کشف حوضی قدیمی در پشت بام عمارتی تاریخی!

به گزارش وبلاگ دریا، بنابر گفته فریدون اله کمک، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، یک آبراه و حوض سنگی قدیمی در پشت بام ضلع شمالی عالی قاپو در میدان تاریخی امام (نقش دنیا) کشف شد. این خبر در بخش اخبار گردشگری و جدیدترین اخبار گردشگری درباره آبراه و حوض سنگی قدیمی در عالی قاپو می باشد.

کشف حوضی قدیمی در پشت بام عمارتی تاریخی!

به نقل از ایرنا، در جریان کار باستان شناسی مسیرهای آبرسانی به حوض میانی ایوان عالی قاپو و پس از آوار برداری پشت بام ضلع شمالی این عمارت تاریخی، یک حوض سنگی قدیمی کشف شد. این حوض سنگی در ابعاد 110 در 86 سانتی متر و به عمق 40 سانتی متر است و متصل به یک آبراه سنگی بوده و مسیر آبرسانی را به یک چاه در همان نزدیکی وصل می نماید. برای نخستین بار، کار باستان شناسی مسیرهای آب رسانی به حوض میانی عالی قاپو درحال انجام بوده و کشف این آبراه در زیر آجرفرش پشت بام عالی قاپو نشان می دهد مسیرهای آبرسانی در یک دوره تاریخی پوشانده شده است. کاخ عالی قاپو یکی از مهمترین بناها و معماری های نفیس در میدان امام (ره) اصفهان است. این کاخ ورودی دولتخانه صفوی بوده که در ضلع غربی میدان نقش دنیا و رو به روی مسجد شیخ لطف الله قرار گرفته است.

کاخ موزه عالی قاپو که در سال 1310 به شماره 104 به ثبت ملی رسیده بود، همراه با مجموعه میدان امام (ره) در اردیبهشت 1358 به شماره 115 به عنوان میراث دنیای به ثبت یونسکو رسید.

منبع: همگردی

به "کشف حوضی قدیمی در پشت بام عمارتی تاریخی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف حوضی قدیمی در پشت بام عمارتی تاریخی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید