شرکت های توزیع کتاب با ناشران استانی تعامل نمایند

به گزارش وبلاگ دریا، وحید پیغام نور، در تبادل نظر با خبرنگار خبرگزاری کتاب در گرگان، گفت: نشر بافر از سال 1392 با هدف ضریب بخشی به مقدار مطالعه عمومی شروع به کار کرد. در سال های نخستین فعالیت بخصوص تا سال 1398 حضور جدی تری را در حال تجربه کردن بودیم و حتی باشگاه کتابخوانی بافر را برای رونق فرهنگ مطالعه به راه انداختیم.

شرکت های توزیع کتاب با ناشران استانی تعامل نمایند

وی اضافه نمود: تا به امروز بیش از 20 عنوان کتاب منتشر نموده ام اما واقعیت های بازار و اقتصاد کتاب و فعالیت به عنوان یک ناشر شهرستانی، تنگناها و موانعی را در این سال ها به جد ایجاد کرد که در حدتوان کوشیدم با آن مبارزه کنم اما در گذر زمان و با افزایش یافتن مشغله های کاری ام، میزان توجه ام به این حوزه نسبت به گذشته کمتر شده است.

پیغام نور سپس گفت: از گذشته تا به امروز در سبد خانواده من همیشه کتاب سهم بالایی داشته است اما در آن دوران به عنوان یک شهرستانی از تازه های نشر دوربودیم؛ به این شکل که یک کتاب در مرکز منتشر می شد و اقبال عمومی پیدا می کرد و بعد کتابفروش شهرمان از این موضوع خبردار می شد و در چاپ دوم یا سوم به بعد آن چند نسخه خریداری و به مشتریانش همانند ما عرضه می کرد. همین مسائل باعث شد آن موقع در کنار نشر، کوشش کنیم که وارد عرصه پخش (نه به صورت توزع نمایندگانی که اکنون فعالیت دارند) هم شویم و مسیر دسترسی تازه های نشر را برای مخاطبان شهرستانی کوتاه تر کنیم.

وی اضافه نمود: در حوزه ترجمه و معرفی آثار نویسندگان بومی هم قدم هایی برداشتیم و در پی این بودیم بجای آنکه صرفا کتابی را چاپ کنیم، تبدیل به رابطی بین نویسنده و مخاطب بشویم و یک شبکه فرهنگی راه بیاندازیم اما به خاطر بعضی کم لطفی ها، حتی در مقطعی متضرر هم شدیم.

مدیر نشر بافر ادامه داد: در آن بُرهه گاهی فکر می کردم قوانین چاپ و نشر علیه ناشرین شهرستانی است؛ مثلا ناشر تهرانی به سریع ترین حالت و به خاطر نزدیکی از بعد مسافتی به ارشاد به فوریت درخواست انتشارش را ارائه می دهد اما من در شهرستان فرایند ام از کارشناس ارشاد شروع می شد تا به مرکز برسد زمان بر بود که اکنون به خاطر سیستمی شدن خوشبختانه این مسئله بهتر شده است.

وی اضافه نمود: بعلاوه در حوزه پخش هم عمده پخشی ها در مرکز مستقر هستند و برای ناشر شهرستانی کمتر وقت می گذارند.

مدیرنشر بافر معتقد است: بین متولیان حوزه پخش و ناشر روحیه هم افزایی وجود چندانی ندارد.

پیغام نور ادامه داد: به خاطر تعداد کم عناوین کتاب و هزینه ها، امکان حضور در نمایشگاه را تا به امروز نداشته ام اما به نظر من برپایی نمایشگاه ها همانند نمایشگاه کتاب 1402 که به زودی شروع به کار می نماید؛ در کنار تمام محاسن تبلیغی و ترویجی و یاری به توسعه فرهنگ کتابخوانی و ایجاد فضای تعاملی بین ناشر و مخاطبش، واقعا مجالی برای حذف توزیع نمایندگان است و ناشر با حاشیه سود بیشتری و فرصت تبیینی و تعاملی بهتری با مخاطبش رو به رو می گردد.

وی یادآورشد: با تمام این احوال، اصلی ترین بازیگر چرخه نشر کتاب مردم هستند، تا مادامی که مردم به این باور ذهنی نرسند که کتاب بخش جدایی ناپذیر زندگی آنها است و به همان میزان که مثلا برای غذای جسمشان هزینه می نمایند اندکی هم برای غذای روح و ذهنشان ضروری است هزینه نمایند، ما همچنان شاهد آسیب های اجتماعی متعددی خواهیم بود.

پیغام نور ادامه داد: بعلاوه معتقدم هر قدر میزان سطح مطالعه و دانش افزایی افزایش پیدا کند، سطح خودآگاهی افراد در جامعه بالاتر رفته و شاهد کاهش آسیب های اجتماعی خواهیم بود . بعلاوه از سویی دیگر افزایش استقبال از کتاب؛ بی شک به بهبود چرخه اقتصاد نشر هم یاری خواهد نمود؛ البته به شرطی که محصول خوب و باکیفیتی به مخاطب هم عرضه کنیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شرکت های توزیع کتاب با ناشران استانی تعامل نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های توزیع کتاب با ناشران استانی تعامل نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید