دانشمندان بالاخره متوجه شدند که چرا مو ها سفید می شوند و شاید از این راه، روشی برای توقف تغییر رنگ موها پیدا گردد

به گزارش وبلاگ دریا، دانشمندانی که فولیکول های مو را در موش ها مطالعه می کردند، ممکن است انتها مکانیزمی را کشف نموده باشند که معین می نماید چگونه و چرا مو ها سفید می شوند، که می تواند روزی به راه های بالقوه جدیدی برای متوقف کردن یا معکوس کردن این روند منجر گردد.

دانشمندان بالاخره متوجه شدند که چرا مو ها سفید می شوند و شاید از این راه، روشی برای توقف تغییر رنگ موها پیدا گردد

ما از قبل می دانستیم که وقتی کمبود سلول های فراوری نماینده رنگدانه تخصصی به نام ملانوسیت ها رخ بدهد، مو ها سفید می شوند. اما ما هنوز به طور کامل نمی دانیم چرا یا چگونه این اتفاق می افتد یا راهی برای جلوگیری از آن وجود دارد یا نه.

یک مطالعه نو اکنون جزئیات بیشتری را اضافه نموده و در عین حال ایده های قبلی در خصوص چگونگی رشد ملانوسیت ها را به چالش می کشد.

ملانوسیت ها از سلول های بنیادی ملانوسیت (McSCs) در فولیکول مو مشتق می شوند و این سلول های بنیادی هستند که نوترین تحقیقات بر روی آن ها متمرکز شده است.

به نظر می رسد که با بالا رفتن سن، این پیش ساز های سلول های فراورینماینده رنگدانه در ناحیه ای به نام برآمدگی فولیکول گیر می نمایند و به تعداد کافی به ملانوسیت تبدیل نمی شوند تا رشته های در حال رشد مو را رنگی نمایند.

در آزمایش هایی که روی موش ها انجام شد، پس از یک فرآیند پیری اجباری، تعداد فولیکول های مو با McSCs در برآمدگی فولیکول از 15 درصد به تقریباً نصف افزایش یافت.

این سلول ها دیگر بازسازی نمی شدند یا به سلول هایی بالغ نمی شدند که می توانستند رنگدانه بسازند و در عوض به عنوان McSCs چسبیده بودند.

اگر چنین باشد، یک مسیر بالقوه برای معکوس کردن یا جلوگیری از سفید شدن موی انسان با یاری به سلول های گیر نموده برای حرکت دوباره بین محفظه های در حال رشد فولیکول مو پیدا شده است.

محققان دریافته اند که McSC ها، بر خلاف سایر انواع سلول های بنیادی، می توانند بین حالت سلول بنیادی خالص و حالتی که به عنوان حالت تقویت نماینده انتقال (TA) شناخته می گردد، جابه جا شوند: این یک حالت بینابینی بین یک سلول بنیادی و یک سلول ملانوسیت کامل است.

به نظر می رسد این حالت TA برای سلامت McSC و ادامه فراوری رنگ مو مهم است، اما محققان دریافتند که توانایی تبدیل به حالت TA به سیگنال هایی از مکان های خاص بستگی دارد .

محققان در مقاله خود نوشته اند: این نتایج مدل نوی را شناسایی می نماید که به موجب آن تمایززدایی، جزء جدایی ناپذیر نگهداری سلول های بنیادی هموستاتیک است و نشان می دهد که تعدیل تحرک McSC ممکن است نشان دهنده رویکرد نوی برای جلوگیری از سفید شدن مو باشد.

به عبارت دیگر، سلول های بنیادی مزانشیمی می توانند برای تغییر حالت ها به روش هایی حرکت نمایند که سایر سلول های بنیادی این کار را نمی نمایند و به نظر می رسد که این تحرک و این انعطاف پذیری برای ادامه فراوری ملانین به وسیله ملانوسیت ها لازم است.

برای رشد مو؛ انتقال سلول های بنیادی فولیکول مو ه سلول های فولیکولی لازم نیست .پس مو ها علیرغم سفید شدن، می توانند رشد نمایند.

البته ژنتیک و سطوح استرس نیز در سفید شدن مو به موازات افزایش سن، موثر است.

این یافته ها نشان می دهد که تحرک سلول های بنیادی ملانوسیت و تمایز برگشت پذیر، کلید حفظ سلامت و رنگ گرفتن مو هستند.

این تحقیق در Nature منتشر شده.

منبع: یک پزشک

به "دانشمندان بالاخره متوجه شدند که چرا مو ها سفید می شوند و شاید از این راه، روشی برای توقف تغییر رنگ موها پیدا گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان بالاخره متوجه شدند که چرا مو ها سفید می شوند و شاید از این راه، روشی برای توقف تغییر رنگ موها پیدا گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید