دانلود فیلم سینمایی سمفونی نهم؛ نبرد عشق و مرگ!
به گزارش وبلاگ دریا، فیلم سینمایی سمفونی نهم به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا هنرمند بعد از اکران در پاییز سال 1398 چند روزی است که وارد شبکه نمایش خانگی شده است.
برای خرید قانونی و دانلود حلال فیلم سینمایی سمفونی نهم اینجا کلیک کنید
اولین نمایش این فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر رخ داد و این فیلم در پنج رشته فنی از جمله بهترین تدوین، بهترین چهره پردازی و بهترین جلوه های ویژه میدانی نامزد دریافت سیمرغ شد که در نهایت به هیچ یک دست نیافت.
این فیلم دهمین فیلم سینمایی کارگردان خوش نام و کم کار آن است که با وجود ساخت سریال ها و فیلم های سینمایی پر بیننده و با کیفیت مدت ها از کارگردانی در این عرصه ها دور بود.
محمدرضا هنرمند کارگردان سمفونی نهم کیست؟
در کارنامه محمدرضا هنرمند فیلم های سینمایی کمدی قابل توجه و ماندگاری همچون مرد عوضی (1376)، مومیایی 3 (1378) و عزیزم من کوک نیستم (1380) به چشم می خورد همین طور سه سریال کاکتوس (1377-1383)، زیر تیغ (1385) و آشپزباشی (1388) هر کدام جزء سریال های محبوب و پربیننده تلوزیون محسوب می شوند.
این فیلم به تهیه نمایندگی زینب تقوایی و نویسندگی محمدرضا هنرمند و حامد افضلی است که در زمان اکرانش با شکست در گیشه روبرو شد. هرچند سازندگان این فیلم حوادث ناامید نماینده شش ماهه دوم سال 1398 را مهمترین عامل شکست تجاری این فیلم می دانند.
از جمله حواشی این فیلم می توان به بودجه 5 میلیارد تومانی ای که صرف ساخت این فیلم شده است و همینطور صحنه هایی از فیلم که مدتی در فضای مجازی دست به دست شد یاد کرد. همینطور به گفته سازندگان این فیلم در سمفونی نهم برای اولین بار چهره کوروش عظیم در سینمای ایران به تصویر کشیده می گردد.
بازیگران سمفونی نهم چه کسانی هستند؟
حمید فرخ نژاد، ساره بیات، محمدرضا فروتن، پژمان بازغی، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی، هدی زین العابدین، منوچهر آذر، مارین ون هولک، الهام نامی و حمیدرضا مولانا در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند و هومن بهمنش نیز فیلمبرداری سمفونی نهم را به عهده داشته است.
داستان فیلم سمفونی نهم چیست؟
فیلم ماجرای آخرین ماموریت ملک الموتی با بازی حمید فرخ نژاد است که قبل از دریافت جان آخرین قربانی اش (ساره بیات) مدتی با او همراه می گردد و با مرور خاطرات چند هزار ساله اش به درک بهتری از عشق می رسد و در نهایت خود نیز آدمی و زمینی می گردد مدتی بعد توسط ملک الموتی دیگر جان می بازد.
فیلم با خاطره گویی ملک الموت شوخ طبع و خون سردش آغاز می گردد که از روز مرگ کوروش هخامنشی بعد از جنگ با سکا ها و زخمی شدنش می گوید. با برگشت به زمان حال و رسیدن به دستان راحیل (ساره بیات) و قصدش برای دفن همسر تازه گذشته اش در روستایی که وصیت نموده است فیلم به صورت متوالی میان خاطرات کهن ملک و الموت و جاده پیش روی راحیل به تناوب در رفت و برگشت قرار می گیرد.
ملک الموت از ساعات آخر هیتلر و نظر بازی هایش با اوا براون، همسر هیتلر، تا کشته شدن رابعه بنت کعب (نخستین شاعر زن پارسی گوی) می رود و به قتل امیر کبیر در حمام فین می رسد و در نهایت با گریزی به کشته شدن بردیا (فرزند کوروش) به دست برادرش کمبوجیه به زمان حال می رسد.
سمفونی نهم در باره عشق و مرگ است. موضوعی که دستمایه بسیاری از فیلم های خوب و بد سینمایی بوده است. حضور کاراکتر ملک الموت در فیلم نیز موضوعی است که پیش از این بار ها در سینمای ایران و دنیا دیده شده است. حمید فرخ نژاد در قالب ملک الموتی خونسرد و در عین حال شوخ و شنگ که حوصله سر کله زدن با هیتلر یا همسرش را ندارد و یا از لج بازی امیر کبیر ناراضی است و سعی می نماید او را نجات دهد بازی جالبی را ارائه می دهد. پیش از فرخ نژاد بازیگران دیگری هم در سینمای ایران در این قالب ایفای نقش نموده اند که نتیجه چشم گیری هم از پی نداشته است از جمله رامبد جوان و محمدرضا گلزار در فیلم های جعبه موسیقی و دموکراسی در روز روشن.
موضوع عشق و مرگ به سرعت مخاطب را به یاد فیلم های اینگمار برگمان و یا وودی آلن می اندازد، اما در سمفونی نهم نه خبری از دغدغه های فلسفی عمیق در فیلم های برگمان هستن و نه پرحرفی ها و شوخ و شنگی های وودی آلن و رابطه خاصش با مرگ که گاهی سر به سر آن می گذارد گاه با تمام وجودش از آن می ترسد.
سمفونی نهم بیشتر به نصیحتی مهربانانه می ماند در باب دوری از حسد و عشق ورزیدن به یکدیگر و مرگ اندیشی. محمدرضا هنرمند به وضوح می خواهد در مقابل خیل فیلم های کمدی سخیف و شوخی های دم دستی وام گرفته شده از فضای مجازی بیاستد و با زبان سینما و با لحن فانتزی با مخاطب روبرو گردد.
اما به جز این سوال مهم که آیا هنوز هم می توان مخاطب ها را به پای چنین قصه هایی نشاند، موضوع دیگری که سمفونی نهم با آن دست به گریبان است تا حدی دچار شدن به همان سبکی است که در فیلم های کمدی نامبرده دیده می گردد. یعنی تکه های نا پیوسته ای که ایده های جذاب و کمدی در آن ها پیدا می گردد، اما در کلیت فیلم به رسیدن به ساختاری منسجم یاری نمی نمایند.
نقب زدن به دل تاریخ و نشان دادن پادشاه عظیم ایران زمین و یا شوخی با فردی، چون امیرکبیر و انتقاد از یکدندگی اش جسارت زیادی می طلبد که در این فیلم هم به چشم می خورد، اما ترکیب آن با امپراطوری آریایی رایش و سپس رفتن به دنیای عاشقانه اولین زن شاعر فارسی زبان از نخ تسبیح محکمی برای وصل کردن این وقایع و سپس واقعه اصلی فیلم برخوردار نیست.
سمفونی نهم و کارگردانش اگرچه در اکران فیلمشان پیروز نبودند و اگرچه سرمایه عظیمی را صرف ساخت این فیلم نموده اند که مورد انتقاد نیز قرار گرفته است، اما در شرافتمندی و خوش دلی آن ها نمی توان شک کرد. فارغ از انتظاری که تماشاچی کمی حرفه ای سینما از کارگردانی همچون هنرمند دارد که خط فیلم های کمدی و فانتزی ای مانند مومیایی 3 و مرد عوضی را پیش بگیرد و آثار ماندگاری همچون آن ها خلق کند، تماشای سمفونی نهم را هم می توان به افراد زیادی پیشنهاد کرد.
در دوره پر سرعت و پر و سر و صدایی که مجالی برای تامل و درنگ در بسیاری مسائل وجود ندارد و در دوره ای که همه فرهنگ را به وسیله سطر های کوتاه فضا های مجازی منتقل می نمایند، شاید دیدن کوتاه بخشی از تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم با لحن شیرین سمفونی نهم خالی از لطف نباشد.
منبع: فرارو