تغییرات اقلیمی عامل معین کننده رونق یا رکود گردشگری

به گزارش وبلاگ دریا، خبرنگاران : دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: گردشگری می تواند یکی از منابع اصلی درآمدی کشور به شمار آید، اما عواملی این موضوع را تحت الشعاع قرار داده که مهم ترین آن ها تغییرات اقلیمی است.

تغییرات اقلیمی عامل معین کننده رونق یا رکود گردشگری

محسن طباطبایی مزدآبادی, دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفت وگو با تسنیم در رابطه با اثرات تغییر اقلیم بر دنیاگردی اظهار کرد: دنیاگردی می تواند یکی از منابع اصلی درآمدی کشور به شمار آید، اما عواملی این موضوع را تحت الشعاع قرار داده که مهم ترین آن ها تغییرات اقلیمی است. تغییرات اقلیمی همیشه بر کاهش یا افزایش دنیاگردی در این صنعت تأثیر بسزایی دارند.

وی با اشاره به اینکه تعداد کثیری از دنیاگردان مقصد خود را با توجه به شرایط اقلیمی انتخاب می نمایند, گفت: نظر می رسد که اقلیم و شرایط جوی منطقه ها دنیاگردی مهم ترین عامل در تغییر و یا معین مکان گردش برای دنیاگرد به شمار میرود.

متغیرهای اقلیمی مؤثر بر صنعت دنیاگردی

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در رابطه با متغیرهای اقلیمی مؤثر بر صنعت دنیاگردی شرح داد: متغیرهای اقلیمی شامل درجه حرارت، اندازه بارندگی و اندازه انتشار دی اکسید کربن، تأثیر منفی بر تعداد دنیاگردان خارجی ورودی به شهرهای ایران داشته است؛ به طوری که مطابق نتایج به دست آمده یک درصد افزایش در متغیرهای اقلیمی دما، بارندگی و انتشار دی اکسید کربن، به ترتیب سبب کاهش 0.23, 1.11 و 0.45 درصد در اندازه دنیاگردان خارجی شده است.

طباطبایی ضمن اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی و دنیاگردی رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند,گفت: تغییر اقلیم نه تنها بر جذابیت مقاصد دنیاگردی به وسیله ایجاد تغییرات در منابع دنیاگردی تأثیر می گذارد، بلکه بر تجربه مکان های سفر نیز تأثیر گذاشته که در نهایت بر تصمیم برای بازدید مجدد و دنیاگردان بالقوه اثرگذار خواهد بود. تغییرات در تقاضای دنیاگردی به طور مستقیم بر اقتصاد تأثیر می گذارد و به همین جهت درک رابطه بین تغییر اقلیم و تقاضای دنیاگردی از جنبه های مالی, نقش مهمی در توسعه پایدار در صنعت دنیاگردی دارد.

درجه حرارت، نقش معین نماینده ای در تصمیم گیری برای مقاصد دنیاگردی دارد

وی ادامه داد: یافته ها حاکی از آن است که درجه حرارت، نقش معین نماینده ای در تصمیم گیری برای مقاصد دنیاگردی دارد به طوری که در سراسر دنیا، دمای میانه ایده آل برای بخش عمده ای از دنیاگردان حدود 21 درجه سانتی گراد است. تغییرات قابل توجه در درجه حرارت و بارندگی به طور جدی بر عملکرد مختلف قطب های دنیاگردی تأثیر می گذارد؛ به عنوان مثال افزایش دما باعث ذوب شدن یخچال های طبیعی، تغییرات در تنوع گونه های گیاهی، کاهش منطقه ها طبیعی زیستگاه ها و حتی انقراض گونه ها می گردد.

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به تجربه دنیای در رابطه با تغییرات اقلیمی اظهار کرد: به عنوان مثال خشکسالی شدید در سال 2002 منجر به آتش سوزی جنگلی در کلرادو شد و به همین علت سفر به این منطقه با محدودیت روبه رو شد و کلرادو بخش اعظمی از دنیاگردان خود را از دست داد.

طباطبایی اعلام کرد: دنیاگردان ترجیح می دهند به مقاصد دنیاگردی با دمای معتدل سفر نمایند. کاهش کیفیت محیط زیست و انتشار آلاینده ها نیز به عنوان سایر مؤلفه های مؤثر در کاهش اندازه ورود دنیاگردان محسوب شده و دارای اثرات منفی بر تقاضای دنیاگردی است.

منبع: توریسم آنلاین

به "تغییرات اقلیمی عامل معین کننده رونق یا رکود گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات اقلیمی عامل معین کننده رونق یا رکود گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید