ساخت قوی ترین ابررایانه جهان برای مبارزه با ویروس کرونا

به گزارش وبلاگ دریا، وبسایت یک پزشک - میثاق محمدی زاده: یک میلیون کاربر اینترنت در سراسر جهان تصمیم گرفتند قدرت پردازشی GPU کامپیوتر خانگی خود را با هم ادغام کنند تا زودتر روش های درمانی برای مبارزه با ویروس کرونا یافت شود.

ساخت قوی ترین ابررایانه جهان برای مبارزه با ویروس کرونا

این یک میلیون کاربر می خواهند تحت پروژه ای به نام Folding@Home کامپیوتر های خود را کلاستر کنند. Folding@Home یک پروژه توزیع شده محاسباتی برای شبیه سازی پویای پروتئین ها است.

مدیر پروژه Folding@Home روز 31 مارس در توییتی اعلام کرد: اکنون بیش از 1 میلیون دستگاه روی @foldingathome در حال پردازش اطلاعات هستند.

در این توییت به تعداد دقیق پی سی های شرکت کننده در این پروژه اشاره ای نشده است، ولی انویدیا در وبلاگ خود اشاره می کند بیش از 400 هزار گیمر اقدام به ادغام منابع GPU خود روی پروژه ابررایانه Folding@Home کردند.

براساس گفته شرکت انویدیا، ادغام این تعداد پردازنده گرافیکی به طور بالقوه می تواند قدرت پردازشی ابررایانه Folding@Home را به یک اگزافلاپ برساند؛ بیشتر از یک quintillion (عدد یک با 18 صفر به توان 2) عملیات ممیز شناور در ثانیه که آن را تبدیل به قوی ترین ابررایانه جهان می کند.

ساخت قوی ترین ابرایانه جهان

برای مقایسه، ابررایانه سامیت (Summit) که در نوامبر 2019 به عنوان قوی ترین ابررایانه جهان معرفی شده است؛ قدرت پردازشی معادل 150 پتافلاپ یا 0.15 اگزافلاپ دارد.

مدیران Folding@Home اعلام کردند اولین پروژه محاسباتی توزیع شده به این گستردگی برای شبیه سازی دینامیکی مولکولی در جهان است. اکنون، محققان این پروژه می توانند با قدرت پردازشی 1 اگزافلاپی به دست آمده، روی روش های درمانی و مبارزه با ویروس COVID-19 کار کنند.

روش های درمانی و پیش بینی شده زیادی برای تعیین ساختار پروتئین ها در درمان بیماری کرونا وجود دارد. اگرچه بسیاری از ابررایانه های جهان در آزمایشگاه های تحقیقاتی قدرت پردازشی بالایی دارند، ولی فقط می توانند یک شرایط یا ایمیج از پروتئین در حالت عادی را نمایش دهند.

پروتئین ها دارای شرایط ها و اشکال متحرک زیادی هستند و دانشمندان می خواهند به طور عملی و واقعی شکل یک پروتئین را مشاهده کنند؛ کاری که امیدوار هستند در پروژه Folding@Home تحقق پیدا کند.

هر شبیه سازی مولکول های پروتئینی شبیه به خرید یک بلیط بخت آزمایی است. اگر بتوانید بلیط های بخت آزمایی بیشتری بخرید؛ شانس شما افزایش پیدا می کند.

همکاری میلیون ها کاربر برای شکست کرونا

به طور کلی پروژه Folding@home برای شبیه سازی و تحقیق درباره مسائل پزشکی راه اندازی شده است. این پروژه پیش تر روی بیماری هایی مانند آلزایمر، سرطان و ابولا تمرکز داشت که اکنون با توجه به شیوع بیماری همه گیر کرونا به سوی COVID-19 تغییر راستا داده است.

در این پروژه بیش از 11 آزمایشگاه مختلف با هم همکاری دارند و بسیاری از سازمان ها از آن ها حمایت کرده تا زودتر به نتایج مثبت و امیدوارکننده ای درباره درمان بیماری کرونا برسند.

این پروژه منابع سخت افزاری پردازشی خود را از میلیون ها کاربر و پی سی در سراسر جهان عاریت گرفته است. کاربران داوطلب، نرم افزار های تخصصی تعیینی را روی پی سی خود نصب و از این طریق قدرت GPU کامپیوتر خود به سوی این پروژه گسیل می کنند.

پروژه Folding@home تنها تلاش برای یافتن روش های درمانی بیماری کرونا نیست. اخیرا، سازمان بهداشت جهانی گزارش داده بسیاری از شرکت های غول جهانی فناوری مانند اوراکل، آی بی ام، مایکروسافت و ... نیز پلتفرم هایی توزیع شده و مبتنی بر بلاک چین منبع باز برای تحقیق روی این ویروس راه اندازی کردند.

زمان به ثمر نشستن این تحقیقات تعیین نیست، ولی قطعا انقلاب جدیدی در همکاری کاربران سراسر جهان روی اینترنت برای یک هدف واحد شکل گرفته است. میلیون ها کاربر می خواهند نشان بدهند اگر با هم متحد شوند؛ از هر چالش و ویروسی قوی تر هستند.

منبع: decrypt

منبع: برترین ها

به "ساخت قوی ترین ابررایانه جهان برای مبارزه با ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت قوی ترین ابررایانه جهان برای مبارزه با ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید