غذا هایی که خوردن آن ها در تابستان توصیه می گردد

به گزارش وبلاگ دریا، یک متخصص علوم تغذیه، با اشاره به آغاز تابستان و گرم شدن هوا، درباره مصرف خوراکی های متناسب با این فصل از سال، توضیحاتی داد.

غذا هایی که خوردن آن ها در تابستان توصیه می گردد

منصور رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به آغاز تابستان و گرم شدن هوا، گفت: در گرما تعریق افزایش یافته و احساس احتیاج به آب بیشتر می گردد. اگر آب و املاح از دست رفته بر اثر تعریق جبران نگردد، فرد دچار ضعف، سستی، بی حالی و کاهش آستانه تحمل و توجه می گردد.

این متخصص رژیم درمانی، با اشاره به اینکه در هوای گرم احتیاج افراد به کالری کمتر و به آب، املاح و ویتامین ها بیشتر می گردد، یادآور شد: با گرم تر شدن هوا افراد باید از لبنیات و گوشت های کم چرب استفاده نمایند.

رضایی با بیان اینکه میوه و سبزی تازه فصل غنی از آب، املاح، ویتامین ها و فیبر هستند، مصرف آن ها را برای برطرف احتیاج بدن توصیه کرد.

به گفته وی، مصرف کمپوت، آب میوه (اعم از صنعتی و خانگی) و میوه و سبزی های خشک نمی تواند این احتیاج را برطرف کند و بهتر است از میوه و سبزی تازه استفاده گردد.

این متخصص علوم تغذیه اضافه نمود: در کنار مصرف میوه ها، مصرف غذا های پروتئینی گیاهی (دانه ها، مغزها، حبوبات و آجیل ها) و پروتئین های حیوانی کم چرب مثل تخم مرغ و لبنیات باعث افزایش توان جسمی افراد می گردد.

وی تاکید نمود: در فصل تابستان و گرما نباید غذا های پرانرژی و پرچرب استفاده گردد و مصرف غذا های فرآوری شده که نمک پنهان دارد باید به حداقل برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید نمود: مصرف نمک، غذا های شور و تنقلاتی مانند چیپس شور و آجیل شور را باید در تابستان محدود کرد و بیشتر از آجیل خام استفاده کرد.

رضایی سرخ کردن، بو دادن و تفت دادن مواد غذایی را باعث کاهش ارزش غذایی آن ها برشمرد و توصیه کرد که در مصرف این نوع اغذیه و غذا های آماده، مصنوعی و فست فود ها زیاده روی نگردد.

به گفته وی، نباید در فصل تابستان در مصرف شیرینی، شکلات، شیرینی های طبیعی (عسل، کشمش، مویز) و میوه های شیرین (مانند انجیر، نارگیل، موز، خربزه، آناناس) زیاده روی کرد.

این متخصص تغذیه اضافه نمود: در تابستان باید از مصرف افراطی گوشت قرمز به علت داشتن انرژی، کلسترول و چربی زیاد پرهیز کرد و گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین نیز با حداکثر تنوع و حداقل اندازه مصرف شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: با گرم شدن هوا به تدریج احتیاج بدن به کالری کم می گردد و باید از مصرف غذا های با چربی و انرژی بالا پرهیز کرد؛ بنابراین باید غذا هایی مانند فسنجان، گردو و کنجد در این فصل کمتر مصرف گردد.

وی توصیه کرد: در فصل تابستان بیشتر از غذا هایی نظیر آب دوغ خیار، ماست، خیار و کمی نان، سبزیجات خنک مانند خیار، کاهو، کدو خورشتی (سبز)، گشنیز، اسفناج، ماست و اسفناج استفاده گردد.

رضایی غذا های پختنی و آب پز را از جمله غذا های مناسب فصل گرما برشمرد و توصیه کرد که در این فصل کمتر از کباب و یا غذا های سرخ شده استفاده شوند.

وی، آش، سوپ، خورش سبزیجات حاوی سبزی سرخ نشده، کمی حبوبات و گوشت، کمی ترشی (غوره، آب غوره، آب لیمو، لیمو و نارنج) به ویژه سوپ جو و آش جو را به علت خنک بودن در فصل گرما بسیار مفید دانست و آن ها را از برترین غذا ها برای برطرف عطش و حرارت بدن بیان کرد.

این متخصص تغذیه، مصرف مرکبات و میوه های ترش و شیرین مانند زرشک و آب زرشک، شاه توت، تمشک، سیب ترش، آلبالو، گوجه سبز، انار، هلو، زردآلو، هندوانه و گریپ فروت را در فصل گرما برای بدن بسیار مفید دانست.

وی، مصرف سالاد ها (مثل کاهو و خیار) را در تابستان مفید برشمرد و تاکید نمود: بهتر است برای چاشنی سالاد از سس خانگی به جای سس های کارخانه ای استفاده کرد و از ترکیب ماست، روغن زیتون، آب لیمو یا آب نارنج و اندکی نمک و فلفل سیاه سس دلخواه خود را تهیه کنید.

رضایی خوردن ترشی را نیز در فصل گرما مفید دانست البته به شرطی که خیلی تند نباشد.

وی بعلاوه بر مصرف اندازه کافی آب و لبنیاتی مانند دوغ و ماست تاکید نمود.

این متخصص تغذیه با اشاره به ارجحیت مصرف گوشت سفید نسبت به گوشت قرمز در فصل گرما گفت: گوشت سفید (مرغ و ماهی) به خصوص ماهی که دارای ید، آهن، روی، سلنیوم، منیزیم و اسید چرب ضروری امگا 3 است برای فصل تابستان بسیار مناسب است، البته به شرطی که خیلی سرخ نشده و ادویه جات تند نیز به آن اضافه نگردد.

به گفته وی، همان طور که سبک زندگی افراد در فصول مختلف فرق دارد، غذا های مورد استفاده در فصول مختلف نیز باید متفاوت باشد در غیر این صورت فرد بیمار خواهد شد.

رضایی در سرانجام به افراد توصیه کرد که در فصل گرما ضمن استراحت کافی، مصرف مایعات و آب فراوان و استفاده کمتر از روغن ها و چربی ها را در نظر داشته باشند.

منبع: فرارو

به "غذا هایی که خوردن آن ها در تابستان توصیه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذا هایی که خوردن آن ها در تابستان توصیه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید