شرق بوشهر، جنوب سیستان و بلوچستان، شمال استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، ارتفاعات سمنان، گلستان، تهران و البرز در ساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش ابر، وزش باد شدید موقتی، رگبار و رعد و برق پیش بینی شده است.

محسن هاشم نژاد مدرس و کارشناس هواشناسی کوهستان در گفتگو با وبلاگ دریا با بیان اینکه در برنامه های کوهنوردی باید شرایط جوی با دقت بیشتری بررسی شود، گفت: در برنامه هایی مثل پیمایش خط الراس ها به دلیل اینکه در بعضی جهتها نمی توانیم کاهش ارتفاع داشته باشیم تغییرات شرایط جوی می تواند با مخاطره همراه باشد.

وی افزود: در برنامه های دیواره نوردی با طول بلند که نمی توانیم مانور سریعی در جهت داشته باشیم هم باید شرایط جوی را با دقت بررسی کنیم.

این کارشناس هواشناسی کوهستان ادامه داد: با توجه به اینکه دید از دره به آسمان ضعیف است در صورت بارش در بالادست حوضه آبریز دره احتمال افزایش دبی آب و وقوع سیل وجود دارد بنابراین در برنامه های دره نوردی شرایط جوی با دقت بیشتری بررسی شود.

هاشم نژاد بر لزوم توجه به رصد شرایط جوی در برنامه های شب مانی در قله ها تاکید کرد و گفت: این برنامه ها به دلیل محدودیت در تصمیم گیری شرایط جوی باید آرام و بدون مخاطره و ریسک باشد.

منبع: وبلاگ دریا

منبع: جام جم آنلاین

به "توصیه های هواشناسی به کوهنوردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های هواشناسی به کوهنوردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید