خبرنگاران مسائل کارگاه های قالیشویی قزوین در آستانه نوروز

به گزارش وبلاگ دریا، قزوین-خبرنگاران- شیوع ویروس کرونا و رشد قارچ گونه برخی قالیشویی های بدون مجوز در مناطق مختلف استان و فعالیت برخی سودجویان موجب کسادی بازار قالیشویی های مجاز شده است.

خبرنگاران مسائل کارگاه های قالیشویی قزوین در آستانه نوروز

به گزارش وبلاگ دریا، داستان قالیشویی که زمانی با آب زلال چشمه و رود و سپس با آب لوله کشی خانه ها در میان کوچه، حیاط و پشت بام انجام می شد حالا به شکل جدید خود یعنی مراکز قالی شویی رسیده است.

در چند سال گذشته با رشد و توسعه زندگی ماشینی و کوچک تر شدن فضای منازل، دیگر در اسفند ماه اثری از تصاویر رنگین قالی، قالیچه و گلیم های شسته شده در کوچه و خیابان های شهر دیده نمی شود.

همینطور اقبال مردم نیز رنگ عوض کرده و بالغ بر 70 درصد از جمعیت استان قزوین ترجیح می دهند که فرش و موکت خود را برای شست وشو، تحویل کارگاه های قالیشویی بدهند تا به روش صنعتی و ماشینی شسته شوند.

قالیشویی از مشاغلی است که پررونق ترین روزهای خود را در روزهای پایانی سال می گذارند و باید کسادی بازار خود را در طول سال با پرکاری آخرسال جبران کند.

در این میان شیوع ویروس کرونا و رشد قارچ گونه بعضی قالیشویی های بدون مجوز در مناطق مختلف استان قزوین و سودجویانی که این روزها برای کسب سود بیشتر به بازار قالیشویی روی آورده اند موجب کسادی بازار قالیشویی های مجاز شده است.

کاهش 60 تا 70 درصدی درآمد قالیشویی ها

ساجد عرب مدیر یکی از واحدهای قالیشویی در قزوین در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ دریا، گفت: افزایش بی رویه قیمت مواد شوینده، یکی از مهمترین مسائل صنف قالیشویی ها است.

وی با بیان اینکه کرونا و تورم دست به دست هم داده اند تا مراکز شست وشوی قالی، به مرز تعطیلی کشانده شوند، اضافه کرد:هر ظرف مواد شوینده در سال گذشته، با قیمت 9 هزار تومان عرضه می شد اما امروزه مجبور هستیم آن را با کیفیت پایین تر و با قیمت 30 هزار تومان خرید کنیم.

عرب بیان کرد: موادی چون کلر، آب ژاول و هیدرو هم متناسب با نرخ دلار افزایش قیمت پیدا کرده است.

وی گفت: حالِ کارگاه های قالیشویی استان قزوین خوب نیست چراکه کار قالیشویی ها فصلی بوده و بیشتر خدمات ارائه شده توسط کارگاه های شست وشوی قالی، تک محصولی است بنابراین در فصولی که تقاضای مردم برای شستن فرش خیلی کم می شود با مشکل ناتوانی در پرداخت حقوق و حق بیمه تامین اجتماعی سهم کارفرما روبرو هستیم.

عرب شرح داد: فعالیت قالیشویی های فاقد جواز کسب نیز از دیگر مسائل این صنف است به ویژه در ایامی مانند اسفند که پیک کاری قالیشویی هاست، تعداد کارگاه های بدون مجوز به صورت قارچ گونه رشد قابل توجهی پیدا می کند.

به گفته وی در آستانه سال نو و فصل بهار و آغاز خانه تکانی، بازار کارگاه های قالیشویی غیرمجاز و بدون مجوز داغ و موجب کسادی بازار قالیشویی های مجاز و رسمی می شود.

عرب اضافه کرد: همچنین شیوع کرونا به دلیل ایجاد رعب و وحشت در بعضی شهروندان، بازار قالیشویی ها را کساد کرده و حدود 60 تا 70 درصد از درآمدهای آنها را کاهش داده است.

وی گفت: بسکمک از قالیشویی ها در پرداخت حقوق کارگران با مشکل روبرو هستند و حتی بعضی از کارگاه ها در قزوین نیروهای خود را تعدیل کرده و در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند.

فعالیت قالیشویی های بدون مجوز در قزوین

حسین احمدی یکی دیگر از مدیران واحدهای قالیشویی در قزوین گفت : امروزه علاوه بر موضوع ویروس کرونا، بعضی از قالیشویی های که با تبلیغات فراوان در قزوین کار می نمایند دارای مجوز نیستند و بیشتر از شهرهای اطراف و دیگر مشاغل به این حرفه روی آورده اند.

وی از مردم استان قزوین خواست تا فریب تبلیغات این قالیشویی ها را نخورند و اگر به دنبال کار با کیفیت هستند به سوابق این کارگاه ها توجه نمایند.

احمدی یادآورشد: قالیشویی هایی که شب عید قارچ گونه سبز می شوند بدون شک بعد از تعطیلات نوروزی نیز کارگاه خود را جمع می نمایند.

وی نظارت بر قالیشویی های بدون مجوز را وظیفه اتحادیه دانست و گفت: مسوولیت جلوگیری از فعالیت این کارگاه ها با اتحادیه قالیشویی است که باید با کمک دستگاه قضایی با متخلفان برخورد قانونی داشته باشد.

مراکز قالیشویی نیاز به حمایت های دولتی دارند

مجید پورحاجی یکی دیگر از اعضای صنف قالیشویی در مورد مسائل این صنف، به خبرنگار وبلاگ دریا گفت: همخوانی نداشتن افزایش نرخ خدمات قالیشویی با هزینه های مواد اولیه و دستمزد کارگران از مسائل واحدهای مجاز شست و شوی قالی است.

وی اضافه کرد: البته در کنار این معضلات، بیماری کرونا باعث شده است تا دو سال پیاپی در پررونق ترین ماه سال، تعداد زیادی از مشتریان خود را از دست بدهیم.

پور حاجی شرح داد: کم شدن مراسم، جشن ها و رفت و آمدها و از همه مهمتر ترس از سرایت و انتقال کرونا، تاثیر زیادی بر روی کار ما گذاشته است.

وی گفت: بسکمک از شهروندان، به دلیل ترس از سرایت بیماری کرونا از شست و شوی فرش خود، اجتناب می نمایند، در حالیکه مواد مورد استفاده در مراکز قالیشویی، همگی ضدعفونی نماینده هستند و ویروس کرونا با شست وشوی فرش ها منتقل نمی شود.

وی بیان کرد: مراکز قالیشویی همچون سایر مراکز مورد تهدید از سوی ویروس کرونا، نیازمند حمایت های دولتی است.

مهمترین مشکل اتحادیه فرش، تصویب نشدن به موقع نرخ نامه است

حمید خارکن رییس اتحادیه فرش و تزیینات استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ دریا اضافه کرد: هر ساله صنف قالیشویان با مسائلی گریبانگیر بوده که تا به امروز اقدامی جهت بهبود آن از سوی دستگاه های مرتبط صورت نگرفته است.

وی شرح داد: مهمترین مسئله ای که در این صنف وجود دارد، تصویب نشدن به موقع نرخ نامه است در حالی که رشد نرخ تورم در کشور 30 تا 40 درصد بوده، افزایش نرخ برای خدمات قالیشویی 10 تا 15 درصد اعلام شده است.

خارکن با بیان اینکه با این میزان افزایش نرخ، ادامه فعالیت برای قالیشویی ها مشکل است، اضافه کرد: با توجه به اینکه ما هر ساله شاهد افزایش قیمت مواد اولیه بیشتر از 15 درصد هستیم اگر افزایش 40 درصدی دستمزد را هم در نظر بگیریم؛ مشخص می شود که نرخ نامه صنف قالیشویی ها با تورم موجود در جامعه فاصله زیادی دارد.

وی گفت: یکی از مسائلی که هر ساله این اتحادیه با آن درگیر است؛ رشد فعالیت قالیشویی و مبل شویی های غیرمجاز در سطح شهر است که متاسفانه به رغم نامه نگاری و پیگیری های صورت گرفته، سازمان های نظارتی در برخورد جدی با متخلفان کم لطفی می نمایند.

خارکن با بیان اینکه شهر قزوین دارای 28 واحد قالیشویی و 6 واحد مبلشویی مجاز و دارای پروانه کسب در سطح شهر است؛ اضافه کرد: شهروندان تنها به قالیشویی های معتبر و دارای جواز مراجعه نمایند تا در صورت بروز مسائلی از جمله سرقت یا پارگی فرش، شکایات آنان قابل پیگیری و رسیدگی باشد.

وی گفت: همچنین شهروندان قزوینی می توانند برای استعلام و رسیدگی به شکایات خود با مراکز قالیشویی و مبلشویی با تلفن های 33332723 و 33321263 تماس بگیرند.

تورم و گرانی در کنار پیامدهای اپیدمی ویروس کرونا، باعث شده تا هر صنف و شغلی با آسیب، ضرر و زیان روبرو شود به ویژه کارگران زحمتکش که در هر رسته و حرفه ای بیشتر متحمل سختی های مضاعف کرونا شده اند.

خیلی از خانواده ها به دلیل نگرانی از سرایت این ویروس و همچنین کم رنگ شدن دید و بازدیدها و رفت و آمدهای هرساله، خانه تکانی را جدی نمی گیرند که همین موضوع در آستانه نوروز موجب سخت شدن امرار معاش بعضی مشاغل مانند کارگران قالیشویی شده، داستانی که از اسفند سال گذشته آغاز شده و هنوز پایانی برای آن نوشته نشده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران مسائل کارگاه های قالیشویی قزوین در آستانه نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مسائل کارگاه های قالیشویی قزوین در آستانه نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید