مورد عجیب بازار خودرو؛ اسقاطی های صفرکیلومتر

به گزارش وبلاگ دریا، خبرنگاران- معاینه فنی طبق قانون به خودرو های با سن چهار سال واجب می گردد اما همین الان در بازار دنیایی از خودرو های صفرکیلومتر وجود دارد که موقع خرید آن ها باید نگران کار های مربوط به دریافت معاینه فنی باشیم. با قانونی که فروردین 1400 تصویب شد، مدت زمان معافیت خودرو های صفرکیلومتر از معاینه فنی از پنج به چهار سال کاهش پیدا کرد و حالا همه خودرو های گرانقیمت وارداتی، مونتاژی و داخلی صفرکیلومتری که قبل خرداد 98 فراوری شدند، باید راهی مراکز معاینه فنی شوند.

مورد عجیب بازار خودرو؛ اسقاطی های صفرکیلومتر

به گزارش وبلاگ دریا؛ بی ام و X4 صفرکیلومتر ناقابل 14 میلیارد و 467 میلیون آگهی شده است، اما به خاطر اینکه بیش از چهار سال از زمان فراوری آن می گذرد، مشمول معاینه فنی می شود. مدلی که با یک پیشرانه 16 سوپاپه توربوشارژ دو لیتر از حیث فنی خیلی از خودرو های موجود در خیابان را در جیبش می گذارد، اما با همه این تعریف و تمجید ها به خاطر قانون سال 1400، صاحبش قبل از اینکه بتواند مشتری پیدا کند، باید 19 هزار و 500 تومان به خاطر رزرو نوبت معاینه فنی کنار بگذارد. از این دست خودرو ها در بازار زیاد است.

لکسوس NX جزو گران ترین شاسی بلند های فعلی در ایران است و بخش قابل توجهی از مدل های آن در سایت های معروف با ارقام بالای 10 میلیارد معامله می شوند. مثل فروشنده ای که آن را دیوار با قیمت 10 میلیارد و 100 میلیون برای فروش گذاشته است. مدلی که البته به خاطر سال فراوریش یعنی 2017 باید راهی مراکز معاینه فنی شود. لکسوس RX هم که از حیث فنی از لکسوس NX اوضاع بهتری دارد، یکی دیگر از شاسی بلند های گرانقیمت در ایران است و فروشنده مدلی که سال فراوریش به 2017 برمی شود و برای آن 17 میلیارد قیمت گذاشته، باید فکری هم به حال شرایط معاینه فنی آن کند.

بی ام و E200 سال 2016 یعنی درحدفاصل 94 تا 95 پا به ایران گذاشت و شرکت واردکننده، کارش را تا 2017 ادامه داد. در یکی از نمایشگاه های معروف غرب تهران بی ام و E200 مدل 2017 با قیمت 13 میلیارد فروخته می شود و این یکی هم باوجود صفرکیلومتر بودن، از نظر قانون باید راهی مراکز معاینه فنی شود.

هیوندای آزرا که در بازار های جهانی رقیب گردن کلفتی برای امثال نیسان ماکسیما، تویوتا آوالون و کیا کادنزا است، سال 97 بعد از غیبت چهار ساله دوباره با مدل های 2018 و 2019 پا به ایران گذاشت. یکی از همان مدل های فراوری شده در سال 2019 را در پلتفرم هایی خریدفروش با قیمت هفت میلیارد و 750 میلیون تومان می فروشند. در این مطلب به اینکه در حدفاصل سال های 97 تا الان چیزی نزدیک 950 درصد به قیمت هیوندای آزرا اضافه شده، کاری نداریم. فقط خواستیم بگوییم به همین هیوندای آزرای 7.7 میلیاردی برچسب اسقاطی خورده و الان برای تردد در خیابان ها، لنگ معاینه فنی است.

کیا اپتیما در دو نسخه ساده و جی تی لاین پا به ایران گذاشت و به چهار رادار مهم مثل رادار نقطه کور، رادار تغییرلاین، رادار تصادف جلو و رادار تصادف عقب مجهز شد. البته پیدا کردن اپتیما های چهار رادار به خاطر عرضه محدود به بازار، کار راحتی نیست، اما بین آگهی های دیوار یکی از آن ها را با قیمت شش میلیارد و 148 میلیون برای فروش گذاشتند که خب این یکی هم به خاطر اینکه سال فراوریش به 2018 برمی شود، احتیاج به معاینه فنی دارد.

دریافت معاینه فنی فقط برای مدل های خارجی و لوکس بالای چهارسال نیست و طبیعتا خودرو های مونتاژی و داخلی که زمان فراوریشان به قبل از خرداد 98 تعلق دارد، باید راهی مراکز معاینه فنی شوند. فروشنده نیسان آبی مدل 92 که رقم 350 میلیون تومان را به خریداران پیشنهاد داده، ادعا می نماید در این 10 سال ماشین را تکان نداده است. دستش درد نکند، اما اگر ادعای آن را باور کنیم، آنوقت احتمالا در 10 سال قبلی این نیسان معاینه فنی نداشته است.

برلیانس H220 دنده ای از سال 95 در خط فراوری پارس خودرو مونتاژ شد. نهایتا مونتاژ برلیانس در سال 1400 به انتها رسید و مدل هایی که از 98 به بعد فراوری شدند، فعلا از دریافت معاینه فنی معاف هستند. اما شرایط برای امثال برلیانس H220 دنده ای آلبالویی که در دیوار با قیمت 620 میلیون آگهی شده، فرق دارد.

جک S3 برعکس لکسوس جزو مقرون به صرفه ترین شاسی بلند های فعلی است. خود بهمن موتور بابت جک S3 اتومات مدل 1402 از خریداران 955 میلیون می گیرد، اما در بازار آزاد قیمت جک S3 با گیربکس اتومات یک میلیارد و 100 میلیون معامله می شود. این وسط فروشنده جک S3 اتومات مدل 96 حاضر است آن را با قیمت 850 میلیون رد کند. فقط می ماند یک مورد. چون بیش از چهار سال از سال فراوری این جک می گذرد، باید قبل از هر چیزی راهی مراکز معاینه فنی شود.

سابرینا یکی از مقرون به صرفه ترین هاچ بک های مونتاژی است که بین سال های 94 تا 97 فراوری شد. همین جمله نشان می دهد همه سابرینا های صفرکیلومتر الان لنگ معاینه فنی هستند. مثل سابرینا هاچ بک مونتاژی صفرکیلومتری که در تهران با قیمت 800 میلیون فروخته می شود.

منبع: فرارو

به "مورد عجیب بازار خودرو؛ اسقاطی های صفرکیلومتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مورد عجیب بازار خودرو؛ اسقاطی های صفرکیلومتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید