8 فیلتر لنز که برای عکاسی حرفه ای باید بهره ببرید

به گزارش وبلاگ دریا، اگر به تازگی وارد حوزه عکاسی حرفه ای شده اید، پس به احتمال زیاد یک دوربین مناسب و یک یا چند لنز متناسب با نیازهای خود خریداری نموده اید. اما در این میان بسیاری از تاره کارها با انواع فیلتر لنز آشنایی چندانی ندارند. در این مطلب به طور مختصر و مفید به این موضوع می پردازیم تا بتوانید فیلتر لنز مناسب را بخرید.

8 فیلتر لنز که برای عکاسی حرفه ای باید بهره ببرید

فیلتر لنز چیست؟

قبل از اینکه به فیلترهای لنز مورداحتیاج شما بپردازیم، ابتدا باید تعریف فیلتر لنز را مطرح کنیم. فیلتر لنز به زبان ساده یک قطعه اپتیکال است که آن را جلوی لنز قرار می دهید. این قطعه می تواند شیشه ای یا پلاستیکی، گرد یا مربعی شکل، گیره ای یا پیچی باشد. معمولا این فیلترها می توانند نحوه راه یابی نور به سنسور دوربین را تغییر دهند ولی بعضی از فیلترها برای محافظت از لنز هم استفاده می شوند.

فیلتر UV

همانطور که از نامش پیداست، فیلتر UV از ورود اشعه ماورا بنفش به دوربین جلوگیری می نماید. این فیلتر در دوران عکاسی آنالوگ اهمیت بسیار زیادی داشت زیرا نگاتیو دوربین نسبت به اشعه ماورا بنفش بسیار حساس است. با این حال این در دوران عکاسی دیجیتال، سنسورها دیگر نسبت به این موضوع حساسیت خاصی ندارند. اما سوال اصلی اینجاست که چرا بسیاری از عکاسان حرفه ای که از دوربین دیجیتال استفاده می نمایند، همچنان از فیلتر UV بهره می برند؟ در جواب به این سوال باید بگوییم که در حال حاضر مهم ترین کاربرد فیلتر UV، مربوط به جلوگیری از بروز خط و خش بر روی لنز است.

با توجه به اینکه تقریبا تمام لنزها با قیمت بسیار بالایی به فروش می رسند، مطمئنا هیچ عکاسی دوست ندارد روی این لنزها خط و خش ایجاد گردد. بنابراین با خرید یک فیلتر UV مقرون به صرفه قیمت، دیگر بابت این موضوع نگرانی نخواهید داشت.

آداپتور فیلتر لنز

اگرچه این محصول دقیقا یک فیلتر لنز نیست، اما در صورتی که از لنزهای مختلف استفاده می کنید یا می خواهید لنزهای متنوعی بخرید، برای بهره گیری از فیلتر اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال اگر از یک دوربین کانن با لنز 18-55 میلی متری استفاده می کنید، دهانه این لنز 58 میلی متر قطر دارد. بنابراین برای لنز موردنظر باید یک فیلتر 58 میلی متری بخرید. انواع و اقسام فیلترهای سازگار با این لنز هم باید 58 میلی متر اندازه داشته باشد.

اما اگر مثلا از لنز کانن EF 35mm f/2 استفاده می کنید که 67 میلی متر قطر دارد، پس طبیعتا با فیلترهای 58 میلی متری سازگاری ندارد. بنابراین عکاس هایی که از لنزهای گوناگونی استفاده می نمایند، در این شرایط و بدون استفاده از آداپتورهای مناسب، باید از فیلترهای گوناگونی بهره ببرند.

اما برای صرفه جویی مالی، می توانید از آداپتور لنز استفاده کنید. بنابراین اگر همین حالا از لنزهای مختلفی استفاده می کنید یا در آینده قصد دارید چنین کاری انجام دهید، بهتر است فیلترهای 82 میلی متری بخرید تا با استفاده از آداپتورها بتوانید اندازه دریچه فیلتر را با توجه به اندازه لنز پایین بیاورید.

فیلتر پلاریزه

فیلتر پلاریزه با حذف انعکاس نور از سطوح مختلف، رنگ ها را اشباع تر و مجذوب کننده تر نشان می دهد و اثر نور شدید در عکس ها را پایین می آورد. به طور کلی فیلتر پلاریزه یکی از پرطرفدارترین فیلترها در بین عکاسان محسوب می گردد که برای افزایش وضوح و کنتراست تصاویر، نقش قابل توجهی را ایفا می نماید. معمولا این فیلتر در بین عکاسان چشم انداز و عکاس هایی که از محصولات عکس می گیرند، هواداران زیادی دارد. اگرچه بعضی عکاس ها بر این باور هستند که با استفاده از ادیت نرم افزاری می توانند تا حد زیادی تاثیر فیلتر پلاریزه را شبیه سازی نمایند، اما در هر صورت نمی توانیم نقش مهم آن را در بهبود کیفیت عکس ها کتمان کنیم.

فیلتر ND

فیلتر ND عملا مانند عینک آفتابی است و اندازه نوری که وارد سنسور دوربین می گردد را کاهش می دهد. این نوع فیلترها برای ثبت عکس های مبتنی بر نوردهی طولانی در طول روز اهمیت بسیار زیادی دارند. به عنوان مثال تصویر بالا را در نظر بگیرید که در یک هواپیما ثبت شده است. با توجه به اینکه سرعت شاتر بالا بوده، پروانه هواپیما هم در تصویر ثبت شده است. اما با استفاده از فیلتر ND، عکاس می توانست سرعت شاتر را پایین بیاورد تا پروانه هواپیما در عکس کاملا نامرئی گردد.

با این حال در فضای روز اگر می خواهید سرعت شاتر را پایین بیاورید، با نور بیش از حد در تصویر روبرو می شوید. به همین دلیل اگر مثلا برای ثبت یک آبشار می خواهید این کار با سرعت شاتر پایینی انجام دهید، بهتر از از فیلتر ND استفاده کنید. ضمناً باید فیلترهای ND متغیر هم اشاره کنیم که به شما اجازه می دهند نور راه یافته به سنسور را تنظیم کنید. با وجود اینکه این مدل ها گران تر هستند، ولی در عوض برای عکاسی چشم انداز می توانید کنترل بیشتری برای نور داشته باشید.

فیلتر گرادیان

فارغ از اینکه عکاس چشم انداز یا پرتره هستید یا اینکه عکس های مفهومی ثبت می کنید، یک فیلتر گرادیان به شما اجازه می دهد حال و هوای تصاویر خود را تغییر دهید. فیلتر گرادیان معمولا یک فیلتر شیشه ای یا پلاستیکی مربعی با آداپتور است که جلوی لنز خود می توانید آن را قرار دهید. همانطور که گفتیم، این نوع فیلتر لنز برای تغییر حال و هوای تصاویر کاربردهای مختلفی دارد. به عنوان مثال فرض کنید حین غروب خورشید، از چشم انداز شهری می خواهید عکس بگیرید. با این حال، ممکن است نور آسمان بیش از حد زیاد باشد یا از طرف دیگر ساختمان های شهر هم نور خوبی نداشته باشند.

شما می توانید این مشکل را با یک فیلتر گرادیان حل کنید و با این کار، احتیاج کمتری به ادیت عکس خواهید داشت. با وجود اینکه بیشترین کاربرد این فیلتر برای عکاسی در زمان غروب آفتاب است، اما حتی برای عکس های خلاقانه پرتره و ثبت عکس های مفهومی خاص هم می توانید از ویژگی های این فیلتر استفاده کنید.

فیلتر مادون قرمز

برخلاف فیلتر UV که جلوی عبور امواج ماورابنفش را می گیرد، فیلتر مادون قرمز برعکس این کار را انجام می دهد؛ این فیلتر فقط به امواج مادون قرمز اجازه عبور می گیرد و سایر امواج ها از آن عبور نمی نمایند. به همین دلیل این فیلتر به دوربین شما اجازه می دهد با استفاده از فقط مادون قرمز، عکس های بسیار خاصی را ثبت کند. بعضی عکاسان چشم انداز که می خواهند تصاویر بسیار خاصی ثبت نمایند، به استفاده از این فیلتر روی می آورند.

فیلتر کلوزآپ

اگر به عکاسی ماکرو علاقه دارید ولی نمی خواهید با خرید لنز ماکرو متحمل هزینه خیلی زیادی شوید، می توانید از فیلتر کلوزآپ برای لنز استفاده کنید. طبیعتا این نوع فیلترها قرار نیست معجزه نمایند و با استفاده از آن ها عکس های ماکرو فوق العاده ای ثبت کنید، اما در هر صورت نمی توانیم مزایای آن ها را کتمان کنیم و حداقل برای گام اول ورود به عکاسی ماکرو، گزینه مناسبی هستند.

فیلتر تنظیم رنگ

قبل از ظهور دوربین های دیجیتال، عکاسان برای تنظیم وایت بالاتس تصاویر باید از فیلترهای تنظیم رنگ استفاده می کردند. اما حالا به لطف دیجیتالی شدن دوربین ها، انجام این کار به سادگی صورت می گیرد. با این حال، همچنان می توانیم از فیلترهای تنظیم رنگ به روش های خلاقانه ای استفاده کنیم. به عنوان مثال با استفاده از چنین فیلتری، می توانید رنگ های یک چشم انداز را مثلا گرم تر کنید تا با تصویر مجذوب کننده تری روبرو شوید. البته طبیعتا بسیاری از عکاسان ترجیح می دهند به جای استفاده از یک فیلتر لنز برای این کار، با بهره گیری از برنامه های مختلف رنگ تصاویر را کاملا بر اساس سلیقه خود تغییر دهند.

سخن پایانی

فیلتر لنز یکی از وسایل نه چندان گران قیمت برای افزایش مجذوب کنندهیت عکس های ثبت شده با دوربین های حرفه ای است. با وجود اینکه بسیاری از امکانات این فیلترها را می توانید با بهره گیری از نرم افزارهای مختلف شبیه سازی کنید، اما همچنان بعضی عکاسان از فیلترهای مختلف برای دوربین های خود استفاده می نمایند. خوشبختانه در وبلاگ دریا انواع و اقسام فیلترهای لنز با قیمت های مختلفی به فروش می رسد که توصیه می کنیم نگاهی به این محصولات مجذوب کننده بیندازید.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 فیلتر لنز که برای عکاسی حرفه ای باید بهره ببرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 فیلتر لنز که برای عکاسی حرفه ای باید بهره ببرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید