جوش پیشانی، دلیل و درمان های آن

به گزارش وبلاگ دریا، چند نفر را می شناسید که هنگام آماده شدن برای مهمانی، متوجه یک برآمدگی بزرگ و بدریخت روی پیشانی یا دقیقاً نوک دماغش نشده باشند؟ کافیست یک بار قبل از خواب صورتمان را تمیز نکنیم، اجازه دهیم مواد آرایشی و آلودگی روی صورتمان بماند یا سس مایونز یا تخمه آفتاب گرادن بخوریم. در این صورت جوش پیشانی همواره آماده است تا ما را غافلگیر نمایند. در این مقاله از بلاگ خبرنگاران سعی می کنیم دلیل جوش زدن در پیشانی و سایر نقاط بدن را آنالیز کنیم و راه های درمان آن را آنالیز کنیم.

جوش پیشانی، دلیل و درمان های آن

چرا جوش پیشانی می زنیم؟

پوست صورت و مخصوصاً پیشانی، بیشتر در معرض انواع آلودگی و نور خورشید است. در نتیجه احتمال ایجاد آکنه در این بخش از صورت بیشتر است. انواع جوش پیشانی صورت می توانند از نوع التهابی یا غیر التهابی باشند. به طور قطعی نمی توان گفت که علت جوش زدن در افراد مختلف چیست اما دسته ای از عوامل را برای آن معرفی نموده اند.

با آغاز دوره بلوغ، نوجوان ها اولین تجربه حضور جوش پیشانی، گونه ها، کمر و حتی روی بدنشان پیدا می نمایند. این مسئله عموماً به علت به هم خوردن سطح هورمون ها در بدن است. پزشکان می گویند که افزایش هورمون آندروژن سبب افزایش چربی سطح پوست می گردد. البته دلایل دیگری هم وجود دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

رژیم غذایی نامناسب

بسیاری از مسائل پوستی از جمله آکنه و جوش پیشانی به علت نداشتن رژیم غذایی نامناسب با سوخت وساز بدن رخ می دهند. گفته می گردد مصرف دائم مواد غذایی که کربوهیدرات بالایی دارند یا چرب هستند، احتمال بروز آکنه را افزایش می دهد. بنابراین اگر پوست مستعد جوش دارید، موادی مانند شکلات، کره، آجیل، تخم مرغ، شکر، سس چرب را از رژیم غذایی خودتان کنار بگذارید یا حداقل به طور کنترل شده مصرف کنید.

حتما بخوانید: روش های درمان جوش روی بینی

محصولات بهداشتی مو

مو دقیقاً در قسمت بالای پیشانی قرار گرفته است و دیده شده که استفاده از محصولات مختلف مثل روغن و واکس و ژل مو، جوش پیشانی را افزایش می دهد.

آلودگی

در طول روز پوست صورت در معرض انواع آلودگی قرار می گیرد. گرد و غبار و ذرات معلق در هوای اطراف ما روی سطح پوست می مانند و در صورت مسدود شدن منافذ پوست، آکنه و جوش ظاهر می گردد. بعلاوه اگر آلودگی های محیطی به وسیله زخم به لایه های پوست نفوذ نمایند، می توانند باعث التهابات پوستی مثل جوش پیشانی صورت شوند.

باکتری و عفونت

بعضی از باکتری های غیرهوازی می توانند باعث آکنه شوند. این باکتری ها به صورت طبیعی در زیر پوست قرار دارند و جمع شدن آن ها در یک نقطه باعث بسته شدن منافذ پوست می گردد.

شست وشوی زیاد پوست

یک اعتقاد غلط که البته در بین خیلی از افراد رایج است، این است که شست وشوی مکرر پوست با محلول ها و مواد بسیار قوی باعث کم شدن جوش و آکنه می گردد. باید بدانید که شستن زیاد پوست می تواند باعث تحریک بیشتر غدد چربی و در نتیجه افزایش جوش در سطح بدن گردد.

لباس نامناسب

لباس مستقیماً با پوست شما در تماس است. به همین علت توصیه می گردد از لباس هایی بهره ببرید که از جنس نخ باشند و برای پوست ایجاد حساسیت و جوش ننمایند. لباس های پلاستیکی به مرور زمان پوست شما را تحریک می نمایند و علاوه بر آن باعث تعرق پوست و رشد باکتری و قارچ می شوند. برای مثال استفاده از کلاه نامناسب، احتمال ظهور جوش پیشانی را افزایش می دهد.

حتما بخوانید: درمان جوش صورت

استرس

استرس می تواند تعادل هورمون های بدن را به هم بزند و باعث افزایش ترشح چربی در پوست گردد. به علاوه، استرس معمولاً باعث نامنظم شدن خواب می گردد و این هم علت دیگری برای به وجود آمدن جوش پیشانی صورت است.

بیماری

گاهی اوقات وجود جوش در نقاط مختلف بدن، نشانه ای از یک بیماری است. یکی از شایع ترین بیماری هایی که باعث ایجاد جوش بر روی صورت می گردد کبد چرب است. نقش بدن در کبد، پاک سازی آن از سموم مختلف است. هنگامی که کبد مجبور است فعالیت زیادی داشته باشد یا در عملکردش اختلالی رخ می دهد، نشانه های آن به صورت آکنه و اگزما در بدن پدیدار می گردد.

انواع جوش پیشانی

برای درمان جوش پیشانی صورت ابتدا باید تشخیص دهیم که با چه نوعی از جوش سروکار داریم. جوش ها انواع مختلفی دارند.

جوش های التهابی

  • پاپول: کوچک، برآمده و به رنگ قرمز هستند. دستکاری آن ها باعث زخم شدن پوست می شوند.
  • ندول: ظاهر بزرگ و متورمی دارند و در عمق پوست قرار دارند.
  • کیستیک: ضایعات بزرگ و چرکی هستند و در صورت لمس بسیار دردناکند.
  • پاسچول: جوش های برجسته ریز که چرک سفید یا زردرنگ دارند.

جوش های غیرالتهابی

  • جوش سر سیاه: حاوی سلول های مرده که به رنگ سیاه در آمده اند و منافذ باز دارند.
  • جوش سر سفید: منافذ آن ها بسته است و در صورت وجود باکتری یا سلول مرده در منافذ پوست ایجاد می شوند.

درمان انواع جوش پیشانی

برای از بین بردن کامل آکنه و جوش احتیاج به یک درمان مستمر و پایدار داریم. یک درمان موثر از بروز جوش های تازه نیز جلوگیری می نماید. برای برطرف جوش های سر سفید سعی کنید از داروهایی حاوی ماده بنزوئیل پروکساید یا سالیسیلیک اسید بهره ببرید. این مواد باعث می شوند که باکتری های عامل آکنه از بین بروند و چربی پوست شما نیز کنترل می گردد. برای درمان ندول ها و کیست ها و بعلاوه جوش هایی که در اثر بیماری به وجود آمده اند باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

درمان جوش پیشانی صورت در خانه

اگر پوست شما آکنه های ملایمی دارد و احتیاجی به مشورت با پزشک متخصص نمی بینید می توانید راه های زیر را امتحان کنید:

  • یخ: استفاده از یخ یاری می نماید تا غدد ترشح چربی منقبض شوند و جوش بیش تر از آن ملتهب و آلوده نگردد.
  • بخور: بخور گرم منافذ پوستی را باز می نماید و سلول های مرده و چربی های پوست را از منافذ آن خارج می نماید. بخور سرد بعد از اصلاح صورت به شدت توصیه می گردد.چرا که به سرعت منافذ پوست را می بندد و مانع ورود باکتری و آلودگی به پوست می گردد.
  • خیار: می توانید با استفاده از خیار یک ماسک برای صورت بسازید. قراردادن این ماسک به مدت چند دقیقه روی صورت، باعث پاکسازی منافذ پوست می گردد.
  • مصرف روزانه 8 تا 10 لیوان آب در روز، موجب هیدراته شدن بدن شما می گردد و هم به درمان جوش ها یاری می نماید و هم از ایجاد جوش تازه جلوگیری می نماید.
  • درمان دارویی جوش
حتما بخوانید: از بین بردن چروک صورت

توجه داشته باشید که اگر از روش های خانگی یاری گرفتید و بعد از 4 هفته همچنان جوش ها باقی مانده بودند، ضروری است تا از یک متخصص پوست یاری بگیرید. دارو هایی که برای آکنه تجویز می گردد معمولاً شامل کورتیکواستروئیدها، ضد میکروب ها، آنتی بیوتیک، رتینوئید و قرص های هورمونی ترکیبی هستند.

کلام آخر

وجود جوش پیشانی چیز عجیبی نیست. البته درمان آن ضروری است. چراکه در صورت عدم درمان، ممکن است بافت پوست آسیب ببیند. جوش های پوستی یک شبه به وجود نیامده اند و نباید انتظار داشت که بلافاصله بعد از آغاز درمان، از بین بروند. از قلم نیاندازید که رمز ریشه کن شدن آکنه، مراقبت روزانه از پوست و داشتن سبک زندگی سالم است.

منبع: اسنپ مارکت

به "جوش پیشانی، دلیل و درمان های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوش پیشانی، دلیل و درمان های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید