راه های جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما !

به گزارش وبلاگ دریا، حالت تهوع در هواپیما یا پرواز زدگی عارضه ای است که ممکن است برای بسیاری از مسافران به وجود بیاید. علائم پرواز زدگی با سردرد، حالت تهوع و سرگیجه که آرام آرام شدن می گیرد شروع می گردد. در واقع این اتفاق همان ((موشن سیکنس)) یا ((بیماری حرکت)) (Motion sickness) است که در هواپیما برای شما پیش آمده است. این اتفاق ممکن است در سایر وسایل نقلیه مانند ماشین، اتوبوس، قطار و کشتی نیز برای تان رخ دهد و اصلا حالت خوشایندی نیست. بیماری حرکت در بعضی شدیدتر و در بعضی خفیف تر ظاهر می گردد، اما به هر حال راه هایی برای مقابله با آن وجود دارد که در ادامه این مقاله از خبرنگاران به آن ها اشاره می کنیم، با ما همراه باشید.

راه های جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما !

علت شروع حالت تهوع در هواپیما

بیماری حرکت یا موشن سیکنس (Motion sickness) نوعی بیماری است که در اثر حرکت برای بعضی از افراد رخ می دهد. عمده ترین علامت این بیماری حالت تهوع است. علت وقوع حالت تهوع در هواپیما نیز همین بیماری است. در بعضی از افراد، علائم پرواز زدگی تنها به حالت تهوع ختم نشده و با موارد دیگری نیز مانند احساس ناراحتی و بی قراری، سردرد، سرگیجه، تعریق و حتی احساس گرما و سرمای زیاد همراه می گردد. اما علت وقوع این حالت تهوع چیست؟

ساده ترین بیان برای آنالیز علت حالت تهوع در هواپیما، ایجاد اختلال در پیغام رسانی به مغز فرد است. در روزهای عادی، هنگامی که شما در حال راه رفتن روی دو پای خود هستید، مغز تمامی دستورهای لازم را به وسیله حواس پنجگانه تان دریافت می نماید، در ادامه نیز دستورات لازم حرکتی را به درستی به چشم ها، دست ها و پاها می فرستد. اما زمانی که خودتان ثابت هستید و یک وسیله نقلیه مانند ماشین، اتوبوس، مترو، قطار، هواپیما و کشتی شما را حرکت می دهد، دریافت و انتقال دستوران به وسیله مغز دچار اختلال می گردد.

چشم ها و گوش های تان، به عنوان شاهدان حرکت وسیله نقلیه، حرکت شما را به مغز مخابره می نمایند، اما دست ها و پاها و به طور کلی عضلات تان این پیغام را درک نمی نمایند. همین ایجاد اختلال در مخابره بین مغز و عضلات باعث ایجاد حالت تهوع در هواپیما می گردد.

چه کسانی دچار پرواز زدگی می شوند؟

حالت تهوع یا پرواز زدگی در هواپیما ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. در طول سال ها مطالعه در این زمینه، هیچ سندی که نشان دهد دقیقا چه کسانی دچار این مشکل می شوند وجود ندارد. اما به طور کلی زنان و بچه ها بیشتر دچار این مشکل در هواپیما و یا سایر وسایل نقلیه می شوند.

راه های پیش گیری از حالت تهوع در هواپیما

قطعا هیچکس دوست ندارد چه در هواپیما و چه در سایر وسایل نقلیه، دچار حالت تهوع گردد. بیماری حرکت بیماری ناخوشایندی است، اما راه هایی برای پیشگری از آن وجود دارد. اگر این نکات را پیش از سفر با هر وسیله نقلیه ای از جمله هواپیما رعایت کنید، احتمال بروز مشکل در سفر برای تان کمتر می گردد. البته در صورت داشتن حالت تهوع در هواپیما نیز راه هایی برای مقابله با آن وجود دارد، اما به قول معروف پیشگیری بهتر از درمان است. با رعایت نکات زیر تا حد بالایی می توانید از حالت تهوع در هواپیما یا سایر وسایل نقلیه جلوگیری کنید:

  • سبک غذا بخورید!

به طور کلی بهتر است پیش از سفر سبک غذا بخورید. نوع نوشیدنی و غذایی که پیش از سفر میل می کنید تاثیر مستقیمی برا شرایط جسمی تان در طول سفر دارد. بهتر است پیش از سفر غذای چرب و نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید تا در طول سفر دچار حالت تهوع در هواپیما نشوید.

  • انتخاب جایگاه

در کل تکان های هواپیما بسته به نوع هواپیمایی که با آن سفر می کنید زیاد است، اما با انتخاب جایگاه می توانید تا حدودی این مشکل را کاهش دهید. هنگام چک این بهتر است جایگاه هایی که روی بال هواپیما هستند را انتخاب کنید، زیرا این جایگاه ها تکان کمتری دارند.

  • هندزفری را نباید فراموش کنید!

یکی از عواملی که ممکن است باعث بروز حالت تهوع در هواپیما گردد، سر و صدای کابین هواپیما است. صدای موتور هواپیما برای بسیاری از مسافران باعث شروع پرواز زدگی می گردد. برترین کار این است که هندزفری در گوش تان بگذارید و بخوابید. خوابیدن انتفاق پیغام به وسیله چشم ها و تا حدودی گوش های تان را متوقف می نماید و می توانید برای مدتی آرامش داشته باشید.

  • به خودتان تلقین کنید!

در سفر با هواپیما، برای بسیاری از مسافران حالت تهوع از لحظه بلند شدن هواپیما شروع می گردد. یکی از راه های مقابله با پرواز زدگی این است که خودتان را آرام کنید. به خودتان تلقین کنید همه چیز مرتب است و هیچ اتفاق عجیبی در حال رخ دادن نیست! بعلاوه از نگاه کردن به هر چیز متحرکی در هواپیما خودداری کنید تا پیغام های حرکتی به مغزتان دیرتر انتقال پیدا کند.

  • مطالعه نکنید!

احتمالا بارها و بارها برای شما هم پیش آمده که با نگاه کردن به صفحه گوشی و یا روزنامه و کتاب در ماشین و اتوبوس دچار سرگیجه و حالت تهوع شده اید. بهتر است کسانی که دچار بیماری حرکت یا موشن سیکنس هستند در هواپیما و سایر وسایل نقلیه مطالعه ننمایند. اگر مسافت کوتاهی را با هواپیما سفر می کنید، کوشش کنید تا برای مدتی به کتاب، گوشی، لپ تاپ و تبلت نگاه نکنید.

راه های درمان حالت تهوع در هواپیما

اگر تمامی روش های قبلی جواب نداد و دچار حالت تهوع در هواپیما شدید، باید راه های مقابله با آن را بدانید. نباید فراموش کنید که تمامی این راهکار ها موقتی هستند و در واقع بیماری حرکت درمانی ندارد. اگر در هواپیما یا هر وسیله نقلیه دیگری دچار حالت تهوع شدید، این راه ها می تواند برای مقابله با پرواز زدگی موثر باشد:

  • زنجبیل را نباید فراموش کنید!

یکی از درمان های طبیعی برای مقابله با حالت تهوع در هواپیما، استفاده از مشتقات زنجبیل است. شما می تواند با نوشیدن دمنوش زنجبیل یا خوردن بیسکویت زنجبیلی، تا حد زیادی با پرواز زدگی مقابله کنید.

  • داروهای ضد تهوع همراه داشته باشید

برای مقابله با حالت تهوع در هواپیما، برترین و سریع ترین راه استفاده از داروهای ضد تهوع است. یکی از قرص هایی که می توانید برای برطرف تهوع تان بهره ببرید متوکلوپرامید است. داروهای آنتی هسیتامین نیز می توانند تا حد زیادی از حالت تهوع در هواپیما بکاهند. سیلیزین و سینارزین از این دسته داروها هستند.

علائم دیگر پرواز زدگی

به جز حالت تهوع در هواپیما ممکن است مسائل دیگری نیز در صورت پرواز زدگی برای شما رخ بدهد. تعدادی از این علائم و راه های مقابله با آن ها را مورد آنالیز قرار می دهیم:

  • گرفتگی گوش در هواپیما

گرفتگی گوش نیز به جز حالت تهوع در هواپیما، یکی دیگر از علائم بیماری حرکت به شمار می رود. تغییرات فشار داخل کابین هواپیما هنگام بلند شدن و فرود آمدن ممکن است باعث ایجاد گوش درد و یا گرفتگی گوش در مسافران گردد. خنثی نشدن فشار منفی داخل گوش میانی علت بروز این مشکل است. گرفتگی گوش یا گوش درد در هواپیما عمدتا برای افرادی که دچار عفونت گوش هستند به وجود می آید. در این حالت فرد احساس می نماید که دچار گرفتگی یا کیپ شدن گوش شده است. کسانی که عفونت گوش دارند، باید پیش از پرواز حتما از داروهای آنتی هیستامین استفاده نمایند. جویدن آدامس و مکیدن شکلات در بزرگسالان و استفاده از پستانک به وسیله نوزادان می تواند باعث به کارگیری عضلات بلع و جلوگیری از گوش درد در طول سفر گردد.

هنگام بلند شدن و فرود آمدن هواپیما، برای جلوگیری از گوش درد و گرفتگی گوش باید از ترفند ((والسالوا)) بهره ببرید. برای این کار باید نفس عمیق بکشید و هوا را در ریه های خود ذخیره کنید، سپس دهان تان را ببندید و بینی خود را با دست تان بگیرید. در ادامه سعی کنید هوا را به وسیله بینی تان خارج کنید. با انجام این کار هوا وارد گوش میانی می گردد و فشار آن به طور مساوی از آن خارج می گردد. نباید فراموش کنید که این کار را هنگام سرماخوردگی نباید انجام دهید.

  • درد ساق پا

اگر مسافرت تان با هواپیما طولانی گردد، ممکن است علاوه بر حالت تهوع در هواپیما، به علت محدودیت با اندام های حرکتی و ساکن بودن برای مدت طولانی دچار درد ساق پا نیز بشوید. این مشکل تا حدودی خطرناک است، خصوصا برای خانم های باردار و یا کسانی که بیماری قلبی دارد. در کسانی که شرایط جسمی خاص دارند، کمبود جریان خون و گرفتگی عضلات ممکن است به لخته شدن خون منجر گردد. برترین راه برای مقابله با این مشکل این است که اگر اجازه دارید، کمی در طول پرواز قدم بزنید، در غیر این صورت منقبض و منبسط کردن عضلات نیز می تواند به شما یاری کند.

  • بی خوابی

برترین راهکار برای پیشگیری از حالت تهوع در هواپیما و یا سایر مسائل خوابیدن است. هنگامی که خواب هستید، مخابره به وسیله حواس به مغز انجام نمی گردد، در نتیجه شواهدی از حرکت نیز به مغز صادر نمی گردد. اما ممکن است بعضی مسافران در طول پرواز دچار بی خوابی شوند. نباید فراموش کنید پیش از سفر و حین سفر از نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید. بعلاوه ممکن است به علت علت خشکی هوا و افزایش تنفس در پی استرس، دچار بی آبی نیز بشوید، پس در طول سفر حسابی آب بنوشید.

  • تنگی نفس

ترس از پرواز ممکن است موجب ایجاد حالت تهوع در هواپیما و تنگی نفس برای مسافران بگردد. استرس در تمامی موارد از جمله پرواز، باعث تند نفس زدن و اختلال در سیستم ریوی و اکسیژن رسانی می گردد. احتمالا شما هم بارها دیده اید وقتی کسی دچار تنگی نفس در هواپیما می گردد، یک کیسه به او می دهند تا در آن تنفس کند. علت این کار این است که با تنفس مجدد هوای دم خود، دی اکسید کربن خون بالا رفته و حالت تنگی نفس نیز بر طرف می گردد. اگر به طور کلی زیاد دچار استرس می شوید، می توانید با دستور پزشک پیش از پرواز از قرص های آرام بخش بهره ببرید.

سخن پایانی

حالت تهوع در هواپیما و پرواز زدگی برای بسیاری از مسافران پیش می آید. ممکن است علاوه بر هواپیما، هنگام سوار شدن خودرو، اتوبوس، قطار و کشتی نیز دچار این مشکل بشوید. بیماری حرکت نوعی بیماری شایع است و بسیاری از مردم دنیا به آن دچار هستند. درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، شما می توانید تنها از آن پیشگیری کنید و در صورت وقوع با آن مقابله کنید. برترین راه این است که از مطالعه در طول پرواز بپرهیزید. قرص های ضد تهوع همراه داشته باشید و پیش از سفر غذای سبک بخورید. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید با پرواز زدگی به راحتی مقابله کنید.

منبع: الی گشت

به "راه های جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید