یک بام و دو هوای آمریکا در گزارش آزادی مذاهب ایران و عربستان، وقتی واشنگتن جلاد را تحسین می نماید!

به گزارش وبلاگ دریا، با مقایسه بخش ایران و عربستان گزارش اخیر آزادی مذاهب وزارت خارجه آمریکا، جانب داری و تعصب ضد ایرانی نویسندگان از یک سو و تحسین جلادان سعودی از سوی دیگر، بیشتر به چشم می آید.

یک بام و دو هوای آمریکا در گزارش آزادی مذاهب ایران و عربستان، وقتی واشنگتن جلاد را تحسین می نماید!

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری وبلاگ دریا، آمریکا سال هاست تهران را در گزارش های حقوق بشری خود به نقض آزادی های مذهبی مردم خود متهم می نماید. این ادعا در آخرین گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا و کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی وابسته به کنگره آمریکا در مورد نقض آزادی مذهبی در دنیا تکرار شده است.

هر دو لیست، ایران را در پایین ترین رده یعنی کشورهای مورد نگرانی ویژه دسته بندی نموده اند که ممکن است هدف تحریم و اقدامات تنبیهی دولت آمریکا قرار بگیرند. در این گزارش ها، ادعا شده جمهوری اسلامی حکومتی اقتدارگرا است که اقدام به نقض آزادی تقریباً تمام اقلیت های مذهبی نموده و حقوق بهاییان را که به عنوان یک فرقه انحرافی شناخته می شوند، نیز تضییع می نماید.

وزیر امور خارجه آمریکا: ایران حقوق بشر را از عربستان بیاموزد!

در گزارش کمیسیون کنگره که شامل توصیه سیاستی برای دولت آمریکا نیز هست، آمده ایران اقدام به نقض سیستماتیک، دائمی و فاحش آزادی های مذهبی می نماید و به درخواست ها برای اصلاح این شرایط با سرکوب پاسخ می دهد. در ادامه دولت آمریکا تشویق شده تحریم هایی بر مقامات مسئول در این زمینه اعمال کند و برای آزادی زندانیان مذهبی کوشش کند.

اما در این گزارش شواهد کافی برای تأیید ادعاها ارائه نشده اند و واقعیات مهمی نیز نادیده گرفته شده اند.

حدود دو درصد از مردم ایران زرتشتی، مسیحی و یهودی هستند که قانون اساسی ایران آزادی مذهبی آن ها را تضمین می نماید. این گروه ها صدها سال در کنار دیگر مردم ایران زندگی مسالمت آمیز داشته اند و در سال های اخیر نیز این شرایط برقرار بوده است.

مسلمانان سنی مذهب نیز به طور کامل در انجام فرایض دینی آزاد هستند و حدود 15 هزار مسجد را در سراسر ایران اداره می نمایند. اهل سنت ایران همچنین 14 نماینده در مجلس دارند.

این گزارش اشاره ای به این حقایق ندارد و در عوض بخش بزرگی از آن در مورد شرایط بهاییان در ایران است. بهاییان در این گزارش به عنوان پیروان یک دین مستقل شناسایی شده اند، درحالی که این گروه به عنوان یک فرقه انحرافی شناخته می شوند.

این گزارش به ده ها پفراینده قضائی اشاره می نماید که نشان می دهد بهاییان به طور سیستماتیک مورد ظلم قرار می گیرند. اما منبع بیشتر این ادعاها مجهول است و در موارد متعدد استناد به محتوای رسانه های اپوزیسیون ضد ایرانی شده که صحت مطالب آن ها قابل تأیید نیست. نوشته حاضر در مقام قضاوت در مورد فرایند پفراینده های قضائی مذکور نیست، اما به نظر می رسد بیشتر موارد این پفراینده ریشه در شکایت های خصوصی و اتهامات امنیتی دارند نه مسائل مذهبی.

با مقایسه بخش ایران و عربستان این گزارش اما جانب داری و تعصب ضد ایرانی نویسندگان بیشتر به چشم می آید.

در این گزارش، عربستان نیز میان کشورهای مورد نگرانی ویژه قرارگرفته است، اما رویکرد و سیاست توصیه شده تفاوت بسیاری با پفراینده ایران دارد.

در گزارش آمده است گرچه عربستان یک کشور مورد نگرانی ویژه است اما ریاض در حال اصلاح شرایط خود است. در متن گزارش آمده این کشور به اصلاحات تحسین برانگیز و متحول ساز ادامه می دهد و پیشرفت غیرقابل انکار است.

دنیا دهه هاست این ادعا را از سیاستمداران و رسانه های غربی می شنود که عربستان در حال بهبود شرایط خود است و باید به این کشور زمان داد.

روزنامه نیویورک تایمز مثالی از این رسانه هاست که در هفتاد سال اخیر با انتشار گزارش های مختلف که به بیشتر به رپرتاژ آگهی شباهت دارند این ادعا را در مورد پادشاهان مختلف سعودی تکرار نموده است.

در سال های اخیر با معرفی طرح اصلاحات مالی و فرهنگی محمد بن سلمان این ادعاها قوت گرفته اند و عربستان حکومتی نوگرا ارزیابی می گردد. اما در همین سال ها شاهد سرکوب شدید شیعیان، قتل جمال خاشقجی، زندانی کردن شاهزادگان سعودی، کشتار مردم یمن و ده ها جنایت دیگر توسط حکام سعودی بوده ایم.

بااین وجود در گزارش مذکور از دولت آمریکا خواسته شده عربستان را تحریم نکند و حتی رابطه قوی با این کشور را ادامه دهد تا نکند پیشرفت سعودی ها کند گردد!

ولیعهد سعودی یکی از متهمین اصلی قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی است.

در این گزارش هیچ اشاره ای به این واقعیت نمی گردد که وهابیت، مذهبی که حکومت عربستان در 40 سال اخیر بی وقفه به دنبال صدور آن به دنیا بوده عملاً شیعیان را که حدود 15 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، محکوم به مرگ می داند. سالانه گزارش های بی شماری در مورد آزار و بدرفتاری و قتل شیعیان عربستانی وجود دارد، اما به علت سانسور شدید خبری و همراهی رسانه های عربی خیلی از این گزارش ها اصلاً رسانه ای نمی شوند.

در گزارش حقوق بشری آمریکا هیچ اشاره ای به تراژدی دردناک سر بریدن یک پسربچه 6 ساله جلوی چشمان مادرش در شهر مدینه فقط به جرم شیعه بودن نشده است. این تراژدی هر جای دیگری می افتاد دنیا را شوکه می کرد، اما متأسفانه این اتفاق در عربستان افتاد و مقتول شیعه بود.

شیعیان عربستان حتی نمی توانند به غیر از شهرهای محل تجمع آن ها در شرق عربستان در نقاط دیگر مسجد داشته باشند. در مقام مقایسه باید گفت برادران اهل تسنن در تهران چندین مسجد اداره می نمایند و قانون اساسی ایران بر لزوم اتحاد شیعیان و اهل تسنن تأکید می نماید.

در سرانجام نتیجه ای که خواننده گزارش کمیسیون باید بگیرد این است که عربستان سعودی حکومتی تحول گرا است که فقط احتیاج به کمی اصلاح دارد و باید بهترین روابط را با آن برقرار کرد، اما ایران را حکومتی مخوف اداره می نماید و احتمالاً جز با انقلاب های مخملی آمریکایی نتوان به یاری مردم آن شتافت!

4106/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "یک بام و دو هوای آمریکا در گزارش آزادی مذاهب ایران و عربستان، وقتی واشنگتن جلاد را تحسین می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک بام و دو هوای آمریکا در گزارش آزادی مذاهب ایران و عربستان، وقتی واشنگتن جلاد را تحسین می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید