آنالیز تمهیدات لازم برای جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر

به گزارش وبلاگ دریا، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، آنالیز تمهیدات لازم برای جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر صورت پذیرفت.

آنالیز تمهیدات لازم برای جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر

جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر در محل ساختمان تاریخی کوشک تهران و با حضور رئیس و اعضای شورا برگزار گردید.

در این نشست که به ریاست مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید، مهمترین موضوعات مرتبط با برگزاری و مدل اجرای جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر با حضور اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره آنالیز شد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست در سخنانی گفت: صنایع دستی دارای اهمیت است و حوزه های مختلف و گوناگونی را در بر میگیرد. اعتقاد من این است که باید یک ادبیات تازه در حوزه صنایع دستی با توجه به این جشنواره ایجاد گردد. این جلسه برای هم فکری و سیاستگذاری است و ان شاءالله باید بتواند درباره شکل برگزاری و مدل اجرایی جشنواره، شورای سیاستگذاری به ما یاری کند.

جلالی اظهار کرد: صنایع دستی باید بتواند سهم خود را از بخش های مخالف بگیرید. یعنی سهم صنایع دستی از حوزه تسهیلگری، سهم صنایع دستی از حوزه های مختلف رسانه ای، سهم این صنعت از صادرات و...را باید بتوانیم بگیریم. با همگرایی و هماهنگی با سایر دستگاه ها این مهم امکان پذیر است و می تواند ما را در رسیدن به آرمان ها، اهداف و نتایج یاری کند.

وی به برگزاری دوره های گذشته این جشنواره اشاره نمود و یادآور شد: ما پیش از این هفت دوره جشنواره فجر را برگزار کردیم. در ادبیات و در فرهنگ ما، هفت عدد مقدسی است و امیدواریم این دوره از جشنواره به شکل هرچه بهتر انجام گردد. با برنامه ریزی هایی که داریم راهبردها را به نقشه ها و نقشه ها را به اجرا تبدیل خواهیم کرد و با توجه به نزدیکی نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی شاهد تبلور و حضور پررنگ این حوزه در این دوره از نمایشگاه باشیم تا به معرفی این هنر صنعت بیش از پیش یاری کند.

جلالی با اشاره به ثبت جهانی چهار عنصر میراث فرهنگی ناملموس ایرانی در ماه گذشته گفت: این پرونده ها یه صورت مستقیم با صنایع دستی نیز در ارتباط است و با هم پیوند دارند. از این هم پیوندی باید بتوانیم به برترین شکل استفاده کنیم و شاهد رونق هرچه بهتر صنایع دستی باشیم.

سید مرتضی عمادی، دبیر اجرایی این جشنواره نیز در سخنانی با اشاره به نقش بانوان و خانواده در حوزه صنایع دستی گفت: هر جشنواره یک رنگ و یک صدای معین دارد. این جشنواره باید بتواند به نقش بانوان و خانواده توجه بیشتری داشته باشد.

او به اهمیت نقش رسانه ها در برگزاری جشنواره اشاره و اضافه نمود: بطور حتم رسانه ها بازوی ما در برگزاری این جشنواره هستند و در معرفی و تبلیغ این جشنواره می توانند به ما یاری نمایند.

علیرضا تابش، مشاور معاونت میراث فرهنگی و عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره نیز در این نشست گفت: بسیاری از پرونده های میراث ناملموس ثبت جهانی شده ایران با صنایع دستی و هنرهای سنتی هم خانواده است. از این رو این پیوند در این دوره از جشنواره باید ملموس تر باشد تا مردم بیش از پیش با این افتخارهای جهانی آشنا شوند.

شهرام گیل آبادی، عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره نیز در سخنانی گفت: با توجه به اهمیت برگزاری این جشنواره، تهیه یک دایره المعارف در حوزه صنایع دستی و ثبت رشته های هنرهای سنتی و صنایع دستی می تواند به معرفی هنرهای سنتی ایرانی بیش از پیش یاری کند.

او اضافه نمود: تهیه اطلس صنایع دستی نیز اهمیت فراوانی دارد. با تهیه اطلس، موضوعات و مسائل مرتبط با صنایع دستی به شکل بهتری ثبت خواهد شد.

طیبه عزت الهی نژاد، انسان شناس و عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت حضور فراگیر افراد و هنرمندان در جشنواره صنایع دستی فجر گفت: سازوکار و برنامه ریزی ها باید بگونه ای باشد تا شرایط حضور همه افراد به شکل بسیار مناسبی فراهم گردد.

در ادامه این جلسه، رئیس و اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر درباره مدلهای مختلف برگزاری این دوره از جشنواره با یکدیگر گفت و گو و راهکارهای اجرایی را آنالیز کردند.

منبع: همگردی

به "آنالیز تمهیدات لازم برای جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تمهیدات لازم برای جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید