تاب آوری فاجعه بار تهران در برابر زلزله ؛ همه زیرساخت ها فرومی ریزند یا... ، وقوع زلزله های کوچک خوب است یا بد؟

به گزارش وبلاگ دریا، رئیس مرکز پیش بینی زلزله ضمن شرح درباره خطر زلزله در تهران و اندازه تاب آوری این شهر گفت: 6 سال قبل درخواست همکاری با اپراتورهای تلفن همراه دادیم که هشدار زلزله را اعلام نمایند ولی همکاری لازم با ما نشد و گفتند آنالیز می کنیم.

تاب آوری فاجعه بار تهران در برابر زلزله ؛ همه زیرساخت ها فرومی ریزند یا... ، وقوع زلزله های کوچک خوب است یا بد؟

به گزارش وبلاگ دریا، مهدی زارع رئیس مرکز پیش بینی زلزله گفت: زلزله چند روز قبل ورامین نشان دهنده فعال شدن گسل پیشوا است. در واقع زلزله 20 تیر 1402 در گسل ایوانکی و زلزله 12 مرداد 1402 که به فاصله دو هفته از هم اتفاق افتاده کمتر از 4 ریشتر بوده اند. هر دوی این زلزله ها را جمعیت قابل ملاحظه ای حس کردند.

  • زلزله امروز تهران روی کدام گسل بود؟ | نگرانی از گسلی که صدها سال است خاموش بوده | تخریب یک مسجد تاریخی که 6/5 قرن پیش بازسازی شده بود

وقوع زلزله های کوچک خوب است یا بد؟

این زلزله شناس در ادامه بیان نمود: مطالعات 20 سال اخیر نشان می دهد که بیشتر زلزله ها به بزرگای 4 ریشتر در شمالی شرقی تهران و بخش های جنوب تهران اتفاق افتاده اند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این زلزله های کوچک خوب است یا بد بیان نمود: این زلزله ها نشانه دهنده خروج انرژی از گسل ها است و مهمترین پیغام زلزله های کوچک فعال بودن گسل های شمال تهران، گسل پردیسان، گسل ایوانکی، گسل پیشوا و گسل کهریزک است. بخشی از انرژی این گسل ها با این زلزله ها تخلیه می گردد.

اقدامات ایمنی در 30 سال اخیر متناسب با توسعه شهر تهران نبوده

وی ادامه داد: بین گسل های فعال و پرخطر تهران با منطقه ها خطرپذیر یک هماهنگی وجود دارد و در 30 سال اخیر اقداماتی که برای توسعه شهر تهران اجرا شده متناسب آن از نظر ایمنی تهران توسعه پیدا ننموده است.

رئیس مرکز زلزله شناسی کشور اضافه کرد: بخش هایی از بافت فرسوده نوسازی شده اند، ولی وقتی شهر توسعه پیدا می نماید باید امکانات لازم برای مقابله با بحران هم به تناسب توسعه یابد. به عنوان مثال عمده بیمارستان های تهران در شمال و جنوب هستند و اگر در شرق و غرب تهران حادثه ای رخ دهد با مشکل روبرو می شویم.

وی اضافه کرد: شکل شهر عوض شده و در بعضی منطقه ها بافت اضافه شده است و در خیلی از آن ها مخصوصا در جنوب تهران مجتمع هایی ساخته شده که باعث شده تمرکز جمعیتی در جنوب و مرکز قرار گرفته اند.

حتی در زلزله های میانه هم تاب آوری ما خوب نیست

این استاد زلزله شناسی در پاسخ به این سوال که چقدر در برابر زلزله 7 و نیم ریشتر تاب آوری داریم، گفت: اگر این زلزله رخ دهد تاب آوری خیلی بالایی مخصوصا در داخل تهران نداریم. در اساس یک شبیهه سازی اگر زلزله ای به عنوان مثال در ورد آورد تا 7 و نیم ریشتر رخ دهد بخش هایی از شمال شهر تهران درگیر می شوند.

این زلزله شناس در ادامه با بیان اینکه حتی در زلزله های میانه هم تاب آوری ما خوب نیست خاطر نشان کرد: مقدار تاب آوری تهران در برابر زلزله بین 9 تا 20 درصد است یعنی بیشتر زیر ساخت ها اگر به به طور کامل فرو نریزند خسارت زیادی خواهند دید. متاسفانه مقدار ریسک ما بالا است.

هنوز سامانه هشدار پیش هنگام زلزله نداریم/ اپراتورهای تلفن همراه همکاری نکردند

زارع ادامه داد: تهران یکی از مهمترین شهرهای جهان است که در کنار استانبول، اوزاکا، توکیو و... در معرض خطر زلزله است. سابقه مطالعه مدرن زلزله تهران حداقل 50 سال است. از 30 سال پیش آغاز کردیم و پژوهشگاه زلزله شناسی هم اکنون 37 ایستگاه لرزه نگاری دارد، ولی ترکیه از 20 سال قبل آغاز نموده و 500 ایستگاه لرزه نگاری دارد. در شهرداری و سازمان مدیریت بحران یک شبکه لرزه نگاری داخل شهر دارد و پایش خوبی از زلزله های شهری انجام می دهند، ولی هنوز سامانه هشدار پیش هنگام زلزله را نداریم. تمام سیستم ها طراحی شده، ولی هنوز شبکه لرزه نگاری را نداریم.

وی ادامه داد: سامانه ای هوشمند 3 سال قبل در آمریکا به وسیله گوگل رونمایی شد که زودتر از وقوع زلزله به مردم هشدار می دهد و در حال توسعه در جهان است. 6 سال قبل درخواست همکاری با اپراتورهای تلفن همراه دادیم که هشدار زلزله را اعلام نمایند، ولی همکاری لازم با ما نشد و گفتند آنالیز می کنیم.

هشدار زلزله؛ ضرورت یا فقط عامل استرس؟

زارع در ادامه در پاسخ به این استدلال که گفته می گردد مردم با دریافت هشدار زلزله دچاتر استرس می شوند گفت: می توانیم تنظیم کنیم که اتفاقات خیلی شدید به اطلاع مردم رسانده گردد و بعلاوه با اموزش و اطلاع رسانی از شدت استرس بکاهیم. در ژاپن شبکه های مدرنی دارند که به مردم هشدار لازم را می دهد و بیشترین مطالعات در زمینه زلزله در این کشور اجرا شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "تاب آوری فاجعه بار تهران در برابر زلزله ؛ همه زیرساخت ها فرومی ریزند یا... ، وقوع زلزله های کوچک خوب است یا بد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاب آوری فاجعه بار تهران در برابر زلزله ؛ همه زیرساخت ها فرومی ریزند یا... ، وقوع زلزله های کوچک خوب است یا بد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید