فراوری ارقام زردآلوی مقاوم به سرما نویدی برای آینده کشاورزی شاهرود است

به گزارش وبلاگ دریا، رییس مرکز تحقیقات منابع طبیعی استان سمنان از فراوری ارقام زردآلوی تجاری مقاوم به سرما در این مرکز به عنوان نویدی برای آینده کشاورزی شاهرود اطلاع داد.

فراوری ارقام زردآلوی مقاوم به سرما نویدی برای آینده کشاورزی شاهرود است

احمد دزیانیان با بیان اینکه طرح فراوری زردآلوی مقاوم به سرما از سال 88 در مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) شروع شد، اضافه نمود: ارقام محتمل به سرما از بین 160 ژنوتیپ (رقم) زردآلو در کلکسیون مرکز انتخاب و با ارقام تجاری نظیر رجبعلی و شاهرودی دورک گیری انجام شد.

وی با اشاره به معرفی 10 زردآلوی هیبرید مقاوم به سرما در سال 1400 گفت: در سه سال گذشته که سرمازدگی در شاهرود رخ داد به خصوص در سال 99 که سرمازدگی گسترده در همه ارقام زردآلو را شاهد بودیم، این 10 رقم به طور کامل پربار بود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان انجام پژوهش به منظور یافتن راه حل برای مسائل اصلی بخش کشاورزی در استان را از وظایف این مرکز دانست و توضیح داد: کاهش کمیت و کیفیت آب های زیرزمینی، سرمازدگی محصولات کشاورزی به خصوص زردآلو و میوه های درختان نیمه سردسیر، کاهش کیفیت خاک با توجه به فقر مواد آلی و فرآیند شور شدن خاک ها، انتقال مهارت های نوین کشاورزی به بهره برداران و مصرف بی رویه سموم و کود های شیمیایی، از جمله این موارد است.

وبلاگ دریا سمنان سمنان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "فراوری ارقام زردآلوی مقاوم به سرما نویدی برای آینده کشاورزی شاهرود است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری ارقام زردآلوی مقاوم به سرما نویدی برای آینده کشاورزی شاهرود است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید