نگرانی آسیای میانه از تحرکات طالبان در شمال افغانستان

به گزارش وبلاگ دریا، کشورهای آسیای میانه افزایش تحرکات نظامی طالبان در شمال افغانستان را برای امنیت منطقه نگران کننده خوانده و از طالبان خواسته اند به میز مذاکرات صلح بازگردند.

نگرانی آسیای میانه از تحرکات طالبان در شمال افغانستان

سران مجلس های کشورهای آسیای میانه این نگرانی را در نشست مجمع بین مجلسی امنیت دسته جمعی که روز پنجشنبه در شهر دوشنبه، مرکز تاجیکستان برگزار شده بود، مطرح نموده اند.

در این نشست بین مجلسی، روسای مجلس نمایندگان کشورهای افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، روسیه، صربستان و بلاروس شرکت نموده اند.

به گزارش بی.بی.سی میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان هم به نمایندگی از کشورش در این نشست شرکت نموده است.

دفتر مطبوعاتی رییس مجلس نمایندگان افغانستان با انتشار اعلامیه ای گفته در این نشست در خصوص امنیت منطقه، شرایط افغانستان، مسائل امنیتی، هماهنگی بیشتر با هدف مبارزه در برابر دهشت افکنی، افراط گرایی دینی و جلوگیری از خشونت های اخیر طالبان مصاحبه شده است.

پیش از این آمریکا هم از طالبان خواسته بود از خشونت های مداوم دست بردارند و به میز مصاحبههای صلح برگردند.

راس ویلسون، کاردار سفارت ایالات متحده آمریکا در کابل روز چهارشنبه با نشر توییتی بار دیگر تأکید کرد که دنیا دولتی را نخواهد پذیرفت که با تحمیل و زور در افغانستان شکل بگیرد.

در اعلامیه دفتر رئیس مجلس نمایندگان افغانستان آمده که رحمانی از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت دسته جمعی خواسته در کنار همکاری در راستای امنیت و نجات مردم از جنگ، در بخش یاری های بشری، اهدای واکسن کرونا و وسایل طبی هم به افغانستان یاری نمایند.

جامعه دنیای در حالی طالبان را به بازگشت بر سر میز مصاحبههای صلح ترغیب می نمایند که خشونت ها در افغانستان به گونه بی سابقه ای شدت گرفته است.

در همین حال، دو طرف مصاحبههای صلح همدیگر را به بهانه جویی و بی علاقگی به ادامه مصاحبههای صلح متهم می نمایند.

در شمال افغانستان هیچ نشانه ای از کاهش خشونت ها به چشم نمی رسد. یک هفته پیش طالبان اعلام کردند که شیرخان بندر را تصرف را تصرف نموده اند. شیرخان بندر، مهم ترین گذرگاه مرزی میان افغانستان و تاجیکستان است. سه روز پیش هم مرزبانان تاجیکستان در مرز با افغانستان به یک رژیم خاص منتقل شدند.ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "نگرانی آسیای میانه از تحرکات طالبان در شمال افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی آسیای میانه از تحرکات طالبان در شمال افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید