کتاب شهر؛ پدیده ای نوظهور در گردشگری ادبی

به گزارش وبلاگ دریا، عاشقان سفر و خوره های کتاب وجوه مشترک زیادی دارند که مهم ترین آن ها، تجربه دنیا است؛ فرقی نمی کند در جایگاه هواپیما روی به سوی مقصدی تازه باشید یا روی جایگاه راحتی و در حال کشف دنیایی ناشناخته درون کتاب. اگر هم عاشق سفر هستید و هم خوره کتاب، شاید دوست داشته باشید تا مقصد بعدی سفرتان را با یاری این مقاله انتخاب کنید.

کتاب شهر؛ پدیده ای نوظهور در گردشگری ادبی

به دنیای کتاب شهرها خوش آمدید.

کتاب شهر چیست؟

کتاب شهر، شهر یا روستایی را شامل می گردد که در آن کتاب فروشی هایی با گنجینه ای از کتاب های عتیقه و دست دوم متمرکز شده اند. بیشتر این کتاب شهرها در روستاهایی با جاذبه های تاریخی یا چشم اندازهای بی نظیر رشد و توسعه یافتند. این مفهوم که برای اولین بار به وسیله ریچارد بوث، در یکی از فستیوال های هی آن وی در ولز مطرح شد، نمونه ای عالی از ترقی روستاها به تعداد می رود. بعلاوه این جنبش پیشرفتی موفقیت آمیز در صنعت توریسم تلقی شده که بسیاری از کشورهای دنیا در پی اجرایی کردن آن هستند.

سفر به مقصدی توریستی که همزمان مملو از کتاب فروشی است، می تواند هیجان انگیز و دلگرم نماینده باشد. در کتاب تازه الکس جانسون با نام کتاب شهرها: 45 بهشت در دنیای نوشته ها، خوانندگان با کتاب شهرها در سراسر دنیا آشنا می شوند، از جیمبوچو در ژاپن گرفته تا هوبارت در نیویورک.

چطور یک شهر را به کتاب شهر تبدیل کنیم؟

اما چطور یک شهر می تواند به زمره کتاب شهرها بپیوندد و با استفاده از این صنعت خاص و متفاوت رشد و توسعه بیابد؟ برای تبدیل یک شهر به کتاب شهر، باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • مهم ترین اصل، وجود جاذبه های گردشگری و چشم اندازهای زیبا در شهر مورد نظر است. کتاب شهرها پیش از همه، مقاصدی توریستی به تعداد می فرایند و تنها در صورتی امکان رشد و شکوفایی در این زمینه را دارند که گردشگران بدون در نظر گرفتن آن ها به نام کتاب شهر، نام شان را در فهرست سفرهای خود قرار داده باشند.
  • دومین نکته، انتخاب شهری کوچک و نسبتا دورافتاده است. بدین ترتیب پول به دست آمده از فروش کتاب می تواند بیشتر دوام بیاورد و صرف هزینه های هنگفتی که لازمه شهرهای عظیم است، نگردد.
  • در پایان هم همه ماجرا بستگی به اندازه اراده و زیرکی مجریان پروژه و بعلاوه شدت علاقه آن ها به کتاب دارد. یک کتاب شهر، جدای از موقعیت جغرافیای اش، نیازمند مجریانی است که با عزم، آگاهی و دلسوزی قدم در این راه می گذارند، وگرنه نتیجه کوشش ها بی حاصل خواهد ماند.

تجربه 40 نمونه کتاب شهر در سراسر دنیا نشان می دهد که این شیوه ارزش سرمایه گذاری را دارد

در بیشتر موارد لزوم مالی اصلی ترین انگیزه در تبدیل یک روستا یا شهر معمولی به کتاب شهر است و تجربه 40 نمونه کتاب شهر در سراسر دنیا نشان می دهد که این شیوه ارزش سرمایه گذاری را دارد. علت سودآوری و ثمربخش بودن این ایده در جذب اشتراکی گردشگران علاقه مند به کتاب است. بر اساس این استراتژی، کتابفروشی ها بدون حس رقابت، در جوی محبت آمیز و با همکاری و حمایت یک دیگر، در راستای هدفی واحد برای جذب گردشگران کوشش می نمایند. بدین ترتیب گردشگران می توانند علاوه بر لذت بردن از جاذبه های توریستی، در محیطی آرام درون کتاب ها هم به سیر و سفر بپردازند.

با چند کتاب شهر آشنا شوید

کتاب شهرها پدیده ای نوظهور در گردشگری ادبی هستند. هی آن وی در ولز، به نام اولین کتاب شهر، در سال 1977 معروفیت یافت و سازمان بین المللی کتاب شهرها هم در سال 2000 تاسیس شد. با وجود این همچنان کتاب شهرها زیادی در سراسر دنیا وجود دارد که می توانند مقصد بعدی برای سفر و الهام بخش شما در تبدیل یک شهر به کتاب شهر در کشور خودتان باشد. با چند مورد از مجذوب نماینده ترین کتاب شهرها آشنا شوید:

شهر کلونز در استرالیا، شهری معدنی است که علاوه بر معادن طلا، به لوکیشن فیلم هایی مانند مری و مکس و ند کلی معروفیت دارد. این شهر که با صحراهای ناهموار استرالیا احاطه شده است، یکی از مهم ترین کتاب شهرها دنیا به تعداد می رود.

شهر فیرلند در نروژ، نه تنها مقصدی برای گشت و گذار در سرزمین های اسکاندیناویایی محسوب می گردد، بلکه با بی تعداد کتاب های دست دوم، یک کتاب شهر تمام و کمال هم است. سیر در اثری کلاسیک با چشم اندازی از دریاچه های کوهستانی؛ بهتر از این قابل تصور نیست.

روستای هوبارت در نیویورک، هر چند عضوی از سازمان بین المللی کتاب شهرها محسوب نمی گردد، اما با جمعیتی حدود 500 نفر و 5 کتابفروشی بسیار عظیم، سال ها است که نام روستای کتاب را با خود یدک می کشد.

کتاب شهر پاجو در کره جنوبی، با گنجینه ای از 20 کتاب برای هر شخص، مایه مباهات است. کتاب شهر پاجو (Paju Book City) مجموعه فرهنگی عظیمی است که تنها ساکنان آن، کارمندان آن به تعداد می فرایند و ورود برای عموم مردم آزاد است.

منبع: گردشبان

به "کتاب شهر؛ پدیده ای نوظهور در گردشگری ادبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب شهر؛ پدیده ای نوظهور در گردشگری ادبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید