خبر خوش برای اصفهانی ها ؛ آب به گاوخونی رسید

به گزارش وبلاگ دریا، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: روان آب ها و سیلاب های اخیر حاصل بارندگی های روزهای گذشته سبب رسیدن آب به تالاب بین المللی گاوخونی شده است.

خبر خوش برای اصفهانی ها ؛ آب به گاوخونی رسید

به گزارش وبلاگ دریا، محمود چیتیان، روز یکشنبه گفت: در پی افزایش خروجی سد زاینده رود برای تخصیص آب برای آبیاری کشت کشاورزان و پس از آن بارش های گسترده در منطقه، روان آب های متعددی در منطقه ایجاد شد که توانست بخشی از تالاب را تَر کند.

وی ادامه داد: اندازه آب وارد شده به تالاب هنوز محاسبه نشده اما تخمین ما حدود چهار میلیون مترمکعب است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان در باره کاهش خروجی سد زاینده رود برای اتمام دوره اول آبیاری مزارع شرق استان نیز توضیح داد: زمان این اقدام هنوز تعیین نشده است.

تالاب بین المللی گاوخونی واقع در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب های ایران محسوب می گردد و در طول تاریخ و پیش از شروع خشکسالی های اخیر علاوه بر ایجاد فضای فرحبخش در شرق استان، مامن پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع عایدی و آسایش ساکنان این منطقه بود اما بدلیل جلوگیری از ورود آب زاینده رود در معرض خشکی کامل نهاده شد.

این تالاب به وسعت 476 کیلومترمربع در 167 کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه های شنی واقع شده است.

برداشت بی رویه و غیرقانونی در بالادست، کاهش آب ورودی، تغییر اقلیم و خشکسالی و تامین نشدن حقابه طبیعی از چالش هایی عنوان می گردد که حیات این تالاب را به خطر انداخته و به گفته کارشناسان، ادامه این روند می تواند تالاب گاوخونی را به کانون فراوری گرد و غبار تبدیل کند و تا شعاع زیادی را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین تامین حقابه آن ضروریست.

کنوانسیون تالاب های دنیا(کنوانسیون رامسر)، شهر ورزنه در جوار تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان را بطور رسمی برای یک دوره سه ساله بعنوان شهر تالابی معرفی کرد و نام آن در وبسایت این کنوانسیون به ثبت رسید.

منبع: همشهری آنلاین

به "خبر خوش برای اصفهانی ها ؛ آب به گاوخونی رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر خوش برای اصفهانی ها ؛ آب به گاوخونی رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید