آنتی اکسیدان ها چگونه عمل می کنند؟

به گزارش وبلاگ دریا، اکسیداسیون یک فرآیند طبیعی است که ممکن است باعث صدمه دیدن سلول های زنده شود. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که قادرند با اثرات مضر اکسیداسیون مبارزه کنند. این مقاله به طور خلاصه به بحث درباره اهمیت آنتی اکسیدان ها و

آنتی اکسیدان ها چگونه عمل می کنند؟

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

اکسیداسیون یک فرآیند طبیعی است که ممکن است باعث صدمه دیدن سلول های زنده شود. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که قادرند با اثرات مضر اکسیداسیون مبارزه کنند. این مقاله به طور خلاصه به بحث درباره اهمیت آنتی اکسیدان ها و عملکرد آن ها برای بهبود سلامت کلی بدن می پردازد.

همه ما می دانیم که سلول های حاضر در بدن به اکسیژن نیاز دارند. اکسیژن واکنش پذیر است و برای تولید انرژی تحت واکنش های شیمیایی قرار می گیرد. فرآیند اکسیداسیون که در سلول ها انجام می گیرد می تواند باعث آسیب دیدن سلول ها شود. آنتی اکسیدان ها برای کمک به مبارزه با آسیب ایجاد شده از طریق اکسیداسیون مفید هستند. در زیر نقش آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آن ها ارائه شده است.

آنتی اکسیدان چیست؟

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که مانع اکسیداسیون یا واکنش هایی که با حضور اکسیژن صورت می گیرند، می شوند. آنتی اکسیدان ها از آسیب دیدن سلول ها از طریق رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. ویتامین E و C جزء آنتی اکسیدان ها به حساب می آیند و آنزیم هایی مانند بتا کاروتن و سلنیوم دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد.

آنتی اکسیدان ها چه کاری انجام می دهند؟

اگر تکه ای سیب را در معرض هوای آزاد قرار دهید، بعد از مدتی رنگ آن به قهوه ای تغییر پیدا می کند. این به خاطر اکسیداسیون اتفاق می افتد. اگر مقداری آب لیمو بر روی آن اضافه کنید و در معرض هوای آزاد قرار دهید، قسمت مورد نظر سفید باقی می ماند. این به خاطر اثر آنتی اکسیدانی موجود در آب لیمو اتفاق می افتد. آنتی اکسیدان های حاضر در مواد غذایی هم همین کار را انجام می دهند و از طریق خنثی کردن رادیکال های آزاد از سلول ها محافظت می کنند.

رادیکال آزاد چیست؟

می دانیم که سلول های موجود در بدن کارکردهای زیادی دارند. در طی فرآیند اکسیداسیون، رادیکال های آزاد که همان مولکول های اکسیژن فاقد الکترون می باشد آزاد می شوند. آن ها به خاطر حضور الکترون های جفت نشده ناپایدار هستند. آن ها با جذب الکترون از مولکول مجاور پایدار می شوند.

هر بار که الکترون جذب رادیکال آزاد می شود یا از آن آزاد می شود، رادیکال آزاد جدیدی تشکیل می شود و فرآیند ادامه می یابد. بدین صورت زنجیره ای از رادیکال های آزاد تشکیل می شود. در این فرآیند آن ها باعث آسیب دیدن سلول ها ، پروتئین ها و DNA می شوند که ممکن است باعث ایجاد بیماری شود. از آنجایی که اکسیداسیون فرآیندی طبیعی و ثابت است، بدن مکاهمم دفاعی خاص خود را برای مقابله با آن داراست. از اینرو، آسیب تا حد معینی کاهش می یابد. ولی مشکل واقعی زمانی پدیدار می شود که تولید رادیکال های آزاد از حدی که بدن می تواند به طور طبیعی با آن مقابله کند بالاتر می رود.

آنتی اکسیدان ها چگونه عمل می کنند؟

همانطور که در بالا اشاره شد، آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و از آسیب دیدن سلول های سالم جلوگیری می کنند. هنگامی که تکثیر رادیکال های آزاد با سرعت بالاتری صورت می گیرد، آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را پایدار می کنند. آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و E نقش حیاتی در این فرآیند ایفا می کنند.

فرآیند دیگری که آنتی اکسیدان ها در آن درگیر هستند فرآیند جلوگیری می باشد. همانطور که از نام آن مشخص است در طی این فرآیند آنتی اکسیدان هایی مانند کاتالاز ، گلوتاتیون و غیره سرعت تکثیر رادیکال های آزاد را کاهش می دهند. این بدین معناست که آن ها سرعت شروع زنجیره را کاهش می دهند. آن ها رادیکال های آزاد را سرکوب می کنند یا سرعت تشکیل آن ها را کاهش می دهند. با پایدار شدن رادیکال های آزاد تشکیل شده، آنتی اکسیدان ها می توانند زنجیره اکسیداسیون را متوقف کنند.

مکاهمم هر آنتی اکسیدان بر روی انواع خاصی از رادیکال های آزاد مؤثر است.

منابع حاوی آنتی اکسیدان کدام است؟

هزاران نوع آنتی اکسیدان در انواع مواد غذایی وجود دارد. هر کدام از آن ها مکاهمم کارکردی خاص خود را داراست. ویتامین C و E و بتا کاروتن از آنتی اکسیدان های معروف می باشند. برخی اوقات به آن ها آنتی اکسیدان های ضد پیری هم گفته می شود.

مصرف مکمل روش دیگری برای دریافت آنتی اکسیدان ها می باشد. هر چند، برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل ها ممکن است تعادل مناسب ویتامین ، مواد معدنی و آنزیم که در برخی میوه ها و سبزیجات یافت می شود را نداشته باشند. بهترین آنتی اکسیدان ها آن هایی هستند که در میوه ها و سبزیجات دارای رنگ روشن یافت می شوند. سبزیجات و میوه هایی مانند چغندر ، هویج ، اسفناج ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، گیلاس ، انگور قرمز و انواع توت منبع خوبی از آنتی اکسیدان هاست. خشکبار ، لوبیا و تخم مرغ هم حاوی مقدار خوبی آنتی اکسیدان می باشد.

جدا از خواص ضد پیری، آنتی اکسیدان ها نقش حیاتی در جلوگیری از ایجاد بیماری های مزمنی مانند سرطان ، بیماری های قلبی ، آلزایمر و آرتروز ایفا می کنند.

منبع: راسخون

به "آنتی اکسیدان ها چگونه عمل می کنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنتی اکسیدان ها چگونه عمل می کنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید