افزایش تولید فولاد به 55 میلیون تن تا 1404

به گزارش وبلاگ دریا، رئیس هیات عامل ایمیدرو از تولید سالیانه 30 میلیون تن شمش فولاد خبر داد و گفت که تا سال 1404 به هدف 55 میلیون تنی فولاد خواهیم رسید.

افزایش تولید فولاد به 55 میلیون تن تا 1404

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ دریا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وجیه الله جعفری صبح امروز در یک کنفرانس معدنی با بیان اینکه ظرفیت تولید فولاد به مرز 30 میلیون تن و ظرفیت نصب شده فولاد به 40 میلیون تن رسیده است، اظهار کرد: طی نیمه نخست سال جاری رشد صادرات در زنجیره فولاد به پنج میلیون و 800 هزار تن را شاهد بودیم، اما تداوم و استمرار آن نیازمند برنامه ریزی های بعدی است.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو گفت: اهمیت صنعت فولاد با توجه به قابلیت 100 درصدی بازیافت فولاد، بیشترین استحکام در بین فلزات دارد. استفاده از فناوری های نو در تولید فولاد سبک و کاهش 70 درصدی وزن ساختمان های اسکلت فولادی و همچنین کاهش 50 درصدی وزن بدنه خودرو، بر کسی پوشیده نیست. امروز در زنجیره فولاد حدود 36 میلیون تن آهن اسفنجی، 66 میلیون و 700 هزار تن گندله و 62 میلیون و 700 هزار تن کنسانتره ظرفیت نصب شده وجود دارد، اما در عین حال با مشکلاتی در تأمین مواد اولیه روبرو هستیم.

معاون وزیر صمت شرح داد: پیش بینی می شود تا سال 2050 تقاضای جهانی فولاد به 2.6 میلیارد تن برسد که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و بایستی جایگاه خود را در این بین به دست آورده و تثبیت کند.

جعفری با بیان اینکه ایران برای سومین سال دهمین تولیدکننده فولاد جهان شد، گفت: پیش بینی می شود ظرفیت 55 میلیون تن شمش فولادی در افق 1404 محقق شود که تا امروز 40 میلیون تن آن محقق شده و هفت میلیون تن دیگر در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. تا امروز بیش از 21 میلیارد و 500 میلیون دلار در کل زنجیره فولاد سرمایه گذاری شده که 19 میلیون دلار آن نصب شده است.

وی در ادامه به چند گلوگاه و مشکل اصلی در زنجیره فولاد از جمله تأمین مواد اولیه اشاره کرد و افزود: حدود دو میلیارد و 800 میلیون تن ذخیره قطعی در کشور وجود دارد و در سال های اخیر حدود یک میلیارد تن دیگر به این ذخایر اضافه شده است، اما با نگاه توسعه ای، این اندازه ذخیره جوابگوی نیاز ها در بلندمدت نخواهد بود و بر این اساس نیازمند توسعه اکتشافات هستیم. به منظور افزایش ذخایر نو باید به سمت معادن زیرزمینی و توسعه اکتشاف در عمق برویم و در این راستا سرمایه گذاری در معادن خارج از کشور و توسعه فناوری های نو نیاز است.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو چالش دوم در این حوزه را توسعه زیرساخت های برق، آب، گاز، حمل و نقل جاده ای و ریلی برشمرد و گفت: در این روستا سه شرکت بزرگ گل گهر سیرجان، مس سرچشمه و چادرملو نخستین طرح انتقال آب را اجرایی کردند و سه طرح دیگر نیز از طریق شرکت های فولادی در حال اجرا است. در زنجیره فولاد برای تأمین خوراک شرکت های فولادی و همچنین سوخت رسانی، نیازمند گاز هستیم.

معاون وزیر صمت همچنین برق مورد نیاز در صنعت فولاد را بین هشت تا 9000 مگاوات برشمرد و اظهار کرد: اکنون 6000 مگاوات برق در حال مصرف است و برای طرح های توسعه ای نیز نیازمند 12 هزار و 500 مگاوات دیگر هستیم. به منظور توسعه زیرساخت های برق، تولید 10 هزار مگاوات قرارداد با شرکت های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی وزارت نیرو در حال انعقاد است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "افزایش تولید فولاد به 55 میلیون تن تا 1404" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش تولید فولاد به 55 میلیون تن تا 1404"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید